Top 5 meest beschamende SEO blunders!

Oké, we maken allemaal wel eens een foutje. Dat is in het dagelijkse leven ook helemaal niet erg. Maar op het gebied van SEO kunnen de meest kleine fouten toch drastische gevolgen hebben. Diep in ons goed hart kijkend begrijpen wij echt wel dat niet iedereen dezelfde online marketing kennis heeft. Daarom behoeden wij jou, middels dit artikel, voor de 5 meest beschamende SEO blunders!

Ben jij nou net zo vriendelijk als dat wij zijn? Deel dit artikel dan met jouw netwerk en help meer mensen om hun ‘zoekmachine optimalisatie flaters’ te beperken, ze zullen je dankbaar zijn.

SEO blunders #1: Google Analytics niet gebruiken

Meten is weten, degene die dat nog niet begrijpt anno 2017 moet zich ergens in een hutje gaan zitten schamen. (Een goedkope hut in bijv. Noorwegen vind je trouwens HIER) Met Google Analytics kun je bijna alles meten wat er op je website gebeurt. Wat je allemaal kunt meten moet je maar een keertje opzoeken via Google, maar denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken:

  • aantal (unieke) bezoekers
  • duur op de pagina’s
  • via welk kanaal komen de bezoekers
  • hoogte van bouncepercentage
  • best bekeken pagina’s
  • land van de bezoeker
  • enz.

Zorg er dus voor dat je jouw data gaat analyseren. Met de data die je (gratis) van Google krijgt kun je jouw strategie bijsturen, verbeteren, oftewel: optimaliseren. Verwijder pagina’s die geen toegevoegde waarde bieden, vereenvoudig de wijze waarop men een offerte kan aanvragen of een bestelling kan plaatsen, herontwikkel de pagina’s waar veel bezoekers op landen maar geen handeling verrichten, etcetera.

Het is een oprechte misvatting om te denken dat het aantrekken van zo veel als mogelijk bezoekers op je website de beste tactiek is. Een hoog bezoekersaantal is leuk om te vermelden op verjaardagen, feestjes en overige partijtjes. Een hoge conversie – en daarmee dus een hogere omzet – is nóg leuker om over op te scheppen bij je boekhouder. Gebruik Google Analytics om het maximale resultaat uit je bezoekers te halen.

SEO blunders #2: Spammen met zoekwoorden (keyword stuffing)

Het is grappig om te zien dat er nog steeds veel websites zijn die denken dat het handig is om 100 keer dezelfde zoekterm te verwerken in een tekst van 110 woorden. Als je oprecht denkt dat Google (‘s werelds slimste rekenmachine) hier niet in zal trappen, kun je jezelf samenvoegen met de mensen die reeds een hut hebben geboekt bij het lezen van SEO bunder 1. Ook de mensen die zoektermen spammen op de achtergrond van hun website, in dezelfde kleur van de achtergrond, mogen een hutje boeken!

Voorbeeld slechte tekst:

Als internetbureau in Breda zijn wij gespecialiseerd in het aanbieden van alle vormen van online marketing. Je kunt ons eenvoudig bereiken, omdat wij als internetbureau in Breda nabij het centrum werken. Ondanks het feit dat wij als internetbureau gevestigd zijn in Breda, reikt onze dienstverlening tot het puntje van Groningen. Enz…

Betere tekst:

METMEER is hét internetbureau uit Breda dat zich heeft gespecialiseerd in alle vormen van online marketing. Een aantal mogelijkheden zijn: zoekmachine optimalisatie (SEO), Google AdWords (SEA), conversie optimalisatie en e-mailmarketing. In en rondom Breda zijn we inmiddels uitgegroeid tot een autoriteit op het gebied van marketing. Enz…

Google hecht bijzonder veel waarde aan natuurlijke content, met andere woorden: teksten die geschreven zijn om de bezoeker optimaal van dienst te zijn. Schrijf jij je teksten met als doel om Google te slim af te zijn? Dan is de kans groot dat de zoekmachine gigant jou een penalty geeft en lager positioneert in de getoonde zoekresultaten. Maak in je tekst veelal gebruik van synoniemen, des te natuurlijker oogt jouw boodschap. Google noemt dit ‘LSI keywords’, oftewel: Latent Semantic Indexing. Zoek maar eens op!

SEO blunders #3: Geen mobielvriendelijke en trage website

Zoekmachine optimalisatie gaat verder dan alleen hier en daar een pakkende tekst schrijven, waarin jouw belangrijkste zoektermen staan. Tegenwoordig is een mobielvriendelijke website een keiharde must-have in de ogen van ‘Google’, of zoals de Fransen zeggen: ‘Google’.

Een oplettende lezer zal zich direct afvragen of het nog uitmaakt of je website responsive is gebouwd, of dat je gebruik maakt van een aparte mobiele website op een subdomein. Vanuit onze optiek is het vele malen beter om gebruik te maken van een responsive website. Dit heeft met meerdere factoren te maken, ik benoem er een aantal:

Linkbuilding
Mobiele websites worden meestentijds geplaatst op een subdomein, als voorbeeld: http://m.jouwdomeinnaam.nl
Alle opgebouwde autoriteit op de hoofdsite zal niet worden meegenomen naar de mobiele variant.

Duplicate content
Aangezien er 2 varianten van een website zijn, komt het vaak voor dat ook de content gedeeld wordt over beide URL’s. Als Google ergens een hekel aan heeft, dan is het aan dubbele teksten.

Schaalbaar
Een mobiele website is geoptimaliseerd voor, je raadt het al, een mobiele telefoon. Mocht een mobiele website benaderd worden via bijv. een iPad, dan heeft de bezoeker een probleem. Heeft de bezoeker een probleem, dan heeft Google een probleem. Heeft Google een probleem, dan heb jij een probleem.

Ook het hebben van een trage website (Page Speed) zal je absoluut niet helpen om hoger in Google te komen. Je herkent het vast wel bij jezelf: je opent een website, het laden neemt net iets teveel tijd in beslag, je klikt weg en gaat naar het volgende slachtoffer. Google herkent deze frustratie en neemt hier actie op. Lever jij waardevolle content, heb jij veel uitstaande links, maar is je website traag? Jammer joh, werk aan de winkel!

Heb jij echt geen idee hoe je jouw Page Speed kunt verbeteren en kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw online marketing? Bel me gerust op 076-2030006.

SEO blunders #4: Het plaatsen van dubbele en/of gestolen content

Zoals hierboven al kort beschreven is het plaatsen van dubbele content sterk af te raden. Google straft je niet af voor het hebben van 2 identieke teksten, er kan echter moeilijker bepaald worden welke content getoond moet worden in de zoekresultaten.

Onder ‘duplicate content’ wordt ook de uhm… ‘kunst’ van het stelen van teksten verstaan. Als je inziet dat het plaatsen van waardevolle teksten interessant is voor jouw bezoekers (en dus ook voor zoekmachines), waarom verspil je dan tijd om de tekst te jatten bij je concurrent? Investeer zo nu en dan eens een middag om ook echt waardevolle content te schrijven.

Heb je geen idee waar je over kunt schrijven omdat je een eenvoudig product hebt? Maak dan eens voor jezelf ouderwets een woordenweb. Je zult dan zien dat je heel veel onderwerpen hebt om iets over te melden aan jouw bezoekers.

Stel je maakt cupcakes, daar kun je niet veel over schrijven toch?

Cupcakes: bereidingswijze, ingrediënten, decoratie, oorsprong, verschillende smaken, etc.
Cupcakes en feestjes: hoe te combineren, cupcakes voor high-tea, cupcakes voor verjaardagen, cupcakes voor geboortes, cupcakes voor bruiloften, etc.
Cupcakes workshop: hoe maak je een cupcake (al dan niet met video), hoe maak je zelf mooie versieringen voor cupcakes, etc.

Er valt altijd genoeg te schrijven over jouw product of dienst. Neem daarom goed de tijd om eens uit te zoeken waar je de komende maanden over wilt gaan schrijven.

SEO blunders #5: geen goede linkbuilding

Linkbuilding heb je nodig om met je website autoriteit op te bouwen in de ogen van Google. Hoe meer mensen digitaal over jou praten (jouw link delen), hoe waardevoller de content in de ogen van Google. Een mooie slogan die ik al eerder heb gedeeld via LinkedIn:

“The objective is not to make your links ‘appear’ natural, the objective is that your links ‘are’ natural!”

Ga nu niet als een malle linkjes verzamelen door reacties te plaatsen op fora of blogartikelen met een link naar jouw website, Google kent dat trucje inmiddels wel. Ook is het kopen van een backlink in de praktijk geen verstandige keuze gebleken.

Hoe kun je dan wél aan waardevolle links komen?

  • Schrijf waardevolle content en deel deze via social media
  • Bedenk een unieke actie die men interessant vindt om te delen
  • Vraag aan je partners, kennissen, leveranciers om een link op hun website te plaatsen
  • Vergeet je interne linkbuilding niet
  • Schrijf een gastblog
  • Word een copycat: bekijk waar je grootste concurrent linkjes uit heeft staan en benader ook die partijen
  • Wees creatief in jouw branche, denk aan het stukje over cupcakes (voor elk onderdeel kun je op zoek gaan naar waardevolle backlinks

Natuurlijk zijn er nog veel meer blunders die je kunt maken op het gebied van SEO. Heb jij al voldoende blunders gezien en ben je toe aan een partij die jou op professionele wijze naar de top brengt? Neem dan contact met ons op of stuur mij direct een e-mail: ferry@metmeer.nl.



Deel dit artikel

Linkedin

Beoordeel dit artikel

5.00
Gratis e-book

succesvol met m-commerce

Download gratis het e-book ‘Succesvol met m-commerce, 75 tips voor een optimale mobiele webshop’.
We geven je in dit e-book de beste tips en adviezen om je webshop van homepage tot bedankpagina te optimaliseren voor de mobiele shopper.