Waarom bloggen voor SEO?

Een goed weblog biedt een website vele voordelen. Met behulp van dit artikel laat ik zien welke voordelen het je bedrijf biedt. Daarbij geef ik je 6 cruciale tips die je zeker niet mag missen.
Een kwalitatieve weblog kan voor een enorme stijging van het aantal bezoekers zorgen. Zeker als je het onderstaande in acht neemt, is dit heel goed mogelijk. Laat ik starten met de voordelen van een blog voor zoekmachine optimalisatie.

3 voordelen voor SEO

  1. Nieuwe unieke content
    Bij een weblog is het van groot belang dat er regelmatig een nieuw artikel verschijnt. Zodoende wordt de website continu verrijkt met nieuwe en unieke content. Hier hecht Google veel waarde aan en zal dit gaan waarderen.
  2. Focus op longtail zoekwoorden
    Per artikel kan men de focus leggen op een specifiek onderwerp. Dit is bij uitstek een goede mogelijkheid om te gaan schrijven over longtail zoekwoorden.
  3. Verspreiding content
    Kwalitatief sterke artikelen zullen op diverse (sociale) media gedeeld worden. Dit genereert links en interactie. Onder interactie verstaan we likes, +1’s, shares, reacties, etc. Deze interactie geeft Google een goede indicatie van de kwaliteit. En zal bij veel waardering hoger in de ranking worden geplaatst.

Voordelen naast extra verkeer

Naast de mogelijkheid om extra verkeer te genereren, biedt een blog nog veel meer voordelen. Drie interessante voordelen zijn:

  • Het in contact komen met potentiële klanten
  • Het binden van bestaande bezoekers
  • Het laat zien dat je kennis van zaken hebt

6 cruciale tips voor je blog

  1. Verwijder de categorie /blog/
    Bij bijna elke website met een blog zie je de categorie “/blog/” terugkomen. Dit voegt echter helemaal niets toe en heeft dus geen toegevoegde waarde. Deze ruimte kunnen we beter gebruiken voor nuttige zaken, zoals de bijbehorende categorie en/of de titel van het artikel.
  2. Plaats je blog nooit op een subdomein
    Subdomeinen worden apart gezien van het hoofddomein. Door de waardevolle content van je blog te plaatsen op een subdomein, investeer je in het extra domein en niet in je hoofddomein. Zonde! Je blog heeft veel toegevoegde waarde voor je hoofddomein, plaats deze daarom als een onderdeel van het hoofddomein.
  3. Hanteer een uitgebreid overzicht
    Zorg ervoor dat je mooie overzichtspagina hebt met links naar belangrijke artikelen. Dit draagt bij aan een platte sitestructuur, welke gunstig is voor zoekmachine optimalisatie.
  4. Besteed het blog niet uit
    Het starten en onderhouden van een blog kost tijd en energie. Wellicht een reden om deze klus uit te besteden. Uiteraard is dit een optie, echter adviseer ik dit niet te doen. Jij en je eventuele collega’s zijn ten slotte de specialist in het desbetreffende vakgebied.
  5. Verbeter de interne link structuur
    Link in de teksten van je artikelen naar andere artikelen of webpagina’s. Dit zorgt voor een goede interne link structuur (goed voor SEO). Bovendien geef je de bezoekers goede suggesties voor een bezoek aan een relevante pagina.
  6. Verspreid je blog
    Vergroot het bereik door zelf je blog artikelen te verspreiden via sociale media en andere relevante platformen. Tevens geef je men de gelegenheid om waardering te geven voor je artikelen. Zie ook punt 3 bij de voordelen voor SEO.


Gratis e-book

succesvol met m-commerce

Download gratis het e-book ‘Succesvol met m-commerce, 75 tips voor een optimale mobiele webshop’.
We geven je in dit e-book de beste tips en adviezen om je webshop van homepage tot bedankpagina te optimaliseren voor de mobiele shopper.