Het Ankertekst ABC’tje: Deel B

In Deel A van Het Ankertekst ABC’tje ben ik ingegaan op de inleiding en fundamentals over ankerteksten. Maar wat voor soorten ankerteksten bestaan er eigenlijk? Dit zal ik gaan toelichten in dit artikel.

Google wilt een ‘natuurlijk’ linkprofiel. En uiteindelijk zijn zij de partij die bepaalt wat beloond en wat bestraft wordt. Om te komen tot een natuurlijk linkprofiel moeten we eerst dieper in de verschillende soorten ankerteksten duiken.

Als voorbeeld heb ik het Booking.com door Ahrefs heen gehaald. Hieronder kun je zien welke anchors het meeste voorkomen in het linkprofiel van www.booking.com.

Booking.com ahrefs

Er vallen al meteen een aantal duidelijke Ankerteksten op:

Booking soorten anchors

  1. Branded ankers (27%)
  2. Geen anker (12%)
  3. URL (naakte ankers) (10%)
  4. Latent Semantische geïndexeerde ankers (LSI – Latent Semantic Indexed) (5%)
  5. Algemene ankers (1%)

Het valt op dat Branded ankers veruit het meest voorkomen. Dat is ook niet vreemd aangezien het Google algoritme steeds meer belang hecht aan brand-building. Moz hanteert de vuistregel dat 17% van je ankerteksten de merknaam van jouw bedrijf moeten bevatten.

Soorten Ankerteksten

Om overoptimalisatie te voorkomen is het verstandig om voor een natuurlijk linkprofiel te zorgen. Dit kan door gebruik te maken van de volgende soorten ankerteksten.

1. Merknaam = ankertekst (Branded ankers)
De merknaam is de ankertekst, bijvoorbeeld Frankwatching.

2. Merknaam opgenomen in ankertekst
De merknaam is opgenomen in de ankertekst (dit zijn dus niet de ankerteksten met alleen de merknaam), bijvoorbeeld “deze toffe blogsite, Frankwatching”.

3. Merknaam + zoekwoord = ankertekst
De merknaam is opgenomen in de ankertekst, bijvoorbeeld je vindt de “nieuwste online trends op Frankwatching”.

4. URL (Naakte ankertekst)
Er is geen gebruikt gemaakt van een ankertekst. Alleen de URL is geplaatst, bijvoorbeeld http://frankwatching.com/, https://frankwatching.com, www.frankwatching.com, , www.frankwatching.com/, frankwatching.com of frankwatching.com/.

5. Gedeeltelijke match ankertekst
De ankertekst die gebruikt wordt matcht voor een gedeelte met het exacte zoekwoord, bijvoorbeeld “lees meer over SEO”, “dit artikel over SEO” of “kwaliteitsblogs over SEO”.

6. Lange match ankertekst
Lange match ankerteksten lijken op gedeeltelijke match ankerteksten, maar zijn net iets langer. “kennis over SEO zorgt voor beter rankings” of “ik gebruik ankerteksten om hoger in Google te komen”.

7. Algemene ankertekst
De ankertekst bevat geen merknaam of andere zoekwoorden (of gedeeltelijke zoekwoorden), bijvoorbeeld klik hier of deze website.

8. Geen ankertekst
Geen gebruik maken van een ankertekst lijkt een vreemde keuze. Vooral als dit opzettelijk gebeurd. Maar het kan juist een handige strategie zijn om je ankertekstprofiel diverser te maken (en dus ook natuurlijker). Een makkelijke manier om dit te doen is door gebruik te maken van afbeeldingen, die je niet voorziet van een ‘Alt-tekst’.

9. Afbeelding ankertekst
Om je linkprofiel te diversifiëren is het gebruiken van afbeeldingen een goed alternatief op de standaard backlinks. De ‘Alt-tekst’ fungeert dan als ankertekst.

10. Exacte match ankertekst
Exacte match ankerteksten kunnen je ranking maken of breken. Het is verstandig om deze exacte match ankerteksten strategisch in te zetten. Als je ze verkeerd in zet, kan je op een penalty vanuit Google rekenen.

De exacte match ankertekst komt precies overeen met het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld: als ‘Frankwatching marketing blog

Het is logisch dat exacte match ankerteksten bestraft kunnen worden door Google. In het verleden zijn veel mensen erin geslaagd om hun ankerteksten zodanig te manipuleren, dat ze op een oneerlijke manier stegen in de zoekresultaten. Gevolg: het algoritme werd aangepast en deze websites kregen een penalty.

Maar hoe kan je relevant zijn zonder ongeremd met exacte match ankerteksten te strooien?

Allereerst is het belangrijk om relevante informatie rondom je link te plaatsen. Het algoritme van Google snapt ook waar een tekst over gaat, zonder dat je heel je artikel volpropt met exacte match ankerteksten. Google hecht de meeste waarde aan relevantie voor de gebruiker. Een goede manier om dit te bewerkstelligen, is om het zoekwoord waarop je wilt ranken in de buurt van je ankertekst te plaatsen.

Voorbeeld:
Zoekwoord: ankertekst

Ankertekst: http://www.frankwatching.com

‘Op http://www.frankwatching.com zag ik laatst een enorm uitgebreid artikelen over ankerteksten dat je moet lezen’.

Het dicht bij elkaar plaatsen van zoekwoord en ankertekst is een goede manier om je linkbuilding te optimaliseren. Maar het hoeft niet altijd zo te zijn. Het is vooral belangrijk om zo natuurlijk mogelijk te linken. Verplaats je in iemand die geen SEO kennis heeft. Vraag jezelf af hoe een persoon zonder kennis van linkbuilding naar jouw website zou linken.

Relevante artikelen schrijven

In plaats van een artikel over linkbuilding in zijn algemeen, kan je net als ik ook een artikel schrijven over ankerteksten. Dit is een enorm specifiek en relevant onderdeel van linkbuilding en kan dus zorgen voor een sterke link. Probeer op zoek te gaan naar subcategorieën of belangrijke onderdelen van het onderwerp waarop jij wilt ranken.

Voorbeeld:
Stel je wilt een artikel schrijven voor het zoekwoord ‘Tandarts in Breda’. Je zou in plaats van een algemeen artikel over tandartsen ook kunnen schrijven over ‘10 producten die je moet vermijden om gele tanden te voorkomen’. Deze content is veel relevanter voor een lezer, aangezien niemand op gele tanden zit te wachten. Een artikel van 500 woorden met algemene informatie over een tandartspraktijk zit niemand op te wachten.

Nu je weet welke soorten ankerteksten er bestaan, is het belangrijk om te weten in welk percentage ze terug moeten komen in je linkprofiel. Dit ga ik je vertellen in Deel C.