Prijsextensies in AdWords

Google is actief deze zomer. De afgelopen tijd zijn er veel nieuwe ontwikkelingen uitgerold of aangekondigd, waardoor je up-to-date moet blijven om je concurrentie in Google AdWords voor te blijven. Voorbeelden zijn het verdwijnen van advertenties aan de zijkant en de uitbreiding naar vier advertenties boven het organisch verkeer en de aankondiging van een langere koptekst en één uitgebreide beschrijvingsregel. Sinds deze week kunnen we ook prijsextensies hieraan toevoegen.

AdWords Prijsextensies

Sinds deze week is er een nieuwe extensie beperkt beschikbaar in AdWords: de prijsextensie. Zoals je wellicht al weet, zijn sinds enige tijd advertentie-extensies van belang in de veiling in AdWords. Daarom is het noodzakelijk om de prijsextensies spoedig toe te voegen, zodat je meer zichtbaarheid hebt, je doorklikpercentage verbetert, de advertentie relevanter is en hierdoor ook je kwaliteitsscore verbetert. Via prijsextensies kan je een prijs communiceren naar de klant toe, wat jouw advertentie een stuk waardevoller maakt voor een potentiële klant. De prijsextensie is op dit moment in Beta, wat inhoudt dat het maar voor een beperkt aantal accounts is uitgerold.

Hoe stel je Prijsextensies in?

Wanneer je in een campagne zit, ga je naar advertentie-extensies en klik je op prijsextensies (wanneer deze al beschikbaar is voor jouw account).

Prijs extensies

Hierna druk je op ‘Nieuwe prijs’. Allereerst zullen de variabelen goed moeten worden ingesteld. Om te beginnen bij het type. Je kunt kiezen uit de volgende types:

  • Merken
  • Evenementen
  • Locaties
  • Buurt
  • Productcategorieën
  • Producten met voorwaarden
  • Producten
  • Dienstcategorieën
  • Diensten met voorwaarden
  • Diensten

Vervolgens kies je de valuta, wat dus veelal de euro zal zijn. Als laatste instelling kan je aangeven of je in jouw communicatie gebruik wilt maken van een vastgestelde prijs , een ‘vanaf prijs’ of een ‘max prijs’. Wanneer dit ingesteld is, kun je de prijsextensie gaan maken.

Het maken van een AdWords Prijsextensie

Er is ruimte voor 8 items. Je start met de koptekst. Deze tekst moet in maximaal 25 karakters uiten wat je aanbiedt. Dit kan dus bijvoorbeeld een productcategorie of merk zijn. Hierna omschrijf je in maximaal 25 karakters nuttige informatie bij dit item. Ook vul je logischerwijs de prijs in. Het is mogelijk om ook een eenheid in tijd toe te voegen, wanneer je bijvoorbeeld een prijs per uur communiceert. Als laatste stap vul je de uiteindelijk URL in, dus de pagina waar je op terecht komt.

Prijsextensies

Hoe komt het eruit te zien?

Er zullen extra blokken verschijnen onder een advertentie. Hierdoor krijg je dus een hoop meer zichtbaarheid en zal je een stuk specifieker kunnen adverteren. Het ziet er dus bijvoorbeeld zo uit, waarbij je tot maximaal 8 blokken kunt komen:

 

Prijsextensie AdWords

Conclusie
De eerste resultaten in prijsextensies moeten nog gepubliceerd worden en er is op dit moment te weinig data om duidelijke conclusies te trekken, maar de eerste tekenen vertonen een grote groei in doorklikpercentages en een hoger conversieratio. Ik ben benieuwd wanneer de beta uitgerold wordt voor alle adverteerders. Tot die tijd: alle overige ontwikkelingen van Google in de gaten houden!