Hoe geef je jouw webwinkel een kwaliteitsboost?

De afgelopen jaren heeft Google enkele algoritmische updates uitgerold met als doel websites van lage kwaliteit uit de zoekresultaten te weren. Webpagina’s van lage kwaliteit kunnen door deze updates getroffen worden en hierdoor in rankings dalen ten faveure van hoge kwaliteitspagina’s.

Google heeft bepaalde kwaliteitssignalen gepubliceerd waar een website of pagina van hoge kwaliteit aan moet voldoen. Deze kwaliteitssignalen zijn door Google geformuleerd in vragen die een webmaster zichzelf dient te stellen. De onderstaande vragen bieden enig inzicht in de manier waarop Google de kwaliteit van een site beoordeelt:

  • Zou jij de informatie in dit artikel vertrouwen?
  • Is dit artikel geschreven door een expert of amateur met veel kennis van het onderwerp, of is het oppervlakkiger?
  • Staan er op de site dubbele, overlappende of overbodige artikelen over dezelfde of soortgelijke onderwerpen met net andere sleutelwoorden?
  • Zou jij jouw creditcardgegevens op deze site willen opgeven?
  • Staan er spel- of stijlfouten in dit artikel of bevat het onjuiste feiten?
  • Zijn de onderwerpen gekozen vanwege daadwerkelijke interesse van lezers van de site, of genereert de site inhoud om te peilen welke inhoud het goed doet in zoekmachines?
  • Typ hier om tekst in te voeren
  • Bevat het artikel originele inhoud of informatie, een origineel verslag, rapport of onderzoek of een originele analyse?
  • Biedt de pagina meerwaarde in vergelijking met andere pagina’s in de zoekresultaten?
  • Hoeveel kwaliteitscontroles worden op de inhoud uitgevoerd?
  • Worden meerdere kanten van een verhaal of verschillende standpunten in het artikel beschreven?
  • Wordt de site gezien als autoriteit op dit gebied?
  • Wordt de inhoud op grote schaal geproduceerd, uitbesteed aan een groot aantal inhoudsproducenten of verspreid via een groot netwerk van sites, zodat er minder aandacht en zorg wordt besteed aan afzonderlijke pagina’s of sites?
  • Is het artikel goed gemaakt of lijkt het slordig of haastig geproduceerd?
  • Zou jij informatie van deze site vertrouwen als deze als resultaat voor een medische zoekopdracht werd weergegeven?
  • Zou jij de site als gezaghebbende bron erkennen wanneer de naam van de site werd genoemd?
  • Biedt dit artikel een volledige of uitgebreide beschrijving van het onderwerp?
  • Bevat dit artikel een diepgaande analyse of interessante informatie die meer is dan een simpele opsomming van voor de hand liggende feiten?
  • Is dit het soort pagina dat jij als bladwijzer zou opslaan, met een vriend zou delen of zou aanraden?
  • Worden er erg veel advertenties bij dit artikel weergegeven die afleiden van de hoofdinhoud of het zicht hierop blokkeren?
  • Denk je dat dit artikel zou kunnen worden afgedrukt in een tijdschrift, encyclopedie of boek?
  • Zijn de artikelen kort of ongefundeerd, of ontbreken andere belangrijke details?
  • Zijn de pagina’s met zorg en aandacht voor detail samengesteld?
  • Zouden gebruikers klagen als ze pagina’s van deze site te zien zouden krijgen?

Google publiceert het handboek voor het beoordelen van kwaliteitssites.

Afgelopen maand heeft Google een 160 pagina tellende handboek vrijgegeven waarin heel specifiek wordt beschreven hoe kwaliteitsbeoordelaars webpagina’s dienen te beoordelen. De drie belangrijkste kenmerken van een hoge kwaliteitspagina zijn:

  1. De pagina heeft een hoge level van expertise.
  2. De pagina heeft een hoge level van betrouwbaarheid.
  3. De pagina heeft een hoge level van gezaghebbendheid.

Met betrekking tot webshops worden er in het handboek enkele voorbeelden van pagina’s gegeven die voldoen aan de hoogste kwaliteitsbeoordeling. Klik op de link om een voorbeeld te zien. Enkele sterke punten van deze pagina zijn:

  • De productpagina beschikt over ruim voldoende unieke content van hoge kwaliteit.
  • De productpagina beschikt over meer dan 90 klanten reviews.
  • Verzend en retourinformatie is duidelijk en makkelijk op de pagina te vinden.
  • Productpagina beschikt over meerdere productfoto’s van hoge kwaliteit.
  • Productpagina beschikt over een duidelijke beschrijving van het product.
  • Productpagina beschikt over een video presentatie van het product.

Tips om je webshop een kwaliteitsboost te geven.

Op basis van het vrijgegeven handboek en de kwaliteitsrichtlijnen die Google hanteert, zal ik enkele tips geven om je webshop te voorzien van kwaliteitssignalen die een gunstig effect op de de gehele ranking van je webshop kunnen hebben:

  • Implementeer een klantbeoordelingsmodule.
  • Beschik over een webwinkel keurmerk om de betrouwbaarheid van je gehele website te verhogen.
  • Beveilig je webwinkel met een ssl-certificaat.
  • Maak je webwinkel mobile friendly om je bezoeker de best mogelijke gebruikerservaring te bieden.
  • Wees transparant: denk hierbij aan het tonen van verzendkosten en retourinformatie op elke pagina van je webwinkel.
  • Voorzie je productpagina van meerdere productfoto’s van hoge kwaliteit.
  • Schrijf unieke content en neem dus niet klakkeloos de productomschrijving van de fabrikant over.
  • Maak gebruik van video-presentaties van producten, waardoor de productervaring groter en de werking ervan duidelijk wordt.
  • Een belangrijke tip van Google, is dat inhoud van lage kwaliteit op bepaalde gedeelten van een website effect kan hebben op de ranking van de hele site. Het verwijderen van pagina’s van lagere kwaliteit, het samenvoegen of verbeteren van de inhoud van afzonderlijke, kwalitatief mindere pagina’s tot nuttige pagina’s, of het verplaatsen van pagina’s van lage kwaliteit naar een ander domein zou je uiteindelijk kunnen helpen de ranking te verbeteren van de inhoud met hogere kwaliteit.