Google’s mobile first index? Dit moet je weten!

Aandacht voor mobiel is onmisbaar geworden om hoge posities in Google te behalen. Webshops en websites die mobielvriendelijk zijn, krijgen sinds het mobile friendly algoritme voorrang in de zoekresultaten. Doordat meer dan 50% van de zoekopdrachten via mobiel wordt gedaan en dit naar verwachting stijgt tot 75%, heeft Google aangekondigd een mobile first index uit te rollen. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over Google’s mobile first index.

De huidige indexering

Google streeft ernaar om zoekers de hoogste kwaliteit zoekresultaten te tonen. Op dit moment crawlt en indexeert Google voor de zoekresultaten de desktop variant van webshops en websites. De huidige ranking is dus gebaseerd op desktop performance. Wanneer er een mobiele versie van een website is, laat Google deze zien en niet de desktop variant. Voor de ranking van de mobiele variant wordt echter wel nog steeds gekeken naar de desktop performance.

Waarom een mobile first index?

Door het huidige en verwachte aantal mobiele zoekers is ranken via desktopversies niet meer de beste methode. Het komt namelijk voor dat sommige websites andere content, soms ingekort of afgebroken, tonen aan mobiele zoekers. Wanneer een mobiele zoeker op een zoekresultaat klikt, vindt hij of zij niet de juiste informatie. Deze informatie is dan namelijk alleen beschikbaar voor desktop, waardoor het zoekresultaat niet relevant is voor de mobiele zoeker. Om dit probleem op te lossen gaat Google na het uitrollen van de mobile first index voortaan de mobiele versies indexeren en niet meer de desktop versies. Zo komen de geïndexeerde zoekresultaten altijd overeen met de content die op mobiel aan de bezoeker wordt getoond.

Op wie heeft deze mobiele index invloed?

De mobile first index van Google is van invloed op alle websites. Echter hoeven niet alle website-eigenaren veranderingen door te voeren in hun website om de huidige positie te behouden of te versterken. Wanneer je een website of webshop hebt die responsive is, zoals een Magento 2 shop, hoeven er na de implementatie van de mobile first index geen wijzigingen te worden doorgevoerd.

Heb je een website waarop de mobiele en desktop content van elkaar verschillen? Dan zal de nieuwe Google index de meeste invloed hebben op jouw site. Om een goede zoekmachine positie te behouden is het raadzaam om de mobiele content en de desktop even uitgebreid te maken. Zo blijf je goed gevonden op long tail keywords.

Ook websites die de structured data markup van mobiele pagina’s hebben verwijderd om de laadsnelheid te verbeteren, zullen de uitrol van de mobile first index merken. Op het gebied van SEO wordt daarom aangeraden om de structured data markup opnieuw toe te voegen aan de mobiele pagina’s. Zo behoud je Rich Snippets die bijdragen aan een uitgebreid zoekmachine resultaat.

Ik heb geen mobiele versie, wat nu?

Websites zonder mobiele versie zullen na het uitrollen van de mobile first indexing nog wel worden geïndexeerd. Dit gebeurt echter met de mobiele Googlebot en niet met de desktop Googlebot. De desktop index zal namelijk volgens Google na de succesvolle implementatie van de mobiele index verdwijnen. Voor je ranking is het beter om je website of webshop zo goed mogelijk in te richten voor mobiele gebruikers. Aan te raden is dan ook om je huidige desktop website of webshop responsive te laten maken.

Heb je nog vragen over de mobile first index van Google? Neem dan contact op!