SEO vs SEA

Je wilt meer bezoekers en omzet genereren voor je e-commerce website. Wat is dan de rode draad van je marketingplan, SEO of SEA? Of misschien beide? Vroeger was de keuze snel gemaakt. Zoekmachine optimalisatie, SEO, was beduidend de superieure van de twee. Het was makkelijk, goedkoop, snel en zeer effectief. Vandaag de dag is het niet meer zo zwart-wit. Door de jaren heen heeft Google haar zoekmachine algoritme en kwaliteitseisen sterk aangescherpt. Hoe zit het nu dan? Moet je voor een SEO of een SEA campagne kiezen?

 

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Even wat uitleg binnen deze twee marketing strategieën. SEO, zoekmachine optimalisatie, heeft betrekking op de organische zoekresultaten, ook wel ‘blue links’ genoemd, in de zoekmachines. De posities waar je niet voor kan betalen, maar die de zoekmachines je toewijzen op basis van je website en allerlei externe factoren. Een SEO campagne heeft als primair doel om de desbetreffende website zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te krijgen door middel van optimalisatie van de website voor de crawlers en zo goed mogelijk aan de Google’s (en Bing) kwaliteitseisen te voldoen.

Velen slaan de plank bij het volgende mis: SEO is niet alleen de website voor de crawlers optimaliseren, maar ook voor de bezoekers. Een website zal nooit hoog in de zoekresultaten komen als de website niet snel laadt, gebruiksvriendelijk en goed te navigeren is. En Google neemt dit zeker in acht, ook al lijkt het minder van belang. Elke website dient zich aan de website kwaliteitseisen te houden. Al helemaal als je van plan bent te investeren in een Adwords campagne, SEA, aangezien dit je kosten aanzienlijk vermindert.

SEA is Google per klik betalen zodat zij je website in hun “Paid search results” zetten. Je betaalt hen dus om je website te adverteren. Dat is de essentie van SEA. De bedoeling is dan dat je met een positieve ROI eindigt door meer winst te genereren via deze paid search results dan dat je eraan heb uitgegeven. Hoeveel je betaalt per klik is afhankelijk van allerlei criteria. Om er een paar op te sommen: kwaliteit van je website, kwaliteit van je campagnes, je biedingen en de concurrentie. Het is dus zaak dat je alles zo goed mogelijk optimaliseert, of laat optimaliseren (METMEER 😉 ),  om je CPC (cost per click) zo laag mogelijk te krijgen. Doe je dat niet, dan snij je alleen jezelf in de vingers.

Waarvoor dient SEO?

Natuurlijk kan een goede evaluatie van een marketingstrategie niet zonder een adequate uiteenzetting.

SEO campagnes bewijzen zich voornamelijk effectief voor lange termijn doelen. Het komt zelden voor dat SEO, vooral bij grotere bedrijven, wordt ingezet voor korte termijn verdienmodellen. Het kost namelijk veel tijd voordat een SEO campagne zijn vruchten afwerpt in de vorm van bezoekers. Het is vaak niet rendabel om veel tijd en geld te investeren in een website waar je maar voor een korte periode profijt van hebt. SEO kan gecategoriseerd worden als een ‘duurzame’ marketingmethode.

Het kan ook snel. Er zijn veel marketeers die pakketten aanbieden voor een schijntje en garanderen binnen één of twee weken je website in de top 3 te krijgen. Vaak lukt het ze ook nog eens. Wat ze vaak doen is een scriptje draaien en in een keer honderden, duizenden of soms tienduizenden links plaatsen op spamsites. Soms in eigen bezit, soms gewoon spamblogs. Dat is een vorm van Russian Roulette, maar dan met 6 kogels in het magazijn. De kans is ontzettend groot dat Google je een penalty geeft, dat de risk de reward niet waard is. Alle alarmbellen gaan rinkelen wanneer een website opeens zoveel links in een korte tijd krijgt. Zie maar eens je website terug te krijgen na zo’n penalty. Dat kost ontzettend veel geld en tijd. Geen pretje dus.

 

zoekmachine optimalisatie metmeer

Zo ziet dat er een beetje uit. Veel erbij, veel eraf.

 

Om even mijn korte termijn/lange termijn verhaaltje af te maken heb ik hier een voorbeeldje geconcretiseerd:

Een lucratieve niche die jaarlijks voorbij komt is de zorgverzekering overstapmarkt. Rond december stappen elk jaar veel mensen over naar een andere zorgverzekeraar. Hierin gaat veel geld om met commissies die kunnen oplopen tot 140 euro per lead. Het is dus begrijpelijk dat mensen de toppositie willen rond december, maar niemand gaat 5 maanden vooraf SEO’en om er 2 weken van te kunnen profiteren. SEO is dus niet geschikt voor zo’n verdienmodel. Daar eist SEO te veel tijd en geld voor op. Als de overstapmarkt heel het jaar door actief was, was SEO wel geschikt. SEA is echter perfect voor de klus, maar daar ga ik later op in.

De langere projecten zijn veel beter geschikt voor zoekmachine optimalisatie. Een analogie voor de verduidelijking: ik zie het als een houten kar. In het begin moet je veel kracht zetten om de kar in beweging te krijgen. Het kost veel energie, maar zodra de kar in beweging is hoef je enkel kleine zetje te zetten om de kar in beweging te houden. Deze analogie strookt perfect met het idee achter SEO. Het begin kost alleen veel tijd en energie. Zodra het opgezet is, is het smooth sailing. Een project waar je langer van kunt profiteren, zoals bedrijfswebsite, landingspages, PBN’s, social pages etc, zijn het meest geschikt ervoor. Vooral wanneer de profijten recht evenredig zijn met het aantal bezoekers. Heb je snel bezoekers nodig voor een periodiek project? Dan kan je beter voor SEA gaan.

Waarvoor dient SEA?

SEA dekt eigenlijk alle tekortkomingen die SEO heeft en ook nog eens SEO zelf. Een Adwords campagne kan altijd. Het is ook nog eens aan te raden het tegelijk met een SEO campagne op te zetten om je inkomsten gaande te houden. Maar om specifiek in te gaan op de tekortkomingen die SEA dekt van SEO; periodieke en zeer competitieve markten.

 

adwords Campagne

 

Soms moet je een overweging maken. Ga ik ontzettend veel tijd, energie en geld steken in het proberen te ranken in een bepaalde markt/op een bepaalde keyword of ga ik dat geld gebruiken voor een Adwords campagne? Dit is een veelvoorkomend dilemma. Een succesvol SEO campagne zou betekenen een, bijna, eenmalige kosten met vervolgens gratis traffic, maar als catch de kans dat je niet eens in de buurt komt van de eerste pagina. Dan heb je je geld, tijd en energie verspild voor niks. Dat is een risico die je dan neemt. Wanneer je voor zo’n dilemma staat zou je eigenlijk altijd op safe moeten spelen en voor een Adwords campagne gaan.

Stel ik kies toch voor een competitieve markt om te SEO’en. Op zoektermen als “lening” kom je niet eens in de buurt van de top 10 zonder een marketingbudget met minimaal 5 nullen per maand. Om je een idee te geven van hoe competitief zo’n markt is:

  • Gemiddelde DA op de 1e pagina: 50.
  • Gemiddelde links per link op de 1e pagina: 1317
  • Gemiddelde links naar de hoofddomein op de 1e pagina: ~700.000.

Wanneer je dus iets met ‘lening’ zou willen doen, is je beste optie een SEA campagne. Het is een betaalbare alternatief met zekerheid. Je betaalt alleen voor de bezoekers die je krijgt en met een degelijk verdienmodel, goede website en efficiënt opgezette Adwords campagne zal je ROI ruim in de plus vallen.  Je risico verminderen is essentieel in zulke situaties.

TL;DR

SEO is voor lange termijn met ‘haalbare’ markten en lucratief vooruitzicht (Bedrijfssites, etc.). Het kost meer tijd en energie in het begin, maar eenmaal op gang gebracht is het makkelijk bij te houden.

SEA is voor alles, maar vult de tekortkomingen van SEO aan: korte termijn. Kan snel opgezet worden voor periodieke markten.

Kenmerken SEA

  • Direct zichtbaar
  • Kosten o.b.v. resultaat
  • Inspelen op actualiteit
  • Mogelijk zichtbaar bij partners
  • Volledige controle

Kenmerken SEO

  • Lange aanlooptijd
  • Eerst kosten later resultaat
  • Langere tijd profijt
  • Effect op meerdere zoekmachines
  • Beperkte controle