Viraal gaan op social media in 10 praktische stappen

Het is niet meer weg te denken, een wereld zonder social media. Steeds meer interactie vindt online plaats. Likes, volgers, retweets en shares, alles wordt steeds belangrijker. Bedrijven zetten social media steeds vaker in om interactief te zijn met hun doelgroep. Het delen van nieuwe items, projecten en acties om ook naast de webshop of fysieke winkel een loyale klantenkring op te bouwen. Viraal gaan om aan zoveel mogelijk mensen je boodschap te verkondigen is dé uitdaging. Hoe je dat doet lees je hier.

Wat denk je van de politieke partijen momenteel? Het inzetten van social media is een groot onderdeel van het campagne voeren. Met minimale inzet een grote groep bereiken. Of de Egyptische revolutie, hoe zou de Arabische lente zich hebben verspreid als er geen social media was?
Maar wat heb je nu nodig om ‘viraal’ te gaan? Hoe zorg je dat wat jij wilt zeggen zoveel mogelijk aandacht krijgt door middel van likes, shares en views?

In dit blog probeer ik je uit te leggen welke elementen cruciaal zijn om er voor te zorgen dat jouw campagne een groot succes wordt.

1. Zorg voor focus

Of je nu gaat voor LinkedIn, Twitter, Facebook of Youtube, je mag zelf kiezen. Een goed uitgewerkt plan van aanpak en een duidelijk profiel is noodzakelijk. Bedenk goed waar je doelgroep zicht bevindt. En pas je uitingen daar op aan. Zorg dat de spreektaal, afbeeldingen, acties en beeldvorming past bij het gekozen platform. Zakelijk op LinkedIn, kort bondig en jeugdig op Twitter.

2. Wees goed vindbaar

Volgers komen je toevallig tegen en zijn geboeid door hetgeen dat je te vertellen hebt of ze gaan naar je op zoek. Zorg dat je makkelijk gevonden wordt. Zorg dat op alle kanalen duidelijk de bedrijfsnaam naar voren komt, het logo, contactgegevens en meld ook op andere kanalen waar men je nog meer kan vinden. Persoonlijk ligt mijn focus op LinkedIn. Ik zorg dat ik actief ben, vindbaar, interessant om te volgen en ik breng connecties onderling bij elkaar.

3. Zet je netwerk in

Het is prettig als jouw supporters en volgers de boodschap liken, delen en sharen over het gehele internet. Mensen zijn van nature eerder betrokken bij een campagne van iemand die ze kennen. Je naasten is dus een mooi begin om iets aan te wakkeren. Vergeet hierbij ze ook niet te bedanken. Vriendelijk vragen of vrienden en collega’s zich voor je in willen zetten komt een heel end.

4. Breid je netwerk uit

Zoek gelijkgestemden. Organisaties die hetzelfde doen als jij, die zich bezig houden met een soortgelijke missie. Kijk eens welke mensen interessant zijn om te volgen en nodig ze uit om jou te volgen. Voor dat je een campagne gaat starten is het handig als je al een leuke achterban hebt. Uiteraard ontstaat een ‘viral’ niet zomaar. Timing, momentum en een stevige start is van groot belang.

5. Ontwikkel je netwerk

Uiteraard gaat het niet om massa’s volgers. Maar vooral om wat ze doen. Zijn ze betrokken bij je activiteiten en blijven ze aangehaakt? Maak concreet wat je van ze wil door middel van acties. Laat ook geen kans onbenut om te laten blijken hoe belangrijk ze voor je zijn bij het bereiken van je doel.

6. Schakel de juiste mensen in

Maak je campagne interessant voor verschillende volgers. Probeer om mensen aangehaakt te krijgen met veel volgers in hun achterban zodat je sneller veel mensen bereikt. Denk bij mode bijvoorbeeld aan een fashionblogger of probeer een BN-er te koppelen aan je actie.

7. Speel in op trends

Even terug naar de politiek. Een goed voorbeeld van inspringen op het juiste moment is Arjen Lubach. In zijn programma introduceert hij een ‘hashtag’ “#HoeDan” waarin hij aanzet tot het vragen aan Dhr. Wilders hoe hij verschillende politieke punten uit denkt te gaan voeren.

8. De juiste hashtags

De juiste trefwoorden en hashtags zijn van groot belang om gevonden te worden. Laat de belangrijkste woorden terugkomen in bijvoorbeeld de titel of pagina. Ook in de beschrijving van de campagnes en de artikelen die er over gaan moet je kiezen voor de juiste termen.

9. Maak een filmpje

Een filmpje dat bij de verkiezingen veel gedeeld werd is van GroenLinks in de stijl van de VVD. Een parodie. Het is ‘on-Nederlands’ om op deze manier campagne te voeren. Vele noemen het Amerikaans. Feit is dat het uniek is, opvallend en anders en veelvuldig bekeken. Het effect is niet goed te meten. Maar GroenLinks doet het zeer goed in de peilingen.

10. Wees uniek

Probeer te verassen. Trek de aandacht met een gave foto, pakkende titel of actie. Reageer op een ‘hot item’ van dat moment. Haak in op politiek, zoals Dhr. Lubach deed bij President Trump met zijn film over waarom “The Netherlands second” moeten zijn. Dit filmpje ging wereldwijd viraal. Of haak in op sportevenementen, nationale feestdagen of juist iets heel persoonlijks maar herkenbaar.

Een voorbeeld uit de praktijk

Bij METMEER proberen we altijd opvallend te zijn, anders, creatief. Wij zijn hard op zoek naar nieuwe collega’s, voor mij het uitgelezen moment om mijn tips toe te passen.

Wat heb ik gedaan

Ik heb gekozen voor de persoonlijke aanpak. Ik ben heel dicht bij mijzelf gebleven. Ik zoek immers een collega die met mij gaat werken de komende jaren 40 uur per week. Een goede klik is daarom cruciaal. De post die ik plaatste was de volgende:

Wat blijkt? De persoonlijke aanpak werkt! Men reageert op de juiste dingen. Snappen de humor die er in zit en de sollicitaties die ik heb mogen ontvangen zijn net zo persoonlijk. Geen stijve nette mailtjes met nog saaiere opgesomde cv’s maar mensen die de ruimte nemen, of op deze manier hebben gekregen, om echt eens te schrijven wat zij zoeken en waarom ze zo goed matchen met mij als persoon.

Ik sloot mijn vacaturetekst af met een foto. Een die past bij hoe ik werk zie. Serieus aan de slag met ruimte voor ontspanning. Dat na uren keihard werken er net zo hard gelachen mag worden. Ook de foto bleek een schot in de roos:

De resultaten

De afgelopen 5 dagen zijn de volgende resultaten gerealiseerd:

Persoonlijke reacties op de vacature tekst lees je hier: Viraal vacature tekst METMEER
De eerste afspraken met potentiële nieuwe collega’s vinden de komende weken plaats. Missie geslaagd!