Responsive Design

De enorme variatie aan apparaten die we dagelijks gebruiken om een website of webshop te bekijken wordt steeds groter. Daarnaast winkelen steeds meer consumenten op hun smartphone of tablet. Voor maximaal online resultaat is het dan ook slim om je website of webshop te optimaliseren voor gebruik op zowel desktop, tablet, als smartphone. Deze optimalisatieslag maak je met ‘responsive design’.

En wat is responsive design nou precies?

‘Responsive’ betekend vrij vertaald ‘reactief’, maar waar reageert zo’n reactieve website nu eigenlijk op? Simpel gezegd passen responsive websites zich aan aan het scherm waarmee een bezoeker de website bekijkt. Informatie wordt grafisch zo ingedeeld dat voor iedere bezoeker de optimale gebruikservaring wordt gecreëerd. Teksten, afbeeldingen en video’s worden geschaald en zijn hierdoor altijd goed zichtbaar. Zelfs knoppen en navigatie-elementen passen zich aan, waardoor deze optimaal te bedienen zijn. Of dit nu een desktop monitor is, een tablet, of een smartphone. Er is slechts één website, waarvan de layout zich aanpast aan de resolutie van het beeldscherm. Omdat de verscheidenheid aan beeldschermresoluties alsmaar toeneemt, is dit een belangrijk punt in de ontwikkeling van een website of webshop.

Responsive Design - Devices

Is dit ook relevant voor jouw website of webshop?

U stelt zichzelf misschien al de volgende vraag; is dit ook relevant voor mijn (zakelijke) website en/of webshop? In de praktijk is het voor iedereen handig om je website of webshop op elk toegankelijk apparaat (goed) zichtbaar te krijgen. Wat handig om te weten is, is hoeveel bezoekers er in de eerste plaats de website of webshop bekijken vanaf een smartphone of tablet. Als dit meer dan 25% is, levert het al snel rendement op als je de website ook responsive laat maken. Hoeveel bezoekers je website of webshop bezoeken via mobiele apparaten, kun je bekijken via je eigen Google Analytics account.

analytics

Kan je hier iets dieper op ingaan?

Een laag percentage bezoekers op smartphones en tablets betekent niet altijd dat er geen behoefte is om je website of webshop mobiel te bekijken. Het kan ook zijn dat er een laag percentage gescoord wordt juist omdat de website niet goed is ingericht voor een smartphone of tablet. Of dit het geval is, kun je onderzoeken door in Google Analytics te kijken naar het bouncepercentage van deze devices. Als deze hoog is verlaten bezoekers je website dus vaak direct na binnenkomst weer. Ook dan is het tijd om serieus na te denken over een responsive website of webshop.

Kan ik mijn website/webshop nog ergens testen?

Om er achter te komen hoe je huidige website en/of webshop er op verschillende apparaten uit ziet kan je een van de volgende tools gebruiken:

Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op!