Scrum bij METMEER: hoe werkt dat?

De werkwijze Scrum is snel gegroeid in Nederland. Ter indicatie: de functie van Scrummaster bezet plaats 10 op het lijstje van populairste banen van 2017. Dat deze werkwijze zo hard groeit is logisch. Veel bedrijven zetten de methode succesvol in voor opdrachtgevers voor meer efficiëntie en betere samenwerking. Zo ook METMEER! 

Scrummuur bij METMEER

De scrummuur bij METMEER – Wat doen we in deze sprint?

Wat is Scrum?

Scrum is een ‘agile’ (letterlijk vertaald: beweeglijke, lenige) structuur die helpt om op een effectieve en flexibele manier producten of diensten te leveren. Scrum heeft als hoofddoel opdrachtgevers blij te maken met diensten die exact aansluiten op wat ze willen. Dit doen we door samen te werken met alle betrokkenen met een duidelijke, gezamenlijke focus. 

Waarom Scrum bij METMEER?

Scrum is ontstaan in de IT-branche om ontwikkeltrajecten efficiënter te laten verlopen. Nu is de werkwijze ook geliefd in andere branches, zoals in online marketing. Werken volgens scrum heeft veel voordelen voor zowel METMEER als voor opdrachtgevers:

> Scrum geeft meer structuur
De structuur van scrum is helder: we werken in korte projecten van 2 weken, zogenaamde sprints. Vóór iedere sprint bespreken we de exacte werkzaamheden met jou en voeren die uit tijdens de sprint. Na iedere sprint presenteren we de resultaten en evalueren de werkzaamheden. Vervolgens stellen we de werkzaamheden van de nieuwe sprint op en start de cyclus opnieuw.

> Scrum verhoogt de effectiviteit
In overleg met jou stellen we een nieuwe sprint vast. Als er tussentijds andere werkzaamheden een hogere prioriteit hebben, wisselen we die in overleg met de geplande werkzaamheden. Zo blijven we effectief werken en ligt de focus constant op de hoofddoelstelling.

> Scrum verbetert de onderlinge relatie
Scrum dwingt regelmatige communicatie af tussen alle deelnemers van het project. We hebben minstens elke twee weken contact over de werkzaamheden en de resultaten. Daardoor kunnen we bijsturen en werken we aan een goede relatie met heldere afspraken en duidelijke communicatie.

> Scrum helpt duidelijke kaders te stellen
Doordat we de verantwoordelijkheden, contactmomenten en de planning afbakenen, weten we allemaal waar we aan toe zijn. We vertalen de verwachtingen naar concrete afspraken. Helder!

> Scrum geeft meer transparantie in werkzaamheden
In overleg met jou bepalen we welke werkzaamheden we oppakken in de volgende sprint en krijg je inzicht in wat we doen en wanneer het is afgerond. En als de sprint klaar is, presenteren we de werkzaamheden. Transparanter kan niet.

> Scrum optimaliseert het proces
Na elke sprint evalueren we de 2 afgelopen weken. Dat zorgt ervoor dat we samen leren en verbeteren. Daardoor sturen we heel snel bij en werken we effectiever.

Doing - Scrum bij METMEER

Één van de voordelen van scrum: je weet precies wat we aan het doen zijn voor jou.

Hoe werkt scrum voor jou als opdrachtgever?

Samen met jou bepalen we vóór elke sprint wat we de komende sprint gaan doen.
Na elke sprint hebben we contact over wat we die sprint hebben gedaan en wat hiervan het resultaat is. Daarna stellen we de werkzaamheden voor de volgende sprint vast. Je weet zo constant welke werkzaamheden we met welk doel uitvoeren.

Scrumbord: jouw overzicht van wat we doen

We gebruiken op kantoor een fysieke scrummuur en een digitaal scrumbord: Trello. Daar krijg je als opdrachtgever een uitnodiging voor. In Trello zie je de taken die we plannen voor de komende sprint, met welke taken we bezig zijn en welke we hebben gedaan. Je hebt 24/7 toegang tot je scrumbord. In je digitale scrumbord zie je de volgende onderdelen:

Scrumbord voor opdrachtgevers - METMEER

> Backlog
De backlog is als het ware je wensenlijst, waaruit we per sprint werkzaamheden ‘plukken’ om op te pakken. Alle online marketing-taken die we samen vaststellen (in de QBR – Quarterly Business Review) komen globaal op dit lijstje. We kunnen tussentijds nieuwe items toevoegen, bestaande taken aanpassen en de volgorde wijzigen. Alle backlog-items sorteren we op prioriteit, de belangrijkste staan bovenaan. De items in de backlog geven antwoord op de vraag wat we gaan doen. En nog niet op de vraag hoe we dit gaan doen. Daarbij is het belangrijk dat iedereen begrijpt wat er staat én dat iedereen begrijpt waarom we dit doen.

> Future Sprint Planning – de komende sprint
Je bepaalt samen met ons welke items we in de eerstvolgende sprint gaan oppakken. De uitdaging is om in iedere sprint zoveel mogelijk waarde te leveren. Om die reden is het vaak verstandig om items op te pakken die in relatie staan met elkaar. Standaard nemen we in elke sprintplanning ook de sprintreviews mee.

> To do – de huidige sprint
In ‘To do’ staan de werkzaamheden die we in de huidige sprint op gaan pakken. Als er in de tussentijd niets is veranderd, zijn dat de taken die in ‘Future Sprint Planning’ stonden.

> In progress
Bij ‘In progress’ staan de taken die we aan het uitvoeren zijn. Zo kun je eenvoudig zien waar we bij METMEER mee bezig zijn.

> Done
Zodra de taak is afgerond, verhuist deze naar de kolom ‘Done’. Je mag ervan uitgaan dat we onder ‘Done’ verstaan: oplevering volgens onze kwaliteitseisen. Dus niet zomaar ‘af’, maar goed af.

> On hold
In de kolom ‘On hold’ staan taken waarmee we onverhoopt niet verder kunnen. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Omdat we op input wachten, of vanwege een onverwacht probleem bijvoorbeeld. Samen bekijken we hoe we er wel mee verder kunnen en verschuiven de taken weer naar ‘In progress’ als dat zover is.

> Awesome things
In de kolom ‘Awesome things’ verzamelen we alle taken of ideeën die we onderweg tegenkomen, die niet direct op de backlog of in de planning kunnen. Maar die wel ‘awesome’ zijn! Zoals out-of-the-box campagnes, creatieve stunts of wilde ideeën die een kans verdienen.

Sprintreview

Aan het einde van de sprint organiseren we een sprintreview. Dat kan telefonisch, met een videocall of face-to-face. Tijdens de sprintreview presenteren de teamleden de ‘deliverables’ aan de opdrachtgever. Vervolgens evalueren we samen de sprint. Hierbij stemt het team samen met jou ook de werkzaamheden voor de volgende sprint vast. Dan start deze cyclus opnieuw. We blijven sprinten tot het tijd is voor een QBR.

Quarterly Business Review

De Quarterly Business Review, afgekort QBR, vindt elk kwartaal plaats. Normaliter dus na elke 6/7 sprints. Deze meeting staat los van Scrum, maar zal belangrijk zijn voor het vullen van de backlog. Tijdens de QBR kijken we namelijk vooruit naar de strategie en de bijbehorende werkzaamheden. Deze werkzaamheden verwerkt het team vervolgens in de backlog.

Done - Scrum bij METMEER

Wil je meer weten over scrum bij METMEER? Mail of bel ons dan gerust. We helpen je graag.

Gratis e-book

succesvol met m-commerce

Download gratis het e-book ‘Succesvol met m-commerce, 75 tips voor een optimale mobiele webshop’.
We geven je in dit e-book de beste tips en adviezen om je webshop van homepage tot bedankpagina te optimaliseren voor de mobiele shopper.