Het Ankertekst ABC’tje: Deel C

In Deel B heb ik de type ankerteksten uitgelegd. Maar hoe bouw je nu een linkprofiel met ankerteksten op? Je wilt natuurlijk zo hoog mogelijk scoren in Google, zonder risico te lopen op een penalty vanuit Google. Er bestaan geen vaste richtlijnen voor de percentages die je moet hanteren. Om overoptimalisatie te voorkomen zijn er wel vuistregels waaraan je jezelf kunt houden. Moz.com heeft een analyse gemaakt van de ankerteksten van 28 categoriepagina’s en 31 productpagina’s.

Overview of Anchor Text Distribution

Zoals hierboven te zien is, bestaat 35% van de links uit gerichte ankerteksten. Hier vallen de alle exacte ankerteksten en gedeeltelijk matchende/lange matchende ankerteksten onder. Met andere woorden: 35% van de ankerteksten bestaan uit de precieze zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden en afleidingen daarvan.

De verdeling in een linkprofiel

Hieronder is goed te zien hoe de verdeling van ankerteksten precies is opgebouwd:

General Breakdown v2

General In Depth Breakdown chart

Voor deze analyse heeft Moz uitsluitend gekozen voor grote nationale en internationale bedrijven, met een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel. Pagina’s waarvan vermoed werd dat de link handmatig waren verkregen werden niet meegenomen in de analyse.

Uit deze resultaten kan je de brandgerelateerde ankerteksten samenvoegen. Als je dit doet kom je uit op de volgende percentages:

consolidated brand anchors v2

Als je de percentages bekijken, dan kan je een aantal duidelijke conclusies trekken:

  1. Google hecht veel waarde aan het branding. Dit is logisch aangezien het bouwen van een merk enorm veel tijd, geld en energie kost. Om een goed onderscheid te kunnen maken tussen spammy website en websites met autoriteit, hecht Google’s algoritme veel waarde aan brandgerelateerde links.
  2. URL’s zijn een veilige en natuurlijke ankertekst. Naakte links zijn een veilige manier om een natuurlijk linkprofiel te verkrijgen. Vandaar dat ook bijna 20% van de links bestaan uit naakte links.
  3. Er wordt veel gebruik gemaakt van exacte ankerteksten. Te veel. Het is verstandig om exacte ankerteksten te vervangen voor een andere soort ankertekst.

Bijvoorbeeld:

Stel dat je een bedrijf bent dat trekhaken monteert. Een zoekwoord waarop je gevonden wilt worden is dan: ‘trekhaak monteren’. Dit zou dan je exacte ankertekst zijn.

Vervolgens schrijf je als bedrijf een enorm uitgebreid artikel over tips waar je op moet letten bij het aanschaffen van een trekhaak. Is het dan aannemelijk dat een grote groep mensen naar jouw website linken met de ankertekst ‘>trekhaak monteren>’. Of is het aannemelijker dat jouw doelgroep – die geen verstand hebben van linkbuilding – eerder kiezen voor een brandgerelateerde (Deze tips van
Random Trekhaakbedrijf>’ zijn echt super)  of andere soorten ankerteksten (Op ‘>www.randomtrekhaakbedrijf.nl>’ heb ik een super artikel gelezen met tips over…, of (‘>Klik hier>’ voor de beste tips over…).

  • Als vuistregel zou ik uitgaan van de volgende verdeling:
  • 60% branded ankerteksten/brandgerelateerde ankerteksten
  • 20% URL’s (naakte ankerteksten)
  • 10% Gedeeltelijke match/Lange match ankertekst
  • 5% algemene ankerteksten
  • <5% Exacte match ankertekst

Het is belangrijk om dit ook echt als een richtlijn te zien. Dit is geen heilige graal. Het is een richtlijn die je kan volgen om een zo ‘natuurlijk’ mogelijk linkprofiel op te bouwen. Ik raad je aan om te kijken wat het beste werkt voor de branche waarin je opereert. Neem het linkprofiel van concurrenten onder de loep die er natuurlijk uitzien. Op basis van deze profielen krijg je een goed beeld van hoe een natuurlijk linkprofiel in jouw branche is opgebouwd.

Conclusie

De take home message van dit artikel is dat je het gebruik van exacte match ankerteksten moet inperken. Het tijdperk van overoptimalisatie is voorbij. Jouw SEO strategie voor 2016 moet vooral gericht zijn op naakte ankerteksten en branded ankerteksten. Daarnaast moet je te allen tijde streven naar een zo organisch mogelijk linkprofiel. Een manier om dit te bewerkstelligen is het focussen op kwalitatief hoogstaande content met de juist ankerteksten. Hopelijk kan het Ankertekst ABC’tje jou op weg helpen naar een gezond linkprofiel!