Het recept voor het beste SEO resultaat

Neem een kijkje in de SEO keuken. Welke SEO ‘ingrediënten’ zijn er en wat is het belang hiervan? In deze blog gaan we dieper in op het verschil tussen on-page SEO en off-page SEO en duiken we in de factoren die van belang zijn bij het verkrijgen van het beste SEO resultaat.

Het verschil tussen on-page SEO en off-page SEO

We spreken van SEO op de pagina zelf en van SEO buiten de pagina van het domein. SEO op de pagina zelf wil niets meer zeggen dan de pagina optimaliseren. De pagina dient dusdanig geoptimaliseerd te worden zodat je voldoet aan de SEO standaarden die de posities in de zoekresultaten bepalen.

SEO buiten de pagina van het domein wil zeggen het vergaren van autoriteit en betrouwbaarheid. Google waardeert webshops onder andere op basis van autoriteit en betrouwbaarheid. Autoriteit is het aantal keer dat er online over jouw webshop gepraat wordt. Denk hierbij aan links vanaf andere domeinen. Hier kom ik later op terug. We richten ons nu op on-page SEO.

On-page SEO factoren

We kunnen de on-page SEO opdelen in de volgende ranking ‘ingrediënten’. We belichten een top 10 ingrediënten.

1. SEO vriendelijke url’s

Gebruik url’s tussen de 3 en 5 woorden. In een interview heeft Matt Cutts aangegeven dat Google dergelijke url’s meer waarde toekent. Ook is het van belang dat de zoekmachinevriendelijke url ‘schoon’ is.

SEO vriendelijke URL http://www.metmeer.nl/contact

 

 

Foutieve url structuurhttp://www.metmeer.nl/p=1275/

 

2. Titel starten met zoekwoord

Gebruik je meest belangrijke zoekwoord aan het begin van je pagina titel. Hoe dichter aan het begin van je titel hoe meer waarde je het woord meegeeft aan Google.

Magento bureau

3. H1 en H2 tag gebruik

Start iedere pagina met één H1 tag. De H1 titel vat samen waar de pagina over gaat, gebruik je zoekwoord in deze tag. Let op dat je pagina maar één H1 tag bevat!
<h1>Magento Bureau Breda</h1>
De sub-titel’s kun je aanduiden door een H2 tag te gebruiken. Hiermee geef je aan dat de titel nog wel van belang is maar sub is van de H1 titel.
<h2>Magento webshop ontwikkeling</h2>

Controleren of je tags goed staan? Ga naar desbetreffende pagina, rechter muis klik, paginabron weergeven, zoeken, h1 (of h2).

4. Zoekwoordgebruik in tekst

Gebruik je zoekwoord in de eerste alinea van je tekst. Hiermee geef je de match weer aan tussen de pagina en het zoekwoord. Maak uitsluitend gebruik van kwalitatief goede content. Dit is content waar de bezoeker echt iets aan heeft, dus géén content schrijven om maar wat te hebben staan. Probeer minimaal 300 woorden, relevante content te creëren. Schrijf ten alle tijden unieke content!

5. Interne links

Iedere pagina wordt individueel beoordeeld door Google. Het kan dus zijn dat de ene pagina meer waarde krijgt dan een andere (bijvoorbeeld door relevantie). Een stukje van deze waarde kun je doorgeven door gebruik te maken van interne links. Bijvoorbeeld een link naar de contactpagina of naar een dieper liggende pagina over hetzelfde onderwerp. Een tweetal interne links is optimaal.

<a href=”http://www.hier-de-url.nl/”>hier tekst</a>

6. Externe links

Externe links vanuit je eigen domein. Het is altijd goed om een externe link op te nemen in je tekst naar een echte autoriteit. Dan bedoelen we natuurlijk niet een concurrent maar bijvoorbeeld een verwijzing naar een interview of aankondiging van een nieuw product. In dit artikel hebben we een verwijzing opgenomen naar een artikel waaraan we refereren.

7. Pagespeed

De snelheid van de webshop is ook van belang. Google heeft als doel de gebruiker zo snel mogelijk laten vinden wat hij zoekt. Wanneer een bezoeker 5 minuten moet wachten tot de shop geladen is, gaat de gebruikerservaring drastisch omlaag. Google zal je webshop dan minder waarderen.

De snelheid wordt door Google onderverdeeld in Mobiel en Desktop. Groene vinkjes wil zeggen dat je goed bezig bent. Gele uitroeptekens zijn problemen die je dient op te lossen indien dit niet te veel werk kost. Rode uitroeptekens zijn problemen die de prestaties van je webshop in de weg staan.

Google pagespeed

8. Responsive design

Sinds 2015 straft Google niet mobiel-vriendelijke webshops af. Wanneer jouw webshop niet voldoet aan de eisen kan het zijn dat je in de mobiele zoekresultaten helemaal niet meer voorkomt. Het is dan ook zaak dat je webshop mobiel goed functioneert.

9. Sitemap

Een sitemap is een bestand waarin je de structuur van je webshop aan Google kenbaar maakt. Test en voeg dit bestand toe in je search console. Zoekmachines kunnen sneller je hele shop indexeren en merken eerder nieuwe pagina’s op. Wij adviseren om gebruik te maken van een .xml bestand.

10. SSL certificaat

Een SSL verbinding is een verbinding die alle data die verstuurd wordt versleuteld. Kwaadwillenden kunnen zo moeilijker gegevens achterhalen. Tevens zorgt het voor een stukje vertrouwen bij de consument. In 2014 heeft Google al aangegeven dat een SSL verbinding een rankingfactor is. De laatste tijd zien we dit ook terug in de resultaten. Let op, mocht je SSL inzetten, maak dan gebruik van redirects van de oude url’s naar de nieuwe url’s. Zo gaat er geen waarde verloren.

SSL verbinding

Voldoet jouw webshop al aan bovenstaande factoren? Start vandaag nog met de optimalisatie om zoveel mogelijk kansen te benutten. Benieuwd naar ons mogelijkheden om je hierin te helpen? Neem dan contact op.