Het belang van Rich Snippets in e-commerce

Wanneer gevraagd wordt welk organisch resultaat in Google de meeste klikken krijgt, is het antwoord zeer waarschijnlijk ‘het eerste resultaat’. Sinds Google begon met het tonen van aanvullende data, zogenaamde rich snippets, is dit gedrag echter veranderd.

Een onderzoek van Blue Nile geeft aan dat resultaten met rich snippets (veel) meer klikken krijgen. Een voorbeeld: een resultaat op de tweede plaats met een ‘ster waardering’ krijgt 76% van de klikken op die pagina, tegen 9% voor het resultaat op de eerste plaats zonder deze ‘ster waardering’.

Wat zijn Rich Snippets?

Wanneer Google de informatie op een webpagina kan begrijpen zal het deze informatie in de zoekresultaten tonen. In het geval van e-commerce slaat dit voornamelijk op productinformatie zoals prijs, voorraad, recensies en waarderingen. Voor andere type websites, zoals een blog, kan ook de waardering van een artikel geplaatst worden.

Rich Snippets

Standaard staan bij zoekresultaten in Google drie elementen, de paginatitel, de url en een korte omschrijving. De Rich Snippet is hier goed te zien. De gekleurde sterren met de waardering/beoordeling van de bezoeker worden bij het resultaat getoond.

Hoe krijg ik ook Rich Snippets?

Zoekmachines als Google kunnen informatie alleen goed verwerken als ze het goed begrijpen. Om informatie te geven aan zoekmachines kan je een webpagina verrijken met microdata. De industrie standaard hiervoor is de schema.org vocabulaire voor gestructureerde data. Alle grote zoekmachines ondersteunen deze standaard.
Voor een productpagina zijn de volgende elementen van belang:

  • Product
    Hiermee omschrijf je het product op de pagina. Hiermee geef je de naam het product, het artikelnummer, een omschrijving en allerhande andere belangrijke attributen.
  • Offer
    Hiermee omschrijf je de aanbieding op de pagina. In feite is dit de prijs van het product aangevuld met extra gegevens bijvoorbeeld beschikbaarheid (voorraad).
  • AggregateRating
    De AggregateRating omschrijft de gecombineerde waardering voor het product op de pagina. Dit verzorgt de Rich Snippet met de ‘ster waardering’.

Testen

Na het invoegen van de microdata op je pagina wil je natuurlijk weten of het ook werkt. Gelukkig heeft Google hier een handige test voor beschikbaar: Structured Data Testing Tool.
Hier geef je de url van je pagina, of de broncode, en je ziet direct of je het goed gedaan hebt.

Garantie + waarschuwing

De ervaring leert dat het opnemen van microdata vrij snel zorgt voor Rich Snippets bij zoekresultaten. Google bepaalt echter zelf of deze wel of niet getoond worden. Dit hangt net als anders van allerlei factoren af. Garanties op vertoning krijg je dus niet.
Manipuleer of verzin de waarderingen op je website niet. Het kan leiden tot uitsluiting van Rich Snippets. Of, in ernstige gevallen, uitsluiting van Google in het geheel. Daarnaast bedonder je potentiële klanten en dat komt vroeg of laat uit. Ontdek je manipulatie van Rich Snippets? Dit kan je rechtstreeks bij Google melden.