Contact
Menu
Bel ons
Contact

Inbound sales

"75% van de organisaties claimt dat het sluiten van deals de top prioriteit is van sales" 

Wat is inbound sales?

In de inbound methodologie werken marketing en sales meer dan ooit samen. Marketing trekt relevante bezoekers aan en converteert ze tot interessante leads. Inbound sales volgt de leads op die Marketing heeft aangetrokken (Marketing Qualified Leads). Het doel van het salesteam is om van deze groep Sales Qualified Leads te maken.

Inbound sales is verkopen door te helpen
De inbound sales-vertegenwoordiger heeft het niet over zichzelf of over zijn producten of diensten. Maar over de lead. Wat kan je bedrijf doen om de lead verder te helpen? Bij inbound sales draait alles om de klant. Want die is in eerste instantie niet geïnteresseerd in wat je verkoopt, maar wel in hoe je zijn problemen oplost. Waar heeft je potentiële klant behoefte aan? Hoe help je hem bij zijn uitdagingen? Door te helpen, verkoop je.

"30% van de sales medewerkers geeft aan dat het steeds moeilijker wordt om deals te sluiten."

Waarom kies je voor inbound sales?

Zakelijke beslissers anno 2019 zijn niet meer afhankelijk van sales om een aankoop te doen of een dienst af te nemen. Ze Googlen, lezen vaknieuws, vragen hun netwerk om advies en scrollen door LinkedIn. Sterker nog, steeds meer aankopen worden ook online gedaan zonder tussenkomst van sales. Hoe maak je als sales dan toch nog het verschil voor je lead?

Door van traditionele sales over te schakelen naar inbound sales. Jij en je product of dienst staan niet meer in de spotlight, je lead is het stralende middelpunt. Zijn doelen, uitdagingen en vragen. Ga echt luisteren, help hem en deel je kennis. Leads zitten niet meer op de standaard verkooppraatjes te wachten. Ze verwachten dat je ze helpt met hun uitdagingen, ze verder helpt met hun business en laat groeien. En dat is precies waar inbound sales omdraait en het verschil maakt met traditionele, outbound sales.

Wat levert inbound sales je op? 

meer conversie van lead naar klant
meer omzet door samenwerking marketing & sales
meer deals via inbound sales

Hoe zet je inbound sales in?

Met inbound sales maak je echt persoonlijk contact. Ga het gesprek aan via blogs en social media. Zorg dat je op het juiste moment op de juiste plaats bent en verras hem met persoonlijk advies. Het gaat erom dat je je salesproces aansluit op de buyers journey van je lead. Maak jezelf waardevol in plaats van standaard korting aan te bieden en alleen over features en de prijs te praten.

De inbound sales methode van HubSpot beschrijft 4 fasen.

HubSpot Inbound Sales Identify Connect Explore Advise

Identify

De meeste leads zijn zich dankzij inbound marketing al aan het oriënteren voordat ze in contact komen met sales. Als inbound sales richt je je op actieve kopers; zij hebben behoefte aan een oplossing. Ze hebben interesse getoond door bijvoorbeeld je website te bezoeken, een formulier in te vullen of een mailtje te openen. Een tool als HubSpot helpt je om dat inzicht te verkrijgen en worden ‘vreemden’ leads.

Connect

Maak contact met de juiste leads. Stuur geen generieke elevator pitch in je mail, maar zoek naar een gepersonaliseerde benadering. Ga het gesprek aan en verdiep je in de branche, behoeften en uitdagingen. Onderzoek of je waarde kunt toevoegen. Zo maak je voor jezelf een selectie van Sales Qualified Leads (SQL’s) waar je je tijd aan gaat besteden.

Explore

Onderzoek of een samenwerking de beste oplossing is voor je lead. Verken samen met je lead zijn doelen en uitdagingen. Zo ontdek je of de oplossing die jij biedt ook het beste is voor je lead. Kom je erachter dat het voor nu geen goede match is? Geen probleem. Wie weet komt dit wel in de toekomst, en dan heb jij nu al die relatie opgebouwd. En je kunt je tijd besteden aan leads die nu wél klaar zijn.

Advise

Stop met het op de automatische piloot geven van generieke verkooppresentaties aan je leads. Je bereikt veel meer met een persoonlijke presentatie die volledig is toegespitst op de situatie van je lead. Geef je lead advies over hoe jouw oplossing bijdraagt aan het behalen van zijn doelstellingen en het ondersteunen bij zijn uitdagingen. Het resultaat: meer nieuwe klanten.

Begeleiding & training

METMEER begeleidt je bij iedere stap. Als een sherpa die je begeleidt bij de beklimming van de Mount Everest. Daarin gaan we net wat verder dan het doorsnee inbound marketing bureau: we gaan echt samen aan de slag. Duidelijke communicatie over het te volgen traject, samen werken aan je bedrijfsdoelstellingen én trainingen voor iedere discipline binnen inbound marketing, specifiek gericht op jouw vraagstukken.

Plan een afspraak

De voordelen van inbound sales

Klanten hebben al een hele (online) reis afgelegd voordat ze contact met je opnemen of je product of dienst afnemen.  Met inbound sales begeleid je jouw klanten op die reis. Investeren in inbound sales levert je nu en straks veel op:

  • Betere samenwerking tussen marketing en sales
    Inbound marketing en inbound sales gaan hand in hand. Door beide strategieën goed elkaar af te stemmen, maak je een sterke commerciële afdeling die elkaar versterken.
  • Betere relatie met je klanten
    Bij inbound sales staan de behoeften en uitdagingen van je klant voorop. Je bouwt dus eerst een band op, op basis van vertrouwen en loyaliteit. Zo creëer je commitment met jou en je organisatie voor een langdurige, vruchtbare klantrelatie.
  • Efficiënt salesproces
    Dankzij inbound sales kun je meer en meer focussen op de juiste leads door er op het juiste moment voor ze te zijn. Zo krijg je meer resultaat met minder middelen.

Klaar om te groeien?

Laten we verzamelen in basecamp! Elke geoliede marketingmachine begint met een goede voorbereiding. In een kennismakingsgesprek zetten we als online sherpa’s graag met jou de eerste lijnen uit. En dan? The only way is up.

Plan een afspraak