Case: Zo scoor je met je blog

Begin 2015 besloten we te gaan bloggen. Jody, een van onze marketeers, schreef er meteen een uitgebreid artikel over. Het doel van het bloggen was tweeledig. Enerzijds het versterken van onze positie als ecommerce en online marketing expert. En anderzijds het ontvangen van meer offerte aanvragen, doordat we meer relevant verkeer naar onze site trekken.

Vanaf dat moment werd er wekelijks een artikel geschreven en gepubliceerd over onderwerpen zoals SEO en SEA, conversie optimalisatie, email marketing en mobile e-commerce. Een jaar later staat de teller op 54 blogs, 5319 extra bezoekers, een flinke stijging in offerte aanvragen én een #4 positie in Google op een term met 27,7 miljoen resultaten…

Practise what you preach

Onze klanten krijgen regelmatig van ons de vraag: “Hoever zijn jullie met je blog voor deze week/maand?”. Het blijft vaak moeilijk om tijd vrij te maken om een interessant artikel te schrijven. Daarom juist ook dit blog, om klanten een hart onder de riem te steken dat het het waard is. Want die 54 artikelen, die ons vorig jaar 5319 extra bezoekers opleverden, die zijn er dit jaar ook nog steeds. En volgend jaar ook. En ze blijven relevant. En ze blijven bezoekers aantrekken. Verwacht dus ook in 2016 weer ruim 50 nieuwe artikelen van ons.

Magento 2 : 27,7 miljoen zoekresultaten

Meestal schrijven we blogs puur vanuit onze kennis. Maar vorig jaar heb ik een artikel geschreven over het upgraden naar Magento 2.0. Of beter gezegd, Magento 2: vijf redenen om niet te upgraden. Dat artikel was bedoeld om een beetje te provoceren. En in de wetenschap dat de zoekterm ‘Magento 2’ steeds relevanter zou worden. Het artikel is dan ook op alle fronten geoptimaliseerd voor deze zoekopdracht.

Magento 2 zoekwoord optimalisatie

Google Trends is een handige tool om in te schatten welke zoekwoorden interessant zijn en waar je dus gericht je blogs op kunt schrijven. In ons geval blijkt Magento 2 in een enorme lift te zitten.

Magento 2 in Google Trends

Ok, terug naar ons blog. Dat heb ik geschreven in augustus 2015. In onderstaand grafiek van Google Analytics is duidelijk het verloop te volgen. Op 20 augustus is het blog gepubliceerd op onze site. Daarna hebben we het blog verspreid via social media zoals onze Facebook-pagina en LinkedIn profiel. Ook is het meegenomen in onze nieuwsbrief. Vervolgens duurt het even voordat Google het blog goed indexeert en op waarde begint te schatten. En vanaf dat moment is het eigenlijk alleen nog maar een stijgende lijn, op de feestdagen na.

Statistieken-blog-week

Dat zie je extra goed als je uitzoomt op maand-niveau, zoals hieronder. We gaan richting de 200 bezoekers per maand, met dit ene blog-artikel en het aantal bezoekers stijgt nog steeds gestaag door. Waar zou de teller eind 2016 op staan? Misschien wel 2500 relevante extra bezoekers.

Statistieken-blog-maand

Top positie in Google

Naast alle extra bezoekers, versterkt het ook (ons andere doel) onze rol als Magento/ecommerce expert. De zoekterm ‘Magento 2’ levert in Google maar liefst 27,7 miljoen (!) resultaten op. En METMEER prijkt daar binnen de organische resultaten op een uiterst fijne 4e positie! En ja, ook wij publiceren binnenkort een blog met 10 redenen om wél te upgraden naar Magento 2, uiteraard…

Magento-2-blog-resultaat

Probeer het gerust zelf: https://www.google.nl/webhp?hl=nl#hl=nl&q=magento+2
(kleine disclaimer: resultaat op peildatum 25 januari 2016)

UPDATE: We staan inmiddels op positie 3! (27 januari 2016)

Magento 2 blog resultaat plek 3

UPDATE 2: We staan inmiddels op positie 2! (16 maart 2016)

Magento 2 op positie 2 in Google

Wil je ook top posities in Google met online marketing? Neem dan zeker contact op.