De toekomst van “search”

Donderdag 26 mei zijn een collega en ik naar Digital Marketing Live! geweest. Zeker een interessant evenement in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Eén van de sprekers op dit evenement was James Murray, Search Advertising Lead voor Microsoft/BingAds. Deze man heeft ons verteld hoe de wereld van ‘search’ zich de komende jaren zal gaan ontwikkelen. De ontwikkelingen hebben uiteraard gevolgen voor de online marketing strategie. Zodoende raad ik je aan om dit artikel serieus door te lezen, want wat houdt dit in voor jouw business?

Korte terugblik

Vorig jaar lanceerde Google “MobileGeddon”. Een mobiel vriendelijke update, waarbij het algoritme van Google mobiel vriendelijke pagina’s een boost geeft in de rankings. Daarmee speelde Google al in op het steeds toenemende gebruik van mobiele apparaten. Echter is dit slechts een klein begin van de revolutie die gaat komen op het gebied van ‘search’.

De toekomst van ‘search’

Search is de laatste jaren sterk gegroeid en dit zal alleen nog maar verder toenemen. De vooruitzicht van ‘search’ wordt volgens James Murray gekenmerkt door drie begrippen, namelijk: Pervasive, predictive en proactive.

Persvasive
Search zal overal te vinden zijn, op iedere locatie op elk apparaat.

Predictive
Search zal anticiperen op bepaalde informatie, zoals evenementen.

Proactive
Search zal proactief worden, door met antwoorden te komen waar je (nog) niet om hebt gevraagd.

“Search” het nieuwe elektriciteit

Halverwege de presentatie gebruikt de heer Murray een interessant metafoor. Hij stelt: “Search is the new electricity”. Hij geeft aan dat we in de toekomst omgeven zijn door “search”. Search is zo geïmplementeerd in ons leven dat we het nog maar nauwelijks door hebben. Net als elektriciteit. Overal in onze omgeving is elektriciteit te vinden. We drukken op een knop en het licht gaat aan. We weten hoe het werkt, maar we denken er niet meer bij na. Het licht aanzetten gaat veelal op de automatische piloot. Op een soortgelijke wijze gaan wij search gebruiken.

Cortana

Microsofts tegenhanger van Apple’s Siri en Google Now, Cortana, is al een stap naar het alomtegenwoordige ‘search’. Cortana zit standaard in alle besturingssystemen van Microsoft verwerkt. Of het nu gaat om een besturingssysteem voor een smartphone, gameconsole of televisie. Voor de mensen die niet zo bekend zijn met Cortana of Siri, raad ik aan de onderstaande video te bekijken.

Voice search

Cortana is een persoonlijke assistent die antwoorden kan geven op je vragen. De vragen kunnen gewoon ingesproken worden, je hoeft dus niet te typen. Uiteraard werkt deze techniek momenteel voor Engelstalige gebruikers beter dan voor Nederlandstalige gebruikers.

Doordat de ‘artificial intelligence’-technieken steeds beter worden en zij de vragen steeds beter begrijpen, vindt er een essentiële transformatie plaats bij de zoekopdrachten. Bovendien vereist spreken minder moeite dan typen.

Gebruikers zijn niet meer op zoek naar “vakantie Frankrijk” of “goedkope zomervakantie”. De vraag verandert naar bijvoorbeeld “Waar moet ik heen op vakantie?”. Zoekopdrachten worden langer en vaak ook nog specifieker (longtail). Een groot verschil hierbij is ook dat een zoekopdracht wordt geformuleerd op basis van informatie die al bekend is.

Voorbeeld
Wat is het weer?” i.p.v. “Weer in locatie X”. De locatie wordt gebaseerd op je huidige locatie op basis van GPS.

Nieuwe producten

Een ander goed voorbeeld dat werd gebruikt zijn nieuwe producten, producten waarin “search” en kunstmatige intelligentie verweven zit. Niet geheel toevallig gebruikte hij een bril van Microsoft die het leven voor blinde en slechtziende mensen een stuk eenvoudiger maakt. Maar zo komen er in de toekomst steeds meer producten bij die gebruik maken van een “verweven” zoekfunctie.

Wat houdt dit in voor jou?

Deze ontwikkelingen hebben zeker gevolgen voor jouw online vindbaarheid. De belangrijkste zaken som ik puntsgewijs voor je op.

  1. Search blijft groeien
    Er zal nóg meer gezocht gaan worden, waardoor de markt en de mogelijkheden enkel toenemen.
  2. Verhouding shorttail en longtail verandert
    Nu zien we generieke zoekwoorden die veel zoekvolume bevatten. Ondanks de stijging van het aantal zoekopdrachten, zal het zoekvolume van shorttail zoekwoorden niet toenemen. Een afname lijkt waarschijnlijker, het aandeel longtail-zoekopdrachten wordt alsmaar groter.
  3. Brede zoektermen worden interessanter
    Juist door de toename van longtail-zoekopdrachten, worden brede zoekwoorden belangrijker. Exact match is al lang niet meer van deze tijd en zal in de toekomst nog minder van belang zijn.
  4. Platformen ‘lenen’ jouw content
    Jouw content zal niet alleen beschikbaar zijn via jouw website of webshop. Zoekmachines kunnen bijvoorbeeld jouw content gebruiken (uiteraard met bronvermelding) om de gebruikers sneller van informatie te voorzien.
  5. Lokaal krijgt een grotere rol van betekenis
    Je geografische locatie zal bij veel zoekopdrachten worden gebruikt om de resultaten voor jouw zoekopdracht relevanter te maken. Door de toename van zoekopdrachten via mobiele apparaten zal het belang van lokale vindbaarheid enorm groeien.