Expanded Text Ads: Ben jij al voorbereid?

Google biedt sinds enige tijd de optie om expanded text ads (ETA’s) te ontwikkelen. Dit zijn tekstadvertenties waarbij je meer ruimte hebt om jouw verhaal te verkondigen en de zoekende persoon in Google te verleiden tot het verrichten van de actie die jij wilt. Vanaf 31 januari 2017 zal je wel over moeten stappen op deze tekstadvertenties, want dan zullen de oude tekstadvertenties niet meer te ontwikkelen en aan te passen zijn. Deze deadline was eerst 26 oktober, maar vanwege de complexiteit is dit uitgesteld. Toch is het verstandig om nu de expanded text ads al aan te maken, zodat jouw advertenties nu en in januari een concurrentievoordeel opleveren.

Wat zijn Expanded Text Ads?

De oude tekstadvertenties hadden in de advertentie zelf 95 karakters, de Expanded Text Ads heeft ruimte voor 140 karakters. Dit heeft grote invloed, aangezien je meer opvalt tussen de concurrentie en je meer ruimte hebt om jouw boodschap aan de man te brengen. Tevens is er nu sprake van 2 koppen van 30 karakters, terwijl de oude tekstadvertentie maar 1 kop van 25 karakters had. Daardoor is de tweede kop een erg interessante toevoeging om de belangrijkste USP te beschrijven.

Oude situatie:

tekstadvertentie-oud

Nieuwe situatie:

tekstadvertentie-nieuw

Naast de advertentietekst is er ook iets veranderd in de display URL. Voorheen kon je ermee doen wat je wilt, maar mocht je maar 35 karakters gebruiken. Echter genereert Google nu automatisch de bestemmingspagina als Diplay URL. Je kunt hierbij 2 keer 15 karakters invullen, zodat de gebruiker van Google weet waar de landingspagina over gaat. Dit wordt nu ‘Path’ genoemd.

expanded-text-ads-adwords

Maakte je voorheen ook meerdere advertentieteksten aan, zodat je op zowel mobiel als desktop geoptimaliseerd was? Met de ETA’s ben je standaard geoptimaliseerd op mobiel, dus dit zal tijd besparen.

Eerste resultaten ETA’s

Aangezien wij direct voor onze klanten zijn begonnen met Expanded Text Ads, hebben wij nu al gedegen resultaten binnen voor meerdere branches en accounts. We hebben getest met de oude tekstadvertenties tegenover de uitgebreide tekstadvertenties. Hierbij valt er het een en ander op. Zo is het doorklikpercentage stevig gestegen, met stijgingspercentages tussen de 10% en 45%, uitzonderingen daargelaten. Het conversieratio is niet significant gestegen, maar een duidelijke conversiekiller bij verschillende accounts is de Expanded Text Ad. Opvallend is dat dit in veel gevallen alleen via mobiele apparaten zichtbaar is. De conversiecijfers blijven intact op desktop en laat over het algemeen een stijging van 8% zien. Echter zegt dit weinig over jouw product of dienst, aangezien de resultaten enorm fluctueren.

Tips bij het maken van Expanded Text Ads

Heb jij nog geen strategie voor Expanded Text Ads? Gebruik dan deze tips:

  • Gebruik de learnings uit de oude tekstadvertenties. Werkte eerder het vermelden van de prijs in de advertentie, verwerk dit dan ook in de nieuwe advertenties. De tweede kop is hier een uitstekende plek voor.
  • Test met verschillende lengtes in je advertenties. Mobiel presteert nog niet optimaal, maar dit komt deels doordat Google sommige advertenties voortijdig afbreekt op mobiele apparaten. Let hierbij op het gebruik van sommige karakters.
  • Laat je oude tekstadvertenties lopen. Tot de tijd dat de Expanded Text Ads betere resultaten laten zien dan de oude advertenties, kan je een hoop conversies mislopen.
  • Test meerdere varianten in je advertenties. Met de uitgebreide tekstadvertenties kan je een verhaal kwijt en je zal op het gevoel van de potentiĆ«le klant moeten spelen. Testen, testen testen dus!
  • Focus bij het optimaliseren het meest op de Koppen. Deze zijn nu prominent in beeld en behoeven de meeste aandacht,
  •  
    Conclusie
    De eerste resultaten zijn nog niet uitmuntend, maar het geeft een goede indicatie over de kracht van Expanded Text Ads. Het doorklikpercentage is hoger, maar het conversiepercentage kan nog een stuk hoger. Echter zijn dit de eerste testen en zal er dus nog een hoop geoptimaliseerd worden. Mijn verwachting is dan ook dat de resultaten gaan bijtrekken in het voordeel van de ETA’s. Let goed op mobiel, aangezien deze resultaten nog tegenvallen. Google zal Google niet zijn om hier op korte termijn een oplossing voor te vinden.