Onpage SEO voor dummies: De beste title tag en meta description

In het SEO landschap krijg je te maken met een ‘berg aan SEO-termen’. Als online sherpa’s helpen wij je hier graag doorheen. In de blogreeks Onpage SEO voor dummies leggen we telkens andere begrippen uit en ontvang je praktische tips die bijdragen aan online resultaat. Deze keer: het schrijven van de beste title tag en meta description.

Wat is een title tag en meta description?

Laten we beginnen bij het begin: wat betekenen deze twee begrippen? En waarom is het belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie? De title en description zijn meta tags waarmee je extra informatie toevoegt aan je webpagina. De title tag is officieel een html tag, maar wordt vaak gezien als onderdeel van de meta tags. Door het toevoegen van zowel de title als description geef je bezoekers én zoekmachines meer inzicht in de pagina.

Title tag

De title tag geeft aan wat het onderwerp is van een webpagina. Het is de eerste regel die bezoekers zien in de zoekresultatenpagina, de zogenoemde Search Engine Result Page (SERP), na het uitvoeren van een zoekopdracht. De title tag is ook zichtbaar in de titelbalk en tabbladen van jouw browser.

Bezoekers verleiden tot doorklikken
Het toevoegen van de title tag is de perfecte manier om bezoekers snel te informeren over de inhoud van de pagina. Belangrijk is ook om aan te geven waarom het resultaat relevant is voor de zoekopdracht. Overtuig de bezoeker om door te klikken naar je website of webshop. Dit leidt namelijk tot een hogere doorklikratio of click through ratio (CTR).

Google gebruikt de CTR als een bepalende factor om vast te stellen hoe relevant je bent voor een specifiek zoekwoord. Een titel waarop vaak geklikt wordt, helpt je om beter te ranken in de organische zoekresultaten. Het tegendeel is ook waar: als je een te lage CTR hebt gaan je rankings naar beneden.

Helpen bij ranken op een zoekwoord
Google gebruikt de title tag verder om te beoordelen waar een pagina over gaat. De title tag is dan ook een van de rankingfactoren van Google. Het is om die reden belangrijk om je focuszoekwoord op te nemen in de title tag. Maar overdrijf dit niet! John Mueller van Google gaf eerder aan dat enkel het toevoegen van relevante zoekwoorden in title tags niet leidt tot enorme positiestijgingen. SEO is meer dan alleen titles. Voor de bezoeker is het zelfs spammy als zoekwoorden overmatig worden gebruikt. Het werkt dus alleen maar nadelig.

Meta description

De meta description is een korte samenvatting van de inhoud van een pagina. Deze verschijnt in de zoekresultaten onder de title tag en URL en heeft als voornaamste doel om klikken naar de webpagina te verzamelen. In tegenstelling tot de title tag is de meta description geen rankingfactor. Toch kan de description ook indirect bijdragen aan goede organische rankings door een hoge CTR te bereiken. Hiervoor geldt net als bij de title dat Google de CTR gebruikt als indicatie voor relevantie.

De title tag en meta description zijn op twee manieren toe te voegen:

1. In de html code zoals te zien is in het voorbeeld hieronder.

2. In het Content Management Systeem (CMS), het programma waarin je jouw website bijhoudt.

Voorbeeld van een goede title en description

Na de theorie is het tijd voor… de praktijk. Ik neem je graag mee in een voorbeeld van een goede title en description voor de zoekopdracht iDeal aanvragen. In de title tag van dit zoekresultaat is het meteen duidelijk wie het bedrijf of merk is. De gebruiker weet daardoor naar welke site de link leidt. Daarnaast is ook het onderwerp in de eerste regel zichtbaar, het zoekwoord staat zelfs vooraan. Dit laat de zoekmachinegebruiker zien dat het resultaat aansluit bij de zoekopdracht.

In de description zien we nogmaals het zoekwoord terugkomen dat we hebben gezocht. Hierdoor wordt het door Google dikgedrukt weergegeven en valt het extra op. Door de groene vinkjes springt het zoekresultaat eruit tussen de andere resultaten (zonder opvallende tekens) Tot slot bevat de description een duidelijke call-to-action: bekijk de mogelijkheden. De gebruik weet hierdoor wat hij of zij op de pagina kan doen.

Zelf aan de slag met titles en meta descriptions

En nu is het aan jou! Om je op weg te helpen met het schrijven van de beste titles en descriptions geven we je een aantal praktische tips. Experimenteer vooral met wat wel en niet werkt voor jouw eigen site door te kijken naar bijvoorbeeld de CTR.

Praktische tips voor de beste title tags

  1. Zorg ervoor dat elke pagina een title tag heeft
    Benut de kracht van de title tag en zorg ervoor dat elke pagina er een heeft. Begin met de belangrijkste pagina’s en breidt het steeds verder uit. Maak eventueel gebruik van html-suggesties in Search Console om te ontdekken welke pagina’s nog geen title hebben.
  2. Gebruik korte en beschrijvende titels
    Schrijf de titels kort en beschrijvend. Vermijd vage titels. Je wilt tenslotte de bezoeker goed en snel informeren. Een vage titel zorgt voor onduidelijkheid, waardoor de kans afneemt dat er op jouw resultaat geklikt gaat worden.
  3. Vermijd onnodig lange titels
    Titels die onnodig te lang of te uitgebreid zijn worden afgekapt weergeven in de zoekresultaten. Dit oogt slordig en bovendien kan het zijn dat een belangrijke boodschap hierdoor wegvalt. Beperk je titles tot ongeveer 60 karakters om volledig weergegeven te worden (Google werkt officieel op basis van pixels, maar veel handige hulpmiddelen en collega SEO’ers hanteren karakters om het makkelijker te maken).
    Tip: Gebruik een handige tool als Screaming Frog bij het schrijven van de title en description. Deze laat je precies zien hoeveel pixel of karakters je benut hebt.
  4. Zorg ervoor dat elke pagina een unieke title heeft
    Elke pagina op je website of shop heeft een ander onderwerp. Zorg ervoor dat het duidelijk is voor zowel bezoekers als zoekmachines waar elke pagina over gaat door een unieke title tag. Doe je dit niet, dan conflicteren pagina’s mogelijk met elkaar voor hetzelfde zoekwoord.
  5. Vermijd overmatig gebruik van zoekwoorden
    Niemand wordt blij van overmatig zoekwoordgebruik. Bezoekers niet en ook zoekmachines niet. Het komt zelfs over als spam!
  6. Neem je bedrijf of merk op in titels
    De titel is een logische plaats om extra informatie toe te voegen over jouw bedrijf of merk. Uiteraard wel op een korte en bondige manier. Voorkom dat je dit op elke pagina doet, anders krijg je te maken met duplicate titels.

Praktische tips voor de beste meta descriptions

  1. Zorg ervoor dat elke pagina een meta description heeft
    Net als bij de title geldt: benut de meta description om verkeer naar je site te leiden en een hoge CTR te realiseren. Zorg er dan ook voor dat elke pagina een description heeft. In Search Console zie je bij html-suggesties welke pagina’s nog geen beschrijving hebben.
  2. Maak voor elke pagina een unieke meta description
    Maak het voor bezoekers en zoekmachines duidelijk waar de inhoud van de pagina over gaat door unieke beschrijvingen. Voorkom identieke of vergelijkbare beschrijvingen. Deze zijn niet nuttig en worden dan ook mogelijk niet weergegeven door Google.
  3. Benut de ruimte die de meta description biedt
    De lengte van de meta description is sinds december 2017 verlengd van 160 karakters naar 230 karakters. Dit betekent dat je nog meer ruimte hebt om de bezoeker te overtuigen om door te klikken naar je pagina. Benut deze dan ook! Let wel op: de lengte die getoond wordt in de zoekresultaten verschilt per zoekopdracht. Schrijf dus niet onnodig lange beschrijvingen, maar kijk wat relevant is voor de bezoeker om te weten.
  4. Gebruik gestructureerde feiten in de beschrijving
    De meta description hoeft niet alleen uit zinnen te bestaan. In het eerdere voorbeeld van Buckaroo bijvoorbeeld werden de belangrijkste feiten over een betaalmethode duidelijk en gestructureerd opgenomen in de meta description. Voor jouw website kan dit ook!

Met deze praktische tips kun je aan de slag met het optimaliseren van je titles en descriptions. Dit is echter slecht een klein onderdeel van het SEO landschap. De volgende keer leer je meer over het schrijven van teksten voor SEO en bezoekers.

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: