Snel ranken in Google met Youtube marketing

Als je men vraagt wat de op Google na grootste zoekmachine ter wereld is wat krijg je dan voor antwoorden? Bing? Baidu? Yandex? Als hij niet helemaal bij zinnen is misschien zelfs Yahoo? Dit zijn wel de meest voor de hand liggende reacties op deze vraag, echter helemaal fout.Youtube is de grootste zoekmachine na Google.  (En voor de geïnteresseerden, Baidu staat op 3.) Het is wonderbaarlijk dat ondernemers niet meer gebruik maken van zo’n grote zoekmachine en haar potentie(!). En het gekke is dat het ontzettend makkelijk is. Zowel het scoren in YouTube zelf als het daarmee ranken in Google. Waarom?

Waarom ranken Youtube filmpjes zo goed?

Youtube.com, de hoofddomein, heeft een hoge domain authority, DA. Dit kan je zien als de potentie van een website: hoe goed een bepaald domein kan ranken, berekend door MOZ’s algoritme. Youtube heeft een 100/100 DA score.

Domain Authority is a score (on a 100-point scale) developed by Moz that predicts how well a website will rank on search engines. Use Domain Authority when comparing one site to another or tracking the “strength” of your website over time. We calculate this metric by combining all of our other link metrics—linking root domains, number of total links, MozRankMozTrust, etc.—into a single score.

Het is dan ook meer dan logisch dat de subpages, dan wel video’s, ook goed ranken als ze goed opgebouwd zijn. Een YouTube videopagina moet ook SEO-technisch goed in orde zijn voor optimaal resultaat. Er zijn, net als op webpagina’s, ook regels waaraan je je moet houden voor een geoptimaliseerde pagina.

Hoewel dit niet een hele bekende manier van marketing is in Nederland, is dit aardig aan het opkomen in de Amerikaanse SEO/SEM community. Het wordt met name gebruikt voor lokale bedrijven en zoekopdracht. Bijvoorbeeld “Bijles Engels Breda”, “dakreparatie Barendrecht” etc. etc. Waarom het zo goed werkt voor lokale zoekopdrachten ga ik hieronder verder illustreren.

De ‘case study’

Natuurlijk kon ik niet met een leuk blogpostje komen zonder een concreet, empirisch voorbeeld. Want ja, dat zou loze praat zijn. Dus zet je schrap, dit wordt een aardig lange post.

Ik ben vorige week even gaan zitten en besloot in een willekeurige niche te duiken om te kijken hoe ik zou scoren met een YouTube filmpje. Niet te competitief, want daar heb ik de tijd niet voor, maar wel echt een niche waar goed aan verdiend wordt. Per toeval, met behulp van een snelle google search, kwam ik op ‘teen schoenen’. Niet iedereen zal ermee bekend zijn, maar binnen de watersport- en hardloopwereld zijn ze aardig populair. Het zijn ook niet de goedkoopste paar schoenen. De hoge prijs zal in ieder geval niet voor de esthetische waarde zijn. Zie hieronder. youtube marketing teen SCHOENEN

Aanpak

Toen ik de niche had gevonden wilde ik de focus leggen op Breda. Het is met name een lokale marketing tool, maar natuurlijk wilde ik ook op de hoofd zoektermen ranken. Mijn zoektermenschema zag er als volgt uit.

  • Hoofdzoektermen: Teenschoenen, teen schoenen
  • Subzoektermen: Teenschoenen kopen, teen schoenen kopen (en alle combinaties van de woorden+longtail)
  • Lokale zoektermen: Teenschoenen kopen Breda, teen schoenen kopen Breda (en alle combinaties van de woorden+longtail)

Het is duidelijk dat hoe lager op het lijstje, hoe specifieker. Als webshop is het vaak slimmer om je te beperken tot de subzoektermen en de lokale zoektermen. Dit zijn namelijk de money keywords. De term zegt het al: dit zijn de zoektermen waar je op verdient. Ze hebben de beste conversie.

Een bezoeker die googelt op “teen schoenen kopen” zit vaak in de laatste fase van zijn zoektocht. Hij zal en moet teen schoenen kopen. De kans op een conversie van zo’n bezoeker ligt veel hoger dan iemand die “teen schoenen” googelt, want iemand die zo’n algemene term googelt kan van alles zoeken. Misschien zoekt ie informatie? Of plaatjes? Of wil hij weten wat het is? Door de focus te leggen op de juiste zoektermen en je energie daar in te steken met SEO, behaal je vaak veel gerichter en efficiënter resultaat.

Het idee is dan natuurlijk om een filmpje te maken voor YouTube en deze (snel) te ranken op de term waarop je wilt ranken door middel van de juiste ‘onpage’ SEO. Dat heb ik gedaan. Naja, misschien meer een slideshow met wat mooie pianomuziek eronder, maar het gaat om het idee. Het is wel een vereiste om het filmpje langer dan 15 seconde te maken, anders is er een kans dat dit niet werkt. Niemand weet zeker hoe lang het duurt voor een ‘view’ wordt gerekend als een ‘view’. Sommigen zeggen 2 seconde, anderen 10. YouTube zelf geeft daar geen duidelijkheid over. Het algoritme verandert ook nog eens na 301 views. Om veilig te zitten, is het dus beter om het filmpje gewoon langer dan 15 seconde te houden.

Natuurlijk moet ik nu mijn filmpje laten zien om. Dus, hierbij:

https://www.youtube.com/watch?v=jzHbdJ_SMNc

Zoals te zien is, een slideshow met wat muziek, maar meer is niet nodig. Google controleert, op dit moment, nog niet op inhoudelijke videocontent, maar dat komt waarschijnlijk in de toekomst nog wel. Tegenwoordig hebben de meeste bedrijven wel een bedrijfsvideo, wat natuurlijk veel geschikter en professioneler is voor zo’n techniek. Dit zijn de video’s die bedrijven voornamelijk gebruiken in Amerika.

Meestal zetten ze er een nummer in de titel. Zo hoeven de bezoekers niet eens te klikken op de video, maar kunnen ze gelijk vanuit de zoekopdrachten de telefoon oppakken en bellen naar het bedrijf. Dat is al één drempel minder voor de bezoekers. En we weten: hoe minder drempels naar een sale/lead, hoe makkelijker. Dit is een voorbeeld van zo’n advertentie en hoe die eruit zou komen te zien.

Youtube marketing voorbeeld

Hoe heb ik het gedaan?

Hier ga ik, door middel van screenshots, precies laten zien wat ik heb gedaan zodat iedereen het kan nabootsen en voor zichzelf proberen.

Stap 1: De video

Ik heb die gemaakt in iMovie. Gewoonweg wat plaatjes van internet gehaald en muziek onder gezet. Dit was puur als voorbeeld. Voor bedrijven zou ik gewoon een bedrijfsvideo o.i.d. gebruiken die toch al op je website komt. Heb je twee vliegen in een klap.

Stap 2: Uploaden en juiste SEO informatie

Hier is waar het belangrijk wordt en alles goed en nauwkeurig ingevuld wordt. Hieronder is een plaatje met alles ingevuld. Ik zal alles even toelichten bij het corresponderende cijfer, dus even goed opletten.

SEO youtube
  1. Altijd alle keywords in de titel proberen te verwerken. In deze titel heb ik alle keywords in zitten. Zowel van de money keywords als de hoofdzoektermen. En omdat ik in een gulle bui was heb ik er “de goedkoopste” bij gezet. Een extra money keyword kan geen kwaad.
  2. Dit is wellicht het belangrijkste aan je video. Zorg dat je eerste twee zinnen je “meta description” tekst zijn. Zonder “meer info” te klikken zie je maar ongeveer 2 zinnen aan tekst. Het is dus zaak dat in die 2 zinnen je zoektermen zitten. Niet te geforceerd, natuurlijk. Eigenlijk precies wat je in een meta description normaliter zou zetten, zou de eerste twee zinnen van je de tekst moeten zijn.Daarnaast is een tekst van belang omtrent je onderwerp. Zo’n 250-400 woorden is wel het minimum, maar geen harde eis. Het hoeft geen hoogwaardig NRC artikel te zijn, maar wel een goede, contextuele tekst die goed aansluit op je video. Pas op voor overoptimalisatie. Je hoeft je zoektermen niet honderd keer voor te laten komen. Een paar keer hier en daar is voldoende.
  3. Dit zijn de G+ hashtags. G+ staat erom bekend een positief effect te hebben op de positie in Google zoekresultaten. En YouTube is van Google dus..  Net als G+ voor websites is dit niet bevestigd, maar social signals helpen altijd bij het ranken. Dit is het zekere voor het onzekere nemen.
  4. Dit zijn de ‘tags’. Eigenlijk niets meer dan de zoekwoorden waar je op wilt ranken. Vul hier gewoon een stuk of 4-5 zoekwoorden waar je  je video op focust.
  5.  Zorg dat je het deelt op G+. Zoals in stap 3 beschreven, Youtube is van Google. Twitter is ook een goede! Dus als je twitter hebt, tweet het!

Stap 3: geavanceerde instellingen

Klik nu boven de titel op de “geavanceerde instellingen”. Je krijgt dan dit, hieronder te zien. Zorg dat de juiste videolocatie is ingevuld. Ik had “Breda”  ingevuld. YouTube verandert het zelf naar de coördinaat hieronder. Taal moet natuurlijk Nederlands zijn. Zodra dat in orde is kan je het gewoon uploaden. Een kind kan de was doen. 😉

Youtube SEO ranken

Stap 4: Wachten en resultaat

Als je alle stappen hebt gedaan is het nu slechts een kwestie van tijd. Nu begint het wachten. Met deze methode ranken de video’s meestal binnen 2-3 uur. Dit is afhankelijk van hoe goed je het hebt uitgevoerd en hoe moeilijk de niche is waarop je wilt ranken. Ik heb de progressie van mijn video enigszins bijgehouden door zo nu en dan de positie te checken in Google. De video was laat in de middag geüpload, dus ik moest na werk om de zoveel tijd even checken op mijn telefoon. Vandaar dat  sommige screenshots van een mobiel af komen. Maar ja, dan weten we gelijk hoe goed die scoort op de mobiele google.

Na 4 uur

Vier uur na de upload is wanneer ik de video voor het eerst zag ranken, maar ik checkte sporadisch. Deze posities kunnen al behaald zijn na 2 of 3 uur. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar toch netjes na 4 uur en voor vrijwel weinig werk.

 

  • mobiele youtube rankings

    Na 4 uur op 1 voor de zoekterm “teen schoenen kopen breda”. Lokale zoekterm.

  • youtube marketing mobiel

    Na 4 uur op 2 op “teen schoenen breda”.

  • mobiele youtube seo

    Na 4 uur op 11 op de zoekterm “teen schoenen kopen”

Nog wat later

Enkele uren later en de volgende morgen begon het al aardig goed te ranken. Ik heb de zoekterm “teen schoenen kopen breda” eruit gelaten, aangezien hij al na 4 uur op 1 stond. Nogal onnodig om dat nog een paar keer te laten zien.

  • Youtube marketing SEO

    Na een uurtje of 5 op positie 2 op de zoekterm “teen schoenen Breda”

  • schoenen marketing

    Na 5 uur op positie 14 op “teen schoenen kopen” met 400.000+ resultaten.

  • SEO marketing Youtube

    Na 19 uur positie 8 op “teen schoenen kopen”. Heel algemene zoekterm, 400.000+ resultaten.

  • Youtube filmpjes SEO

    Na 11 uurtjes op 2 op “teen schoenen” in de videosearch van Google.

 

Conclusie

Een aardige manier om snel te ranken en gebruik te maken van YouTube’s hoge Domain Authority. Verrassend dat niet meer marketeers dit opgepakt hebben op een creatieve manier. Dit zal waarschijnlijk niet dé nieuwe manier van marketing zijn, maar zeker een leuke gimmick om bijvoorbeeld een bedrijfsvideo, productvideo etc. goed op bepaalde zoektermen te laten ranken. Zelfs op de moeilijkere zoektermen, met wat goede links, zal het niet moeilijk zijn de top te bereiken.

In een van mijn volgende blogs zal ik laten zien hoe je kunt ranken met een lastigere zoekterm. Oh, nog iets. Ik heb de video als ‘unlisted’ geplaatst en staat dus ook niet meer in de Google zoekresultaten. Dit filmpje en de YouTube channel kwamen elke keer op 1-3 van Google wanneer je mijn naam intypte. Ik wil niet bekend staat als de teen schoenenconnaisseur. 😉 SEO’er is prima.