Maak je doelgroep levend met persona’s

Je ziet persona’s steeds vaker terugkomen in marketingartikelen en vakbladen. Maar wat houdt het in? Een marketingstrategie is niet compleet zonder een duidelijke doelgroep. Met een persona geef je je doelgroep een gezicht en kun je de doelgroep gerichter en persoonlijker benaderen.

Wat is een persona?

Een persona is een levendige en karakteriserende beschrijving van je doelgroep of doelgroepen. Het zijn fictieve karakters die symbool staan voor de verschillende gebruikerstypen van een product of dienst. Met een persona is het makkelijker om je in de doelgroep te verplaatsen. Vroeger kon je makkelijk je doelgroep afbakenen, een middenklasse gezin deed boodschappen bij de Albert Heijn en reed in een Volkswagen. Wanneer een gezin minder te besteden had, deden ze hun boodschappen bij de Aldi en werden ze enthousiast van leuke acties. De consument van vandaag stop je niet meer in een hokje; hij doet boodschappen bij de dichtstbijzijnde supermarkt en rijdt met zijn Jeep naar de outlet.

Iedere persona die je opstelt krijgt een naam, leeftijd, geslacht, functie, hobby’s, een demografisch profiel en gedrag aangemeten. Ook zet je doelen, uitdagingen en twijfels op. Ook krijgen ze letterlijk een gezicht door een goede foto erbij te zoeken. Beschrijf een persona zo uitgebreid mogelijk om gunstig te zijn voor zowel de doelgroep als je eigen bedrijf. Uitgebreide persona’s maken je doelgroep scherper en levendiger, waarmee je een basis voor een communicatieplan of strategie legt

Veelvoorkomende fouten

Heb je een personaprofiel ontvangen van een internationaal hoofdkantoor? Neem deze dan niet 1-op-1 over. Een internationaal persona kan heel erg verschillen met een Nederlandse versie. Iedere lokale markt heeft een andere benadering en rituelen. Onderzoek of de persona van toepassing is voor jou en vul het profiel aan met een Nederlands koopproces. Maak daarnaast ook niet teveel persona’s. Veel bedrijven hebben te maken met meerdere soorten kopers, maar begin met ongeveer 2 à 4 persona’s. Meerdere persona’s maken het al snel moeilijk om ze tegelijkertijd te implementeren.

Voordelen persona’s

  • Grondige kennis van de doelgroep
  • Visie voor het hele bedrijf
  • Verschillende afdelingen blijven toch op één lijn
  • Betrokkenheid van de doelgroep
  • Persoonlijke benadering zorgt voor hogere conversie en terugkerende klanten

Een groot voordeel van persona’s is diepgaande kennis van je doelgroep en een visie. Wanneer je een uitgewerkte persona in je hoofd neemt, weet je direct een insteek voor bepaalde content. Daarnaast resulteert het in een hogere mate van betrokkenheid van je doelgroep omdat ze de persoonlijke benadering waarderen. En wanneer een klant zich persoonlijk betrokken voelt bij een merk, zal dit zorgen voor hogere conversies en terugkerende klanten. De voordelen voor een organisatie zijn ook duidelijk; verschillende afdelingen of mensen die content produceren, zitten allemaal op één lijn.

 

Zelf een persona implementeren

Een persona opmaken is een complex proces met veel onderzoek onder bestaande en nieuwe klanten. Neem deskresearch, fieldresearch, data en meningen van collega’s mee in het creëren van de profielen. Heb je hier geen tijd voor? Laat METMEER het werk uit handen nemen. Wij kunnen uitgebreide persona’s opstellen zodat heel je organisatie dezelfde richting op gaat in de vorm van een stijgende lijn.  

Tip: download gratis ons template voor het maken van je persona en maak zelf een eerste opzet!

Om je een beeld te geven, zie je hieronder een voorbeeld van een persona die gemaakt is voor een kleding webshop.