Wat is het belang van een duidelijke Call To Action?

In principe heeft iedere pagina op je shop een bepaald doel. Een doel kan zijn het verstrekken van meer informatie, een offerte op maat of het in de winkelwagen stoppen van een product. In theorie zou iedere pagina een call to action moeten hebben om dit doel te bereiken. Een call to action (CTA) maakt de bezoeker duidelijk wat het doel is van de pagina en zoals de naam al zegt, het zet aan tot actie. Tenminste als je de CTA op een goede manier inzet.

Wat is een call to action?

Soms wordt nog wel eens gedacht dat het inzetten van een call to action alleen gaat over het aanzetten tot een aankoop. Dit is niet het geval. Een CTA is niets meer dan het aanzetten tot actie. De acties kunnen juist enorm uiteenlopend zijn. Enkele voorbeelden van call to actions zijn:

  • Lees meer informatie
  • Vraag een offerte aan
  • Bekijk de details
  • Neem contact op
  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief
  • etc.

CTA 'meer info' CTA 'neem contact op' CTA 'in winkelmandje'

Het is bij het aanmaken van een pagina belangrijk om het doel van de pagina te allen tijde voor ogen te hebben. Als het doel van een pagina is het verstrekken van meer informatie. Moet dit centraal staan op de gehele pagina. Een CTA moet duidelijk formuleren wat er gaat gebeuren zodra je klikt. Onzekerheid kan ervoor zorgen dat men niet klikt.

Welke CTA, wanneer inzetten?

Het is goed om na te denken wanneer je welke CTA-button laat zien. Een ‘bestel nu’ knop op de homepage is vaak niet gewenst. Waarschijnlijk wil de bezoeker eerst meer informatie voordat deze daadwerkelijk overgaat tot kopen. Je moet de bezoeker als het ware aan het handje nemen om hem de gewenste acties te laten doorlopen binnen jouw webshop. Een productdetailpagina heeft als doel het verkopen van een product. Een middel om dit doel te bereiken is het verstrekken van duidelijk informatie over het product (sterke content). Vervolgens wil je dat de bezoeker het product aanschaft. Het moment om een ‘bestel nu’-knop in te zetten? Het is goed om na te denken welke tekst je in je CTA gebruikt, ‘bestel nu’ komt vele malen agressiever over dan ‘plaats in winkelmandje’.

Duidelijk cta

 

Verleidingsprincipes

Mijn collega heeft eerder al geschreven over het inzetten van verleidingsprincipes om de omzet te laten stijgen. Deze principes kun je in je achterhoofd houden wanneer een nieuwe pagina gaat maken.

  • Stel het doel van de pagina vast
  • Schrijf sterke content die aansluit bij het doel van de pagina
  • Pas diverse verleidingsprincipes toe om de pagina kracht bij te zetten
  • Zet een duidelijk call to action in

CTA 'in winkelwagentje'

Tips

Nu je weet wat een call to action is en wanneer je welke call to action laat zien, kun je aan de slag. Voor je aan de slag gaat heb ik nog een aantal tips op een rijtje gezet. Deze tips helpen om een heldere CTA te formuleren:
1.Tekst
De tekst in een goede CTA-button is kort en krachtig. Gebruik simpele taal, zodat er geen onduidelijkheid kan ontstaan over het doel. Een onnodig lange CTA kan ervoor zorgen dat de knop enorm lang wordt en zijn doel hierdoor mist. Bijvoorbeeld: ‘In winkelwagentje’
2. Verwachting
Een bezoeker kan onzeker worden wanneer hij niet duidelijk weet wat er gebeurt zodra hij op de call to action klikt. Voldoe aan een stukje verwachtingsmanagement door duidelijk te omschrijven wat er gaat gebeuren. Bijvoorbeeld: ‘Meer info over tuinmeubelen’
3. Urgentie
Benadruk waarom het belangrijk is dat bezoekers nu over gaan tot actie. Een directe benadering kan wel, echter let goed op wanneer je het in het proces toepast. Bijvoorbeeld: ‘Mis niet langer onze aanbiedingen’
4. Hoeveelheid
Beperk je te allen tijde tot één duidelijke call to action. Te veel keus zorgt ervoor dat bezoekers niet meer weten wat ze moeten doen. Pas daarom een duidelijke CTA toe die past bij het doel van de pagina.

Duidelijke call to action

Aan de slag!

Nu je alle handvatten hebt toegereikt gekregen om een sterke CTA in te zetten. Wil ik je vragen om nog eens goed naar de pagina’s binnen jouw shop te kijken. Wat voor naam heeft jouw ‘bestel nu’-knop? Is voor alle pagina’s een duidelijk doel vastgesteld? En staat dit doel ook daadwerkelijk centraal? Neem je eigen shop goed onder de loep en verbeter waar nodig!