Hoe je een visiediscussie over online marketing geslaagd maakt

Ja hoor! Daar heb je dat mailtje in je mailbox … “Kunnen jij en je collega even een leuke teamavond organiseren? Eentje waarbij we een discussie gaan voeren over de automatisering van online marketing.”

“Tuurlijk, daar heeft iedereen zin in. Ik laat meteen alles uit mijn handen vallen…”

Gelukkig heb ik gemotiveerde collega’s, die weinig extra motivatie nodig hebben. Maar toch.  Hoe zorg je er nou voor dat zo’n visiediscussie over online marketing slaagt? Dat het een nuttige investering wordt in plaats van een saaie avond vol tijdsverspilling?

 

Wanneer organiseer je een teamavond?

Het organiseren van een teamavond kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld omdat er veel nieuwe mensen binnen het team zijn. Of omdat je de samenwerking tussen collega’s en afdelingen wil verbeteren. Of voor de gezelligheid. Of, zoals bij ons het geval was, om een serieus onderwerp te bespreken.

MetMeer teamavond

Onze teamavond ging over visie

Het onderwerp van onze avond was ‘de automatisering van online marketing’. En dan wel de toekomst daarvan. Er verschijnen steeds meer mogelijkheden en tools om online marketing te automatiseren. Dan kun je je natuurlijk afvragen of je nog wel een internetmarketingbureau nodig hebt. Wij bij METMEER willen graag van elkaar leren, ontdekken hoe we er tegenaan kijken. En hoe we ervoor kunnen zorgen dat wij altijd voor onze klanten van meerwaarde blijven.

Op dinsdag 27 februari was het zo ver! Om 17:00 uur zijn we als team aangevallen op een hele berg pizza’s als krachtvoedsel om de strijd aan te gaan. Op een lege maag discussiëren kan niet (ja kan wel … maar of het dan goed beargumenteerde antwoorden zijn …). Mijn pro-tip: zorg ook altijd voor een lekker toetje om iedereen te verwennen. Bij ons was dat een oreo-salted caramel-chocolate fudge taart. Dus.

“SEO wordt steeds verder overgenomen door advertising.”
Één van de stellingen tijdens de teamavond

13 stellingen over online marketing in de toekomst

Om iedereen te betrekken bij de discussie, hadden mijn collega en ik bedacht dat we reacties moeten ontlokken. We hebben daarom 13 stellingen bedacht waar een collega het mee eens of oneens kon zijn. Daarna gaven we ze de tijd om de ‘tegenpartij’ over te halen om zich bij hen aan te sluiten. Het hele team van METMEER was erbij. Daardoor was het van belang om niet alleen de online specialisten uit te dagen, maar ook sales, de directie en HR. Dus de stellingen moesten iedere discipline aanspreken. Een stelling waar best wat discussie mee los kwam was bijvoorbeeld “SEO wordt steeds verder overgenomen door advertising.” Als je een team specialisten op SEO hebt zitten en een team specialisten op SEA, levert dit natuurlijk een leuke discussie op. Om duidelijkheid te scheppen hadden we iedereen een petje gegeven. Wanneer je het met de stelling eens was, zette je het petje op en andersom bij oneens zette je het petje af. Tijdens de discussie mocht je overlopen naar de andere kant en na 6 minuten was de stand definitief. Dit zorgt ervoor dat iedereen in beweging blijft en collega’s altijd een mening (moeten) hebben, je kan namelijk niet in het midden blijven staan.

Samengevat: om van een teamavond een nuttige investering te maken heb je het volgende nodig:

  • een gemotiveerd team
  • lekker eten EN een lekker toetje
  • stellingen die bij iedereen wel een mening losweken
  • een goede voorbereiding

Met bovenstaande ingrediënten maak je jouw teamavond tot een doorslaand succes. Na het houden van de avond is het natuurlijk ook belangrijk om feedback te vragen. Wat hadden collega’s aan verwachtingen? Welke zaken hebben ze gemist? Dit kun je verwerken in de volgende teamavond om zo een nog completere ervaring neer te zetten!

Gratis e-book

succesvol met m-commerce

Download gratis het e-book ‘Succesvol met m-commerce, 75 tips voor een optimale mobiele webshop’.
We geven je in dit e-book de beste tips en adviezen om je webshop van homepage tot bedankpagina te optimaliseren voor de mobiele shopper.