Het geheim van gedegen zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek is het fundament van elk online marketing plan.
Het succes van jouw website staat of valt met de zoekwoorden waar jij je met jouw website op richt.
Elk zoekopdracht heeft namelijk een zoekintentie. De zoekintentie van een zoekopdracht bepaalt voor een groot deel of een bezoeker op jouw website, de actie onderneemt die jij voor ogen hebt. Op basis van gedegen zoekwoordenonderzoek kan je relevante zoekwoorden van jouw markt of niche in kaart brengen. Het is echter van belang om hiervoor de juiste tool te gebruiken.

long tail zoekwoorden versus short tail zoekwoorden

Zoekwoorden zijn grofweg te onderscheiden in twee soorten:
short tail zoekwoorden; dit zijn zoekwoord combinaties van een, twee of drie zoekwoorden.
long tail zoekwoorden; dit zijn zoekwoord combinaties van 4 woorden of meer.

Het zal je waarschijnlijk verbazen, maar van alle zoekopdrachten op het web maken short tail zoekopdrachten slechts 30 procent uit van het totaal. Dit houdt in dat 70 procent van alle zoekopdrachten bestaat uit zoekwoord combinaties die bestaan uit 4 of meer woorden. Een ander belangrijk verschil tussen long tail zoekwoorden en short tail zoekwoorden is de zoekintentie van de zoekopdracht. Mensen die zoeken met een short tail zoekwoordopdracht bevinden zich vaak in de informatieve of oriënterende fase van de koopcylus. Short tail zoekopdrachten converteren vaak minder goed dan long tail zoekopdrachten. Een algemene stelregel is dat specifieke zoekwoord combinaties, longtail zoekwoorden zijn en beter converteren. Hoe specifieker de zoekopdracht hoe hoger de conversie. Enkele voorbeelden ter illustratie:

short tail: iPhone 6s
long tail: goedkoopste iPhone 6s vodafone abonnement

short tail: nike schoenen
long tail: nike air max kopen

short tail: vliegtickets
long tail: goedkoop vliegen naar Londen

Het is belangrijk om te beseffen dat de concurrentie vaak hoog is op short tail zoekwoorden. Dit geldt zowel voor adwords als in de organische zoekresultaten. Dit komt mede doordat de Google Adwords Keywordplanner, waar de meeste online marketeers gebruik van maken voor zoekwoordenonderzoek, alleen short tail zoekopdrachten vertoont.

Long tail zoekwoorden ontdekken met Ahrefs site explorer

Om alle relevante zoekwoorden binnen een niche te ontdekken maak ik gebruik van ahrefs site explorer. De ahrefs site explorer is een krachtige tool, waarmee je alle zoektermen waar je concurrenten op ranken kan ophalen.

 

Hoe maak je slim gebruik van de ahrefs site explorer

Stel je hebt een webshop in de schoenen niche. Je zou graag de long tail zoekwoordopdrachten binnen jouw markt in kaart willen brengen. Je zoekt eerst naar de grootste shop binnen jouw markt. Ik kom uit op Zalando.nl. Deze url, voer je in de site explorer van ahrefs:

schermafbeelding-2016-10-05-om-11-09-38

 

 

 

Ahrefs site explorer haalt nu alle zoektermen op waar zalando.nl op rankt. Zowel short tail zoekwoorden als long tail zoekwoorden. Echter om long tail zoekopdrachten te ontdekken dien je gebruik te maken van de filter opties.
Ik filter vervolgens alle resultaten op zoekwoord combinaties die bestaan uit 4 of meer woorden:

schermafbeelding-2016-10-05-om-11-10-48
De resultaten die je nu krijgt, zijn alle long tail zoekopdrachten met bijbehorende zoekvolume en keyword difficulty. De keyword difficulty is een schatting van de moeilijkheidsgraad om op de eerste pagina te ranken in Google, uitgedrukt in een cijfer op een schaal van 0 tot 100. Long tail zoektermen kan je eventueel nog sorteren op keyword difficulty van laag naar hoog. Onderstaand een deel van de resultaten :

schermafbeelding-2016-10-05-om-11-13-06
Deze data exporteer je in een excel sheet. Om een lijst met relevante zoekwoorden samen te stellen, adviseer ik om al je concurrenten in site explorer te analyseren. Deze lijst vormt namelijk de basis van je seo strategie. Voor elk relevante zoekwoord combinatie voor jouw website, maak je een aparte pagina aan:

jouwshop.nl/schoenen/converse-all-stars-sale
jouwshop.nl/schoenen/zwarte-enkellaarsjes-met-hak
jouwshop.nl/schoenen/asics-gel-lyte-v

Deze pagina’s ranken relatief eenvoudig in de Google zoekresultaten. Uiteraard dien je de pagina’s op de juiste wijze te optimaliseren met kwalitatieve content.
Met long tail zoekwoordenonderzoek kan je de basis leggen voor een seo strategie dat op korte termijn tot meer relevant organisch verkeer naar je website kan leiden.

Wil jij een uitgebreide zoekwoordenanalyse laten uitvoeren door METMEER en zichtbaar worden op long tail zoektermen? Benieuwd naar onze mogelijkheden om je hierin te helpen? Neem dan contact met ons op.