Het Ankertekst ABC’tje: Deel A

Voor de mensen die niet weten wat een ankerrtekst is: ‘Een ankertekst is de klikbare link in een artikel die verwijst naar een andere website’. Als je bijvoorbeeld kijkt een artikel leest op Frankwatching over Webdesign en je ziet het volgende staan: ‘In 2016 kunnen design en data niet meer los van elkaar worden gezien. Buyerminds staat op de intersectie tussen, persuasief design, data analyse en overtuigingspsychologie.’. Het anker is hier Buyerminds.

Als je benieuwd bent naar hoe zo’n ankertekst er in HTML uitziet, dan moet je onderstaande afbeelding eens bestuderen:

ahref1

In het bovenstaande voorbeeld is het anker ‘ikwilseoleren’. Het is belangrijk om niet lukraak ankerteksten te kiezen. Er moet een bepaalde gedachte achter zitten. Daarover later meer. Eerst wil ik het belang van ankerteksten benadrukken.

Wat zegt een ankertekst nou eigenlijk?

Iedere SEO specialist weet dat je absoluut niet zonder backlinks kan. Backlinks zijn altijd al van ongekende waarde geweest voor zoekmachineoptimalisatie. Als je je website vergelijkt als een netwerk vol met kranen, dan zijn de Backlinks de personen die de kraan vol met linkjuice open kunnen draaien.

Het probleem is dat Google aan de hand van relevantie bepaalt hoe ver de kraan open mag worden gedraaid. Hoe relevanter bepaalde content is, des te meer linkjuice er doorgegeven wordt.

Toen marketeers achter het belang van ankerteksten kwamen, besloten ze om hun teksten zo relevant mogelijk te maken. Dit hield in dat ze overal in hun linkbuilding campagne exact match ankerteksten gingen gebruiken. Exacte match ankerteksten zijn backlinks waarin de exacte zoekterm gebruikt wordt, waarop je wilt ranken.

En het werkte! In alle artikelen werden er 100% exacte ankerteksten gebruikt en je rankings schoten door het plafond.

Google Penguin update: einde van de overoptimalisatie

Met de komst van het Google Penguin algoritme wilde Google het alle blackhat SEO’ers een stuk moeilijker gaan maken. Websites die in strijd handelen met de Webmaster Guidelines van Google kunnen sinds de update rekenen op een afstraffing. De penguin update wilde blackhat technieken sterker bestraffen met een daling in de zoekresultaten als gevolg.Het overoptimaliseren van ankerteksten is een voorbeeld van een techniek die Google bestraft.

Onder overoptimaliseren versta ik: het gebruiken van teveel links met het exacte zoekwoorden waarop je wilt ranken, waardoor:

  • de waarde van deze links drastisch daalt
  • deze links een negatief effect hebben op je rankings

Google wil een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel. Alle vormen van het kunstmatig beïnvloeden van de zoekresultaten is dus iets wat Google wilt voorkomen. Webmasters en SEO’ers die Google te slim af proberen te zijn, lopen het risico een penalty aan hun broek te krijgen.

Iedere link die bedoeld is om de pagerank kunstmatig te beïnvloeden, kan door Google worden opgevat als een link scheme. Hier valt het manipuleren van alle inkomende links richting je site en uitgaande links vanaf je site.

Voorbeelden van linkschemes:

  • betalen voor of verkopen van link
  • excessief crosslinken (A/B ruil) tussen twee website: Ik link naar jou, jij linkt naar mij.
  • artikelmarketing op grote schaal
  • gastbloggen met veel zoekwoordrijke ankerteksten
  • Startpagina klonen

Meer voorbeelden kan je vinden op de support pagina van Google.

Volproppen van teksten met zoekwoorden = no-go

Voordat de Penguin update werd doorgevoerd 4 jaar geleden ging SEO vooral over zoekwoordrijke ankerteksten. Als je snel wilde scoren zorgde je dat je je ankerteksten eindeloos herhaalde. Teksten hoefden niet relevant te zijn als ze maar veel zoekwoorden bevatten die overeenkwamen met de ankertekst.

Uiteraard had Google al snel door dat dit niet echt de bedoeling was. Het volproppen van teksten met zoekwoorden werd afgestraft. Betekende dat het einde van ankerteksten?

Nee, dat zeker niet. Ankerteksten zijn nog steeds super belangrijk als je weet op welke manier je ze in moet zetten. Het overmatig gebruik van ankerteksten is wel een no-go.

Hoe kan je de pinguïn tevreden houden?

Op het gebied van SEO moet je jezelf altijd de vraag stellen: ‘Als Google langskomt, zou ik dan zonder schaamte en angst kunnen zeggen waar ik mee bezig ben?’.

Google’s mission statement is:

“alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.”

Momenteel is Google de #1 zoekmachine op het internet. En het is niet zonder reden dat Google deze positie heeft verworven. Het belangrijkste voor een goede zoekmachine is:
“De meest relevante webpagina vinden op basis van een bepaalde verzameling zoekwoorden of zoektermen. Het algoritme bepaalt hoe Google deze zoekresultaten vindt, rankt, en vervolgens de meest relevante resultaten toont.”

Alles is erop gericht om de gebruiker te tonen waar hij naar zoekt. Een goede zoekmachine zorgt ervoor dat er uit alle miljarden pagina’s die beschikbaar zijn, de webpagina wordt getoond die het meest relevant is voor uw vraag. Een algoritme is de software die gebruikt wordt om uit alle resultaten de meest relevante te filteren.

Het laatste wat Google dus wilt, is dat spammy content volgepropt met zoekwoorden de zoekresultaten domineert. Google is erop gericht om hun bezoekers de meest relevante content te bieden van de hoogste kwaliteit.

Hoe beoordelen ze dan waar een artikel over gaat?

Je raadt het waarschijnlijk al, Ankerteksten. Ankerteksten geven Google een indicatie van waar een pagina over gaat. Er zijn natuurlijk meerdere factoren waarin Google afleest waar een pagina over gaat, maar Ankerteksten behoren tot de belangrijkste. In de video hieronder legt Matt Cutts van Google uit hoe het crawlen en indexeren van Google precies in zijn werking gaat.

https://www.youtube.com/watch?v=BNHR6IQJGZs

Het rondstrooien van zoekwoorden (die matchen met je ankertekst) als een piet met pepernoten zal je niet in dank worden afgenomen door Google. Als je dit wel doet dan zal Google het zien als kunstmatig en spammy linkbuilding. Je begrijpt waarschijnlijk wel dat dit geen goede invloed zal hebben op je rankings.

Backlinks krijg je niet, je moet ze verdienen

In een ideale situatie zouden de beste en meest relevante zoekresultaten het hoogste in Google moeten staan. Dit houdt in dat hoe beter de content is die je aanbiedt, hoe meer er naar je website verwezen wordt. Aangezien er vanuit verschillende bronnen naar je gelinkt wordt, is het logisch dat er verschillende ankerteksten worden gebruikt.

Een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel bestaat dus uit verschillende domeinen die op verschillende manier naar een website linken. Als je een website over verzekeringen hebt, dan komt het niet natuurlijk over als alle ankerteksten ‘verzekering’, ‘verzekering afsluiten’ of variaties daarop bevatten.

Hoe kom Google tot zo’n linkprofiel?

Google indexeert iedere website op het internet en construeert op basis hiervan een uniek linkprofiel. Alle backlinks en ankerteksten op een bepaalde pagina worden gescand en ondergebracht in een gemeenschappelijke categorie.

Penguin

Zodra je een backlink plaatst wordt deze gescand door Google. Vervolgens indexeert Google de backlink en kijkt waar hij deze toe kan voegen in het unieke linkprofiel van jouw website. Dit is een continue proces van plaatsen, indexeren en aanvullen.

Naast je ankerteksten kijkt Google ook naar zoekwoorden op de rest van de pagina. Naast backlinks is on-page optimalisatie ook heel belangrijk. Maar er is een verschil tussen optimalisatie en overoptimalisatie.

Een simpele rekensom leert ons dat:

[EXACTE ANKERTEKST] + Overoptimaliseren van zoekwoorden x herhaaldelijk toepassen = gegarandeerde Google penalty

Dat wil ik niet, dat wil jij niet, dat wil niemand niet. Het is dus belangrijk om te weten wanneer je welke ankertekst je toe moet passen Nu je weet wat de Pinguïn van je verwacht is het tijd om erachter te komen hoe je de Pinguïn kunt pleasen.

Dit soort praktijken willen we voorkomen… Hoe? Dat zal ik je in Deel B uitleggen!