Dé 10 onmisbare SEO tools

Er zijn eindeloos veel tools op de markt om tot hogere SEO resultaten te komen en meer inzichten te verschaffen. Logisch dat de juiste tools je leven een stuk gemakkelijker kunnen maken. In de loop van de tijd hebben we talloze tools getest. Welke tools gebruiken de online marketeers bij METMEER op dagelijkse basis? Ik heb een overzicht gemaakt van de meest onmisbare SEO tools.

Top 10 SEO tools volgens METMEER

  1. Google Analytics. Deze basis tool zou iedere eigenaar van een webshop of website hebben moeten draaien. Alle statistieken worden verzameld en geven een gedetailleerd beeld van alle e-commerce data, verkeersbronnen, bezoekersstromen etc.

Google Analytics

2. Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools). Ook een basis tool die je altijd zou moeten hebben draaien. Met Search Console kun je de resultaten van jouw site of shop in de zoekresultaten bij houden, controleren en verbeteren.

Google Search Console

3. Google Keyword Planner. Een SEO strategie begint bij een gedegen zoekwoordonderzoek. De gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten in één oogopslag. Ontdek nieuwe kansen op Op welke zoekwoorden liggen de meeste kansen? Hiervoor gebruiken we de keyword planner van Google.

Keyword Planner

4. Moz. Dé tool om te zien wat de Domain Authority en Page Authority zijn. Dit zijn sterke indicatoren rondom de verkregen waardering van Google.

Page Authority en Domain Authority

 

5. Majestic SEO. Om de kwaliteit en waarde van de backlinks in kaart te brengen gebruiken we Majestic. De kwaliteit van de backlinks wordt aangegeven door de Trust Flow en de Citation Flow.

Trust Flow en Citation Flow

6. SEMrush. Ideale tool om te zien wie van je concurrenten op jouw belangrijkste zoekwoorden rankt. De backlink profielen van je concurrenten kun je hier ook in terug vinden. Tevens is informatie als trends, betaalde advertenties etc. zijn hierin terug te vinden.

Semrush

7. Ahrefs. Diepliggende informatie over de backlinks kun je terug vinden in Ahrefs. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoeveelheid verwijzende domeinen die erbij zijn gekomen en die zijn verloren. Deze tool controleert ook op overoptimalisatie. Iets wat na de Google Pinguïn update van groot belang is!

Ahrefs

 

8. Screaming frog. On-site SEO waar begin je? Screaming frog haalt alle on-site elementen binnen en zet deze in een overzicht neer. Zo kun je makkelijker de belangrijkste pagina’s eerst optimaliseren.

screaming frog

9. Serpbook. Vele tools hebben we getest om de rankings van zoekwoorden bij te houden. Zelf zijn we het meest te spreken over SerpBook. De tool geeft in 1 oog opslag weer hoeveel van je zoekwoorden zijn gestegen of gedaald in ranking.

Serpbook

10. Copyscape. Duplicate content checken doe je met Copyscape. Je ziet welk domein, welke content waar heeft staan. Tevens zie je een percentage van overlap. Voorkom een Google penalty en controleer op duplicate content!

Copyscape

Er zijn tal van andere tools en mogelijkheden die je in kunt zetten. Onze voorkeur gaat uit naar bovenstaande top 10. Heb je andere tools die je graag gebruikt of heb je vragen over de inzet van bovenstaand lijstje? Neem dan contact op!