Aan de slag met cross-device conversion tracking!

Het meten van conversies via verschillende devices is vanwege de verschillende cookie systemen een van de verschillende devices een grote uitdaging. Google heeft een  diverse cross-device instellingen waardoor het mogelijk wordt om bij te houden welke devices verantwoordelijk zijn voor conversies.  Via ingelogde gebruikers (Google account) te observeren kan Google alle stappen die tot een conversie leiden bijhouden. Gebruikers die niet ingelogd zijn via een Googel account, maakt Google gebruikt van een algoritme om te voorspellen of gebruikers via verschillende devices converteren.

In deze blog worden de verschillende mogelijkheden besproken om cross-device tracking in te stellen en zo de prestaties van de verschillende devices te meten.

 

AdWords

Conversie via verschillende apparaten
Sinds kort heeft Google Adwords een functie toegevoegd die cross device conversie meting mogelijk maakt. Conversies via de verschillende apparaten worden nu automatisch weergeven in de ‘Alle conversies’ kolom op het moment de instelling ‘conversies via verschillende apparaten opnemen’ is ingeschakeld. Via een apart segment (campagnes > segmenten > apparaten) kan per device (mobiel / tablet / desktop) de diverse statistieken bekeken worden.

Ondersteunde conversies
Ook is het in Google AdWords mogelijk om de devices die tot een conversie hebben geleid te bekijken. Dit kan via het rapport ‘ondersteunde conversies’. Door het attributiemodel aan te passen is het mogelijk om volledig op de kracht van mobile te richten zodat een conversie wordt toegeschreven aan het geselecteerde conversiepad. Door deze toeschrijving goed te analyseren is het mogelijk om

Om volledig op de kracht van mobiel te focussen kun je het attributiemodel aanpassen zodat de conversie toegeschreven wordt aan het uitgekozen (linear, eerste klik, laatste klik) conversiepad. Door naar de toeschrijving rapportages te kijken kun je vervolgens optimaliseren door bod aanpassingen aan te brengen op de verschillende apparaten.

 

Analytics

Doelgroepen
Google Analytics biedt de mogelijkheid om via verschillende rapportages meer over mobiele gebruikers te weten te komen. Het overzichtsrapport (doelgroepen > mobiel > overzicht) laat alle standaard statistieken zien met betrekking tot de verschillende devices. Maar er zijn ook rapporten die meer diepgaand inzicht geeft in mobiele gebruikers. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van het segment ‘mobiel verkeer’, de secundaire dimensie ‘apparaten en categorieën’ onder tab ‘doelgroepen’. Via deze statistieken is het mogelijk om meer weten te komen over wat voor type mobiele gebruikers de website bezoeken. Om deze resultaten in perspectief te brengen kun je via het rapport doelgroep > benchmarking > apparaten diverse benchmark statistieken zien.

Gedrag
Via het gedragsrapport is het mogelijk om knelpunten voor mobiele gebruikers te vinden. Bijvoorbeeld via het volgende rapport: gedrag > landingspagina’s > segment mobiel verkeer > vergelijkings view > bouncepercentage weergave, is het mogelijk om te zien welke landingspagina’s op mobiel verbetering behoeven. Je kunt de laadtijd van pagina’s bekijken voor computer versus mobiele apparaten via het rapport gedrag > site speed  (segment ‘mobiel verkeer’.)  Ook kun je bekijken op welke zoektermen mobiele gebruikers binnen je website zoeken. Dit kan via het rapport: gedrag > zoekopdrachten op site > zoektermen.

User ID
Normaal gesproken wordt elk uniek device door Google Analytics geindentificeerd als een unique user. Maar via de optie User ID kan een uniek nummer toegeschreven worden aan de verschillende websitebezoekers. Google Analytics maakt voor deze functie gebruik van ingelogde gebruikers om unieke bezoeken bij te kunnen houden. Iedere keer dat een gebruiker is ingelogd op jouw website wordt het geanonimiseerde UA racking ID vervangen voor een uniqe user ID. Nu denk je waarschijnlijk, wat heb ik nodig om hiervan gebruik te kunnen maken? Dit is simpel; de Universal Google Analytics tag en een login systeem op jouw website. Via Javascript of Google Tag Manager kan er vervolgens een unieke ID worden meegegeven op de website. Meer geavanceerde opties zijn om bijvoorbeeld een CRM systeem te koppelen aan Google Analytics data.