5 Tools om je webshop te verbeteren!

Je hebt een webshop, maar hoe maak je die nu echt succesvol? Hoe kom je erachter wat je moet verbeteren? Waar zit het ‘laaghangend fruit’? In dit artikel deel ik 5 van de onmisbare tools die we gebruiken.

Google Analytics Groei

Meten is weten

Het mooie aan ons vak is dat praktisch alles meetbaar is. Waar je voorheen keuzes maakte op onderbuikgevoel, goedbedoeld advies van een vriend of op basis van de laatste branchecijfers, kun je nu heel specifiek jouw bezoekers laten ‘spreken’. Door inzicht te creëren in wat jouw bezoekers exact doen, kun je meten of dat overeenkomt met de gewenste acties.

Bepaal de doelen & doelstellingen

Om te weten waar je verbeterpunten liggen, begin je met het bepalen van de doelen. Enkele voorbeelden van doelen:

  • hoog aantal orders
  • hoge gemiddelde orderwaarde
  • hoog conversiepercentage
  • snelle laadtijd van je pagina’s
  • geoptimaliseerd voor mobiel gebruik

Vervolgens maak je dit concreet in je doelstellingen. Hierbij kwantificeer je je doelen. Dus bijvoorbeeld 175 orders per maand, 150 euro gemiddelde orderwaarde en 2,2% conversie. Dit geeft je duidelijke houvast waar je aan wilt werken.

Verricht een nul-meting

Om te weten wat je moet doen om je doelstellingen te bereiken, moet je eerst weten waar je nu staat. Door een zogenaamde nul-meting uit te voeren krijg je inzicht in je huidige prestaties.

De onmisbare tools

Voor het uitvoeren van de nul-meting, maar ook het constant meten van alle Key Performance Indicators (KPI’s), maken we veelvuldig gebruik van onder andere deze onderstaande tools.

1. Google Analytics
2. Google Enhanced Ecommerce
3. Google Pagespeed Insights
4. Google Mobile Friendly-Test
5. Hotjar Mouse tracking & Heatmaps

Google Analytics (Universal Analytics)

Wellicht de meeste bekende, maar toch vaak onderschatte tool van Google. Zorg er dus voor dat deze geïmplementeerd is in je webshop (mocht je Google Analytics al een tijd hebben draaien, zorg dan dat deze geupgrade wordt naar het nieuwere Universal Analytics).

Google Analytics Omzet

Google Analytics geeft je ontzettend breed inzicht in wie je bezoekers zijn, wat ze doen en hoe ze dat doen. Een greep uit de mogelijke informatie die je eruit kunt halen:

Bounce-percentage: is een indicator hoe relevant je content is (in combinatie met tijd op de pagina).
Doelgroep -> Mobiel: geeft een overzicht van welk percentage bezoekers via desktop, tablet en mobiel komt, let hierbij ook op de verschillen in conversie-percentages.
Conversies -> E-commerce: geeft een overzicht van je totaal aantal bestellingen, de gemiddelde orderwaarde, het conversiepercentage en de bestverkochte artikelen.
Conversies -> Multichannel trechter: geeft inzicht in welke kanalen (direct, Google, AdWords, Facebook, emailmarketing) hebben bijgedragen aan een verkoop en na hoeveel dagen de aankoop plaats vindt (vanaf het eerste bezoek gemeten).

De belangrijkste tips?
Tip 1: Zet niet alleen de Analytics code in je webshop, maar koppel ook de e-commerce data en indien je adverteert via Google, koppel dan ook AdWords.
Tip 2: Installeer eenvoudig een van deze Top 10 e-commerce dashboards in Analytics
Tip 3: Klik, surf, experimenteer en ontdek!

Google Enhanced Ecommerce

Enhanced Ecommerce is Googles antwoord op de grote vraag naar meer gedetailleerde inzichten binnen Ecommerce omgevingen. Waar Analytics stopt, gaat Enhanced Ecommerce verder. Het is de perfecte volgende stap voor iedereen die meer inzicht wilt krijgen in de bezoekers en het bezoekersgedrag binnen zijn shop.

Enhanced ecommere

Welke informatie kun je er bijvoorbeeld uit halen?

  • Hoe de customer journey eruit ziet (over desktop, tablet en mobiel heen)
  • Hoe het koopproces per stap functioneert
  • Waar klanten precies afhaken
  • Welke betalingsmethoden het meest effectief zijn
  • Wat het effect is van kortingsbonnen of promoties
  • Welke producten het meest in de winkelwagen achter gelaten worden

Al met al zeer interessante informatie en het geeft zeker handvatten ter verbetering van je webshop.

Google Pagespeed Insights

Deze test geeft inzicht in de snelheid waarmee de webshop geladen wordt. Aangezien mobiele telefoons doorgaans wat tragere verbindingen en processors hebben, komen er verschillende waarden uit. Een waarde van 80 of hoger is prima. Verder optimaliseren kan, maar blijf het afwegen tegen de investering in tijd of kosten.

Google Pagespeed Test
 Test nu zelf de snelheid van je webshop!

Extra tip: Wil je echt de diepte in en weten welke elementen je shop vertragen, gebruik dan deze handige tool van GTMetrix!

Google Mobile Friendly-test

Een belangrijk element is hoe mobielvriendelijk je webshop is. Google vermeldt al enige tijd in z’n zoekresultaten welke shops wel of niet mobielvriendelijk zijn. Vanaf 21 april zal de score ook meegewogen worden in de ranking van je webshop. Hou hier dus rekening mee. Factoren waar onder andere naar gekeken wordt, zijn de grootte van de knoppen, het klik-vlak en de leesbaarheid van de teksten (zonder horizontaal te hoeven scrollen).

Google Mobile Friendly Test
 

Controleer of je webshop mobielvriendelijk is.

Meer weten over het testen van je shop voor mobiel gebruik? Lees dan het artikel over ons Mobile Device Lab.

Hotjar Mouse tracking & Heatmaps

Hotjar Founding Member

Een nieuwkomer, maar daarom niet minder waardevol, is Hotjar. Hotjar stelt je op zeer eenvoudige wijze in staat om exact te zien hoe bezoekers over je webshop heen gaan. Ze bieden daarvoor een aantal nuttige functies zoals:

Mouse tracking
Hiermee wordt van alle bezoekers (individueel en anoniem!) een exacte opname gemaakt hoe de muis over de pagina bewogen wordt, waar deze blijft hangen en waarop geklikt wordt. Je kunt deze video’s daarna versnelt afspelen en ontdekken wat bezoekers verwachten van je pagina of waar ze tegenaan lopen.

Mouse Tracking

Heatmaps
Met de heatmaps krijg je juist niet de individuele bezoekers, maar een verzameling te zien. Je ontdekt dan bijvoorbeeld snel waar de meeste mensen op klikken en tot hoever ze de pagina scrollen.

heatmap-sample

 

Form abandonment
Nog een interessant onderdeel is inzicht krijgen waar bezoekers afhaken tijdens het invullen van een formulier. Enerzijds wil je vaak zoveel mogelijk informatie, anderzijds de drempel zo laag mogelijk (zo min mogelijk velden). Hiermee optimaliseer je de ideale situatie.

Tot slot

Met deze tools heb je alle mogelijkheden onder handbereik om goed inzicht te krijgen in de prestaties van je webshop. En of het nu gaat om het mobiel optimaliseren van je shop, het verbeteren van je conversiepercentages of zorgen voor een betere klantervaring, deze data vertelt je het verhaal. Je hoeft er alleen nog maar de juiste informatie uit te halen en acties aan te verbinden.

Heb je er zelf de tijd niet voor of denk je dat er nóg meer uit te halen valt? Neem dan gerust contact met me op!