Google update: ‘Koop knop’ bij advertenties

Google heeft de vele geruchten die de laatste tijd rond gingen bevestigd. Ze zijn inderdaad bezig met het uitrollen van de ‘buy button’. Dit om de strijd aan te gaan met partijen als Amazon.

“There’s going to be a buy button. It’s going to be imminent,” aldus Chief business officier Omid Kordestani. De ‘koop knop’ zal geïntroduceerd worden in de mobiele zoekresultaten van Google. Momenteel is Google hiermee aan het testen

Wat kunnen we verwachten?

De ‘koop knop’ komt boven de productafbeeldingen van Google Shopping te staan. De bezoekers worden na het klikken op de ‘buy button’ doorverwezen naar een pagina van Google zelf. Hier kunnen de productdetails worden gekozen zoals kleur, hoeveelheid etc. Vervolgens kan ook de transactie op de pagina van Google worden afgerond. Google geeft aan dat de conversies verhoogd zullen worden door het toevoegen van de ‘koop knop’. Feit is dat de weg om een aankoop te doen op deze manier enorm wordt verkort.

Wat voor gevolgen kan dit hebben?

Het gevolg van de ‘koop knop’ van Google zou kunnen zijn dat de data veel minder goed te meten valt. Het is nog wel mogelijk om terug te zien waar men in het proces afhaakt. Het toepassen van verleidingsprincipes wordt praktisch onmogelijk. Merkbeleving en onderscheidend vermogen worden enorm beperkt. Het upsellen is niet meer mogelijk.

Google claimt de adverteerder te helpen met de komst van de ‘koop knop’. Als je het mij vraagt dan twijfel ik hier enorm aan. Ik kan meer negatieve punten verzinnen dan positieve uitkomsten. Ben benieuwd wanneer het echt uitgerold wordt zodat we echt kunnen zien wat het doet.

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken! Mocht je van gedachten willen wisselen, neem dan contact op.