Waarom Google Tag Manager? De 8 voordelen

Binnen online marketing kennen we diverse tools voor verschillende werkzaamheden. Zo zijn Google Analytics, Google AdWords, Hotjar en Visual Website Optimizer enkele voorbeelden. Voor al deze tools is het nodig om een ‘tag’ te installeren. Een tag is een stukje code die in de website geïmplementeerd dient te worden om de tool haar werk te laten doen.

Wat is Google Tag Manager?

Ik leg je graag uit wat Google Tag Manager is, indien je dit nog niet weet. Echter denk ik dat je liever een korte video bekijkt. Dus bij deze.

Nadelen van meerdere tags

De implementatie van al deze tags kent drie grote nadelen.
Nadeel 1: De implementatie van de tags vereist technische kennis en/of toegang tot de back-end.
Nadeel 2: Door de ‘harde’ implementatie van de tags, is het lastig om overzicht te houden welke tags waar staan, waar de tags van zijn en wat de tags doen.
Nadeel 3: Het plaatsen van meerdere tags op een pagina heeft een negatieve invloed op de laadtijd.

Een tag managerssysteem zoals Google Tag Manager biedt uitkomst. Graag som ik alle voordelen van Google Tag Manager even voor je op.

Voordelen Google Tag Manager

  1. Google Tag Manager is gratis. Althans, het kost geen geld.
  2. Met Google Tag Manager zijn alle tags overzichtelijk weergegeven in een lijst. Je geeft de tags zelf een naam, zodat je te allen tijde precies weet welke tag waar voor dient.
  3. De tag van Google Tag Manager zelf is de enige tag die daadwerkelijk is geïmplementeerd. Alle overige tags kun je zelf publiceren via Google Tag Manager. Zodoende heb je geen technische kennis en/of toegang nodig om de tags te implementeren. Dit is vooral makkelijk als een externe partij verantwoordelijk is voor de techniek.
  4. Omdat er geen andere tags worden geïmplementeerd, blijft de pagespeed optimaal.
  5. Google Tag Manager is zeer betrouwbaar.
  6. Met Google Tag Manager kun je aanpassingen eenvoudig testen, voordat je deze daadwerkelijk publiceert.
  7. Er wordt gebruik gemaakt van versiebeheer, waardoor je eenvoudig terug kunt vallen op eerdere versies wanneer het nodig is.
  8. Het aanmaken van tags is, zeker met de nieuwe versie, zeer eenvoudig. Voor veel tools zijn de tags al kant en klaar, waardoor je slechts enkel het id nog maar hoeft in te vullen.

 

Beperkingen Google Tag Manager

Naast de vele voorbeelden, zijn er ook een aantal beperkingen. Ook hiervan moet je bewust zijn.

  1. Google Tag Manager is een nieuwe tool. Zoals bij elke nieuwe tool moet je even tijd investeren om de tool eigen te maken.
  2. Google geeft geen support op Google Tag Manager. Voor vragen ben je aangewezen op de documentatie die zij gepubliceerd hebben op het internet of informatie van derden. Inmiddels is er ruim voldoende beschikbaar. Dit was een jaar of 3 a 4 geleden anders.
  3. Google heeft nog meer inzicht in je data. Dat is de prijs die je betaald voor de “gratis” software.

 

Google Tag Manager in Magento

Als e-commerce specialist met een enorme voorliefde voor Magento, adviseren we gebruik te maken van een goede module. Deze vereenvoudigt de implementatie van Google Tag Manager en zorgt ervoor dat alle functies goed werken en eenvoudig te implementeren zijn. Voor Magento adviseren wij de Google Tag Manager module van Anowave.

Deze module is niet gratis, zoals enkele andere modules, maar ondersteunt wel belangrijke uitgebreide functies. Denk onder andere aan Universal Analytics Enhanced Ecommerce, AdWords Dynamic remarketing, Google Analytics custom dimensions, Facebook API support, User timing tracking etc. De module kost €119,-, zowel voor Magento als voor Magento 2.

Wil je meer weten over Google Tag Manager? Neem dan gerust contact met ons op.