Bevestigd: Google toont nu 4 topadvertenties

Onlangs heeft Google aangegeven dat het voortaan alleen nog maar advertenties aan de boven- en onderkant van de zoekresultaten zal vertonen op de desktop. Er zullen dus geen tekstadvertenties meer aan de rechterkant van het scherm worden vertoond. In plaats daarvan zullen er maar liefst vier betaalde advertenties boven de organische zoekresultaten te zien zijn. De plek die over is aan de rechterkant zal gebruikt worden om Product Listing Ads (PLA’s) te tonen.

 AdWords Nieuwe Layout
De nieuwe layout voor de meest commerciële zoekopdrachten

Er wordt op het internet momenteel heftig gediscussieerd over wat deze veranderingen precies zullen betekenen voor adverteerders en gebruikers. De officiële verklaring vanuit Google voor deze onverwachtse verandering aan AdWords luidt als volgt:

“We’ve been testing this layout for a long time, so some people might see it on a very small number of commercial queries. We’ll continue to make tweaks, but this is designed for highly commercial queries where the layout is able to provide more relevant results for people searching and better performance for advertisers.”

Het verdwijnen van de tekstadvertenties aan de rechterkant zal er automatisch voor zorgen dat de gebruikerservaring meer zal lijken op die van – verrassing – de mobiele telefoon. In Augustus 2015 voegde Google ook al een extra tekstadvertentie toe in de mobiele zoekresultaten. Destijds gaf een woordvoerder van Google hier de volgende verklaring voor:

“We regularly adjust the way we present ads, and for a small portion of mobile queries we may expand the space for ads if they are particularly relevant” – Bron

Google voegt hieraan toe dat alle veranderingen – net als bij de mobiele weergave – wereldwijd en in alle talen zullen worden doorgevoerd. Een verandering van mondiale proporties dus. Genoeg reden om nader te inspecteren wat er nou precies verandert is.

Dus wat verandert er nou precies?

Om orde in de chaos te scheppen zullen we uiteenzetten wat er nou exact gaat veranderen aan de inrichting van de zoekmachine. De volgende veranderingen zullen op de desktop worden doorgevoerd:

  1. De belangrijkste verandering: er zullen vier tekstadvertenties in plaats van drie worden getoond boven de organische zoekresultaten. Google heeft wel aangegeven dat er alleen vier advertenties worden getoond bij ‘commercieel interessante zoekopdrachten’Oude zoekresultaten Google1versus Nieuwe zoekresultaten Google
    ‘Oud versus Nieuw’: meer tekstadvertenties boven fold op de topposities
  2. De tekstadvertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten zullen dus in zijn geheel verdwijnen.
  3. Er zullen drie tekstadvertenties toe worden gevoegd onder de organische zoekresultaten.
  4. Het totale aantal tekstadvertenties op één pagina zal daardoor inkrimpen tot een maximum van 7. Voorheen waren dit er 11.
  5. Product Listing Ad’s (Google Shopping advertenties) en advertenties in het ‘Knowledge Panel‘ zullen voortaan aan de rechterkant van de zoekresultaten worden geplaatst (op de plek waar eerst de tekstadvertenties stonden).

Kwamen deze veranderingen uit de lucht vallen?

Hoewel de aankondiging van de veranderingen voor velen als een donderslag bij helder hemel kwam, is Google al langer aan het testen. Google begon in 2010 al met experimenteren. Voor mensen die zochten op ‘hypotheken’ verschenen er in toen al vier tekstadvertenties boven de ‘onbetaalde zoekresultaten’. Dit zag er als volgt uit:

Zoekresultaten Google 2010

En daarna volgden er meer testen met het tonen van vier topadvertenties (zoals in het geval van bijvoorbeeld ‘moving companies’):

Oude zoekresultaten Google 'moving company'

Meer betaalde zoekadvertenties boven de ‘fold’ betekent dat er minder onbetaalde zoekresultaten kunnen worden getoond. De aanpassingen zullen dus waarschijnlijk ook een impact hebben op de vindbaarheid van je bedrijf in de organische zoekresultaten. Ik vroeg onze SEO specialist Sabier naar zijn visie op de recente ontwikkelingen:

“Op dit moment lijkt het mij nadelig voor bedrijven die organisch willen ranken. Mijn verwachting is dat de Click Through Rate (CTR) voor onbetaalde zoekresultaten (bij ‘commercieel interessante zoekopdrachten’) zal dalen, omdat de de organische resultaten naar beneden worden gedrukt. Het is dus mogelijk dat jij met jouw organische zoekresultaat pas op de vijfde positie in Google zichtbaar bent. SEO technisch gezien ben ik er minder blij mee, SEA technisch gezien zie ik wel veel nieuwe mogelijkheden.”

En dit terwijl er al weinig ruimte voor organische zoekresultaten was. De negatieve gevolgen van deze aanpassing zullen waarschijnlijk meteen voelbaar zijn voor mensen die organisch beter vindbaar willen worden. En dan vooral bij zoekopdrachten van klanten die een koopintentie hebben – de zogenaamde ‘commercieel interessante zoekopdrachten’. Mijn visie op het effect van de aanpassingen voor de gebruiker:

“De gemiddelde zoekmachine gebruiker zal minder bekend zijn met het verschil tussen betaalde en organische resultaten. Aangezien de uniformiteit van de advertenties boven de fold toeneemt (alleen betaalde advertenties boven de fold), zal de distinctie tussen betaalde en organische zoekresultaten minder duidelijk zijn. Hierdoor is een gebruiker misschien eerder geneigd om op de betaalde zoekresultaten te klikken.”

Waarom heeft Google hiervoor gekozen?

Google zelf heeft nog niet duidelijk aangegeven waarom ze voor deze ingrijpende verandering hebben gekozen. Het is moeilijk om hier een goed onderbouwd antwoord op te geven. Wij vermoeden dat de volgende drie punten een mogelijke verklaring geven voor de keuze van Google:

  • De relatief lage Click Through Rate (CTR) op tekstadvertenties aan de rechterkant – in verhouding tot de topadvertenties. Aangezien het aantal klikken op de topadvertenties aanzienlijk hoger ligt, is het logisch dat het aantal topadvertenties bij commercieel interessante zoekopdrachten uit te breiden van 3 naar 4. Hierdoor worden de topadvertenties namelijk nog beter zichtbaar, wat zou kunnen resulteren in een hogere cumulatieve Click Through Rate (CTR).
  • Anderzijds zou het ook te maken kunnen hebben met de lagere Cost Per Click (CPC) voor advertenties aan de rechterkant. Omdat er in zijn geheel minder advertenties worden weergeven, zal het totaal aantal clicks op advertenties afnemen. Maar de hogere CPC’s kunnen deze afname in het aantal kliks compenseren.
  • De zoekresultatenpagina zal een look hebben die ‘cleaner’ & overzichtelijker is.

Wat zijn de gevolgen voor jouw bedrijf?

Deze vraag is voorlopig nog moeilijk te beantwoorden. Het is namelijk nog niet duidelijk wat voor effect de verandering teweeg zullen brengen. Voorlopig kunnen we alleen speculeren. Het is verstandig om in de gaten te houden of er een vierde tekstadvertentie getoond bij de zoekwoorden waar jij je op richt. Wij adviseren daarom om ons blog goed in te gaten te houden. Op die manier blijf je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelen. Als je er 100% zeker van wilt zijn dat je niets mist, raad ik je aan om jezelf in te schrijven voor onze nieuwsbrief.