Beter vindbaar worden in Google door het schrijven van unieke content

Je hebt uren, weken en waarschijnlijk zelfs maanden hard gewerkt aan de lancering van je webshop. Dan is het moment suprême daar: je webshop mag eindelijk online. Je staat te trillen op je benen van spanning. Vol ongeduld wacht je tot je website online staat. Uiteindelijk is het je gelukt, de website is online zonder problemen. Dat is alvast één zorg minder. Vervolgens ga je naar Google om te kijken waar jouw prachtige nieuwe website staat. Uiteindelijk wil je natuurlijk dit mooie eindresultaat laten zien aan de personen voor wie het bedoelt is; je klanten. Je typt de naam van je website in, maar zonder resultaat. Dat is vreemd. Op de gehele eerste pagina is geen spoor van je website te vinden. Op zo’n moment kan je maar tot één conclusie komen: ‘mijn website is slecht vindbaar in Google’.

Niet vindbaar zijn is een vervelend probleem. Het liefste zou je willen dat alle potentiële klanten jouw website in volle glorie kunnen bewonderen. Maar je kan niet verwachten veel prospects te bereiken als je website onvindbaar is. Gelukkig zijn veel problemen te verhelpen met het juiste advies. Ik zal je voorzien van een paar handige tips om met jouw Magento shop hoog te scoren in Google. Het eerste wat je nodig hebt is echte killer content. Artikelen die mensen willen lezen. Er worden duizenden artikelen per dag gepost op het internet. Het is aan jou de taak om daar met kop en schouders bovenuit te steken. In dit artikel ga ik verder in op het belang van unieke content voor je webshop en leg ik je uit hoe je jouw content uniek kunt maken. Aanschouw: 5 super handige tips om jouw website een boost te geven in de zoekresultaten van Google.

1) Het belang van zoekmachines

Wie de stap zet richting een webwinkel droomt natuurlijk van een groot aantal bezoekers. Daarbij is het belangrijk te weten dat maar liefst 75% van alle bezoekers bij je terecht komt via zoekmachines. Dat is heel wat verkeer. Aan jou de zaak om daar goed mee om te gaan. Deze bezoekers moeten gestimuleerd worden. Hun aandacht moet meteen gevangen worden. Het laatste wat je wilt is dat al deze bezoeker, en dus ook potentiële klanten, je webshop meteen weer verlaten omdat jouw content ze niet interesseert. Aan jou de taak om je content te optimaliseren. Doe je niks aan de optimalisatie van je webshop, dan loop je conversies mis. En dat is toch zonde van al het verkeer dat jij met veel moeite richting jouw webshop hebt geleid.

Het is dus belangrijk dat je unieke content hebt, zodat je bezoekers langer in je webshop blijven. Maar niet alleen je bezoekers hechten waarde aan content. Ook Google vindt het belangrijk dat jij je bezoekers interessante teksten aanbiedt. Om goed vindbaar te zijn als webwinkel zijn er 3 punten van groot belang:

  1. Een eerste aspect is de juiste pagina opbouw met de juiste codes. Alles in jouw webshop moet een logische opbouw hebben, zodat alles goed vindbaar is voor jouw bezoekers. Zorg dus dat je werkt met H1 tags (koppen) en tussenkoppen (h2, h3 en dergelijke). Bedenk je bijvoorbeeld ook dat belangrijke content zo ver mogelijke bovenaan de pagina moet staan. Hoe verder bepaalde informatie onderaan de pagina is geplaatst, hoe minder het mee wordt gewogen door Google. Als vuistregel kan je de opbouw van een krantenbericht hanteren voor je artikelen.
    Wat betreft het technische verhaal is het verhaal belangrijk dat je content en code gescheiden houdt. Zorg er dus voor dat je CSS niet op je pagina zelf staat, maar wordt ingeladen met een code. Het is ook aan te raden om Javascript in een los bestand te zetten. Mocht dit onduidelijk zijn, dan je altijd contact opnemen met ons voor een goede uitleg. Behalve het gescheiden houden van content en opmaak, moet je er ook op letten dat je keywords in Google overeenkomen met de tekst op je pagina.
  2. Ook belangrijk zijn de inkomende links vanaf andere websites. Hoe belangrijker een website is die naar jouw webshop linkt, hoe meer waarde Google aan deze link hecht. Als www.wikipedia.org naar je webshop linkt, dan heeft dit veel meer waarde dan wanneer www.waardelozewebsitezonderwaarde.nl naar jouw webshop linkt.
  3. Het derde aspect, en het aspect waar ik op zal focussen, is: de content van jouw webwinkel. En dan unieke content in het bijzonder. Want iedereen is in staat om een artikel te typen van een paar honderd woorden. Maar een artikel van een paar honderd woorden typen dat ook daadwerkelijk gelezen wordt door je bezoekers, dat is een heel ander verhaal. Content schrijven is een vak apart. Maar aan de hand van de tips in dit artikel kan je een begin maken om de teksten in jouw webwinkel te optimaliseren.

2) Zoekmachines en hun teksten

Zoekmachines gebruiken de tekst op een pagina om te bepalen waar de pagina eigenlijk over gaat. Het spreekt voor zich dat er dan ook voldoende tekst op de pagina dient te staan om deze te onderscheiden van alle content die al beschikbaar is. Denk jezelf even het volgende scenario in: op een productpagina staat enkel een foto, de titel van het product en wat technische specificaties. Nogal saai nietwaar? En als jij dit al denkt, hoe denk je dan dat Google hier over denkt. Google is continu bezig om hun gebruikers een zo gebruiksvriendelijk en fijne zoekomgeving te bieden.  Als zo’n zoekmachines op jouw webwinkel dan tientallen van dat soort ‘ lege’ pagina’s aantreft, dan zal dit niet leiden tot een hogere ranking.

Waarschijnlijk zijn voor jou de verschillen tussen all producten in je webshop duidelijk. Jij kent immers de producten in jouw webshop op je duimpje. Voor zoekmachines zijn dit echter minimale verschillen. Het resultaat? Al die pagina’s worden aangezien als lage kwaliteitspagina’s die niet uniek zijn, met als gevolg dat je niet goed wordt gevonden in de zoekresultaten.

De manier om dit te vermijden is door unieke en interessante content te schrijven. Een langere tekst maakt voor de zoekmachines duidelijk dat er een verschil is met andere pagina’s. Bovendien maakt een tekst van minimaal 250 woorden voor de zoekmachines ook duidelijker waarover de pagina eigenlijk gaat. En dit is goed voor je positie in de zoekresultaten! Belangrijk hier is dat het gaat om authentiek unieke content. Kijk naar waar de behoeftes van je consument liggen en hoe jij deze kunt vervullen. In je content moet naar voren komen dat jij de consument iets kunt bieden waar hij behoefte aan heeft, en dat hij dit nergens anders kan vinden.

Vaak zie je dat webshops de fout maken om ‘duplicate content’ te plaatsen. Ze kopiëren de tekst die bij een bepaald product staat en plakken die bij een gelijkwaardig product. Waarschijnlijk zijn deze webshops in de veronderstelling dat Google alleen kijkt of er wat staat en niet naar wat er staat. Je zult merken dat bij heel wat webwinkels gelijkwaardige producten vaak hetzelfde omschreven worden. Voorkom dit te allen tijde, omdat het je paginaranking drastisch kan verminderen. Heb je weinig tijd? Probeer dan gewoon al je best lopende producten van goede content te voorzien en langzamerhand de rest aan te vullen.

3) Schrijf content voor je bezoekers

Vooralsnog zijn we vooral bezig geweest met wat een zoekmachine als Google van onze content denkt. We weten nu dus dat we niet wegkomen met een titel en wat specificatie. Google is het meest tevreden met een tekst van minimaal 250 woorden. Maar dan is er altijd nog de bezoeker die deze tekst moet lezen. Het is gemakkelijk om midden in de stress van de zoekmachine optimalisatie te vergeten dat je teksten ook nog door mensen gelezen worden. Het is belangrijk om hier altijd rekening mee te houden.

Goede, unieke content komt niet alleen ten goede aan de duidelijkheid van je product, je kan het ook gebruik om mensen te overtuigen. Naast het verschaffen van informatie wil je natuurlijk ook dat mensen je producten kopen. Het heeft geen zin dat ze in jouw webshop informatie verzamelen en het product vervolgens kopen in een webshop die zijn content wel verleidelijk heeft ingericht. Het moet altijd duidelijk zijn voor de klant waarom ze bij jou moeten kopen en wat de meerwaarde is om bij jou te kopen. Houd tijdens het schrijven van je content altijd rekening met de behoeften van de bezoeker en hoe jij deze behoefte vervult. Een goede tip is om belangrijke informatie te tonen aan de hand van bulletpoints. Door een opsomming te maken is het mogelijk om de belangrijkste informatie op een overzichtelijke manier aan je bezoeker te presenteren.

4) Hoe krijg je goede content?

Unieke content is van doorslaggevend belang voor jouw webwinkel. Dat hebben we ondertussen hopelijk wel duidelijk gemaakt. Maar hoe krijg je nu unieke content als je bijvoorbeeld 20 verschillende soorten potloden verkoopt. Ook hier heb ik een super handige en eenvoudig tip voor. Kijk naar de vragen die over een product zijn binnengekomen via de klantenservice of klantenfeedback tools (zoals Kiyoh, The Feedback Company of Klantenvertellen). Het antwoord op deze vragen kan je vervolgens verwerken in je content. Oftwel, luister heel goed naar je klanten!

Een andere manier is om de reviews die je ontvangen hebt rechtstreeks op je website te plaatsen. Deze vorm van mond-tot-mond reclame is nog steeds een enorm krachtige manier om bezoekers te overtuigen om je product aan te schaffen. Het benoemen van eventuele awards die je hebt gewonnen of keurmerken waar je over beschikt, zijn ook het vermelden waarde. Hiermee kan jij jouw positie claimen als autoriteit in de markt.

Take home message: echte goede content zal de klant in één keer een antwoord geven op al zijn vragen. Verwerk alle bovenstaande tips in je productomschrijving en je klant kan bijna niet anders dan jouw product kopen. Stel jezelf voortaan de volgende vraag voordat een beschrijving geplaatst wordt op je website: ‘Zou een potentiële klant nog met belangrijke vragen kunnen zitten, die het aankoopproces in de weg staan?’. Een goede beschrijving moet zo zijn ingericht dat het voor de klant een echt opgave moet zijn nog een vraag te stellen die niet al beantwoord is.

5) Wees consistent

In het verleden volstond het om de juiste zoekwoorden gewoon een aantal keer te herhalen om vindbaar te worden in de zoekmachines. Sinds Google de semantic search introduceerde is dat echter allang niet meer het geval. Toch is het nog steeds van ontzettend belang om aan goede on page SEO te doen met de juiste zoekwoorden. Voor je aan de unieke content begint voor je webpagina is het dan ook van belang goed na te denken over de zoekwoorden waar je jezelf wilt richten. Zo is ‘kortingscode’ niet hetzelfde als ‘actiecode’ en zal je – afhankelijk van je keuze – een ander publiek aantrekken. Belangrijk is om, zodra je eenmaal gekozen hebt, daar ook consistent in te zijn. Dat geldt overigens voor alles. Wees consequent in je manier van werken en schrijven. Gebruik steeds dezelfde vorm van een zoekwoord en schrijf een productnaam altijd op dezelfde manier. Dit niet doen kan resulteren in lage rankings in Google.

Goede, unieke content is een onmisbaar deel van de moderne webshop. Maar gelukkig is het geen rocket science en alles is te leren. Wie de bovenstaande tips goed opvolgt zou moeten merken dat ‘content king is’, maar gelukkig niet onmogelijk.