Advertenties in Google binnenkort niet meer te onderscheiden van niet-betaalde zoekresultaten

Hoe ver zal Google gaan om haar omzet te maximaliseren? Dit is een vraag die menig online marketeer zich stelt, positief of negatief. Pas geleden kwam Google in opspraak toen het vier in plaats van drie advertenties ging vertonen. Zouden ze hier stoppen? Als je dat denkt, ben je naïef. Google is weer volop aan het testen.

De test

Google is op dit moment groots aan het testen met groene labels in plaats van de traditionele gele labels. Hierbij wordt gevarieerd met ‘Adv.’ en het verkorte ‘Ad’. Hierbij zie ik varianten voorbij komen met drie advertenties boven en drie onder, maar ook met vier advertenties boven. Ik verwacht dat Google deze test heeft opgezet om het commerciële imago van de gele label in te ruilen met een, volgens velen, betrouwbaar groen label. Onderzoek wijst namelijk uit dat groen ervoor zorgt dat bezoekers zich ontspannen voelen en eerder geneigd zijn een keuze te maken in een aankoopomgeving. Tevens zorgt de groene kleur ervoor dat de advertenties minder opvallen en meer lijken op de niet-betaalde resultaten.

Daarnaast verwacht ik dat Google niet twijfelt over haar uitbreiding van drie naar vier advertenties, maar juist haar test wilt uitvoeren met een gedegen dataset. De drie advertenties waren uiteraard voor een veel langere periode visueel binnen Google, waardoor de resultaten betrouwbaarder worden geacht.

Oud (links) versus Nieuw (rechts)

  • Schermafbeelding 2016-04-19 om 09.02.03
  • schoenen kopen

Impact op SEO

SEO managers zullen door de recente ontwikkelingen zich niet op hun gemak voelen. Allereerst worden tekstadvertenties steeds vaker uitgebreid met advertentie extensies. Google neemt de impact van deze extensies sinds kort ook mee in haar beoordeling in de veiling. Door een update van vorige week worden deze extensies ook evenredig verdeeld. Waar eerst bij de toppositie weleens geen extensie werd vertoond en bij positie vier 2 extensies, wordt dit nu wel eerlijker toegepast.

Daarnaast zal via de huidige test, wanneer men zich vertrouwd gaat voelen met de tekstadvertenties, procentueel minder mensen gaan klikken op de niet-betaalde resultaten. Dit zorgt ervoor dat SEO managers de impact moeten gaan monitoren en naar eventuele nieuwe toepassingen moeten gaan zoeken om alsnog op te vallen onder de advertenties.

De toekomst

Wat zal de toekomst ons brengen? Ik verwacht een hels karwei voor SEO en een steeds grotere invloed van SEA op de totale bedrijfsvoering van elk bedrijf dat digitaal actief is. Hier zijn de meningen echter over verdeeld. Een vaak voorkomende mening is dat de opkomst van Adblockers dermate groot is, dat op een gegeven moment een overgroot deel van de bezoekers in Google deze extensies gebruikt en dus geen advertenties ziet. Mijn mening is dat Google zo ver zal gaan, dat advertenties niet tot nauwelijks meer te onderscheiden zijn van niet-betaalde resultaten en zich nog verder zal uitbreiden qua zichtbaarheid met behulp van nog meer advertentie extensies en meer advertenties in de zoekresultaten. In dit geval zullen de Adblockers de advertenties niet meer traceren als ‘Ad’, waardoor deze zichtbaar zullen zijn. Het horrorscenario voor de SEO manager: de gehele eerste zoekpagina uitgerust met uitsluitend advertenties. Volgens velen een fabel, naar mijn mening een kwestie van tijd.

Hoe denk jij over de huidige ontwikkelingen? Ik ben benieuwd naar jouw mening!