Bodaanpassingen in AdWords

De mogelijkheden om te optimaliseren in AdWords zijn eindeloos. Zo kun je de biedingen van zoekwoorden verhogen of verlagen, zoekwoorden uitsluiten, een andere bied-strategie gebruiken zoals doel ROAS (Return on Ad Spend) of de advertentieroulatie aan te passen (zoals het optimaliseren voor conversies). Bodaanpassingen in AdWords op basis van segmenten is een andere mogelijkheid tot optimaliseren die veel kansen biedt voor een adverteerder.

#1 Bodaanpassingen voor apparaten

Bodaanpassingen voor apparaten is een manier om voor een gehele campagne of advertentiegroep een bodaanpassing in te stellen. Waarschuwing: doe dit niet zomaar! Het is belangrijk om op basis van data jouw conclusies te trekken en zo kun je bepalen of een bepaald apparaat een bodaanpassing nodig heeft. Voorheen kon dit alleen voor mobiel, nu kan dit voor ieder apparaat. Voorbeeld: Mocht mobiel een erg slechte kosten per conversie of ROI hebben, dan kan je ervoor kiezen om hiervoor een bodaanpassing in te stellen. Natuurlijk is dit ook een teken aan de wand dat de behoefte van de klant niet overeenkomt met wat jij als webshop aanbiedt. Een aantal mogelijkheden

    • De advertentie wordt slecht (te lange tekst/verkeerde CTA/verkeerde sitelinks) vertoond worden op mobiel. Door dit te optimaliseren (maak een mobile only campagne met aangepaste advertenties en sitelinks), kun je hierop inspelen.
    • Men is meer geneigd om eerst via mobiel te oriënteren en later op desktop zijn aankoop af te ronden. Een mogelijkheid om hier meer inzicht in te krijgen, is cross device tracking. Hiervoor zal een bezoeker ingelogd moeten zijn. Daarnaast zal je de conversieattributie goed in de gaten moeten houden, want wellicht is mobiel een belangrijke factor in het aankoopproces.
    • De landingspagina of gehele webshop is technisch niet sterk genoeg. Er zijn vele voorbeelden van goede webshops die op mobiel steken laten vallen. Bugs en de laadtijd zijn hiervan de vaakst voorkomende problemen.

Onderstaand een voorbeeld van de resultaten in een AdWords account. Op basis van kosten per conversie en ROI (conv.waarde/kosten) zijn tablet en mobiel ondergemiddeld en moeten Hierna zul je per campagne moeten verifiëren of de conclusie van de algemene cijfers gebaseerd zijn op waarheid.

#2 Bodaanpassingen voor locaties

Bodaanpassingen op basis van locatie is een middel dat nog erg weinig gebruikt wordt. Ik heb veel accounts gezien waarbij men ‘gewoon’ adverteert op Nederland en hierna geen actie meer onderneemt. Echter zal hierdoor een hoop geld verloren gaan. Je wilt inzichtelijk hebben op welke locaties (zoals provincies, gemeenten, plaats) je bovengemiddeld presteert en waar je kansen laat liggen.

Mochten er locaties totaal niet presteren, dan kun je ervoor kiezen om deze locatie uit te sluiten. Presteert een locatie ondergemiddeld, dan is het verstandiger om hier actie in te ondernemen. Zie je kansen voor deze locatie? Dan is het optioneel om hiervoor een nieuwe campagne te maken en het relevanter te maken voor de personen in deze locatie. Aangepaste advertenties en landingspagina’s zijn hierbij prima opties. Is dit niet mogelijk om welke reden dan ook (algemeen product/grotere prioriteiten), dan is het toevoegen van een bodaanpassing een goed alternatief. Houd hierbij goed in de gaten wat de kosten/conversie of ROI doelstelling is en stuur hier op. Daarnaast zal je rekening moeten houden met andere ingestelde bodaanpassingen en je gemiddelde positie op deze locatie. Je wilt natuurlijk niet onzichtbaar worden door een te laag bod.

#3 Bodaanpassingen voor advertentieplanning

Bodaanpassingen voor advertentieplanning geeft je de controle over wanneer je zichtbaar wilt zijn in het Google Netwerk. Ik zie regelmatig accounts die gericht zijn op bedrijven. Wanneer je de segmenten gaat vergelijken in AdWords, merk je op dat in het weekend er grote verschillen zitten t.o.v. dagen doordeweeks. Het is mogelijk dat je verkeer minder is dan doordeweeks, dit kan begrijpelijk zijn. Echter is het zorgwekkender wanneer het conversieratio, kosten per conversie of ROI een stuk slechter is dan op werkdagen. Op basis hiervan zou je een bodaanpassingen kunnen instellen, waardoor jouw belangrijke KPI’s weer een positieve boost krijgen.

Een andere mogelijkheid in advertentieplanning dat minder vaak wordt gebruikt, is een bodaanpassing per uur. Wanneer je in de dimensies gaat kijken, zul je opmerken dat de resultaten per uur verschillend zijn. In de nacht en vroeg in de ochtend is er veel minder verkeer (dit kan verschillen wanneer je in een advertentieaccount campagnes hebt voor landen in verschillende continenten). Daarnaast is het ook belangrijk om per uur de resultaten te bekijken. Zo zou het voor kunnen komen dat B2C bedrijven een beter ROI behalen voor en na kantooruren. Hier zou je op in kunnen spelen door meer te gaan bieden voor deze tijden en/of minder te bieden voor de slecht presterende uren. Je zal bij deze aanpassingen ook rekening moeten houden met andere bodaanpassingen en je gemiddelde positie op deze locatie.

Wil je meer weten over bodaanpassingen in AdWords? Neem dan gerust contact op!