Omzetgroei start bij een meetplan

In mijn vorig artikel heb ik al aangegeven dat mkb-bedrijven te weinig profiteren van de beschikbare data. Mits alle data schoon is en correct wordt gemeten, is dit fundamenteel voor belangrijke bedrijfsbeslissingen. Beslissingen die nog te vaak op basis van (onderbuik)gevoel worden genomen en te weinig op harde data. Middels dit artikel wil ik ondernemers helpen met het correct verzamelen van de juiste data. Hoe ga je te werk?

Het meetproces bestaat uit 5 stappen. Voor het uitvoeren van alle vijf de stappen werk je over het algemeen samen met meerdere medewerkers/partijen. Je hebt namelijk iemand nodig met technische kennis van de website (ontwikkelaar), iemand met kennis van webanalytics (marketingmedewerker/marketingbureau) en iemand die de doelstellingen en strategieën begrijpt (directeur/marketingmanager/marketingbureau).

Stap 1 – Wat willen we weten?
Voordat we daadwerkelijk starten met het verzamelen van data, moet er eerst in kaart worden gebracht wat we willen weten. Dit begint met je bedrijfsdoelstelling! Waarom bestaat het bedrijf? Voor het behalen van deze bedrijfsdoelstelling dient er één of meerdere strategieën te worden bepaald. Op basis van de strategie ga je de KPI’s (Key Performance Indicators) bepalen. Dus welke statistieken geven aan of we goed bezig zijn of niet. Al deze informatie wordt verwerkt in een meetplan. Dit geeft concreet antwoord, op de vraag: Wat wil ik weten?

Voorbeeld

Bedrijfsdoelstelling
Klanten blij maken met hun aankoop.

Strategie 1
Het verkopen van producten.

Middelen

  1. Webshop
  2. Fysieke winkel

KPI’s Webshop

  1. Totale winst
  2. Conversiepercentage
  3. Gemiddelde bestelwaarde

KPI’s Fysieke winkel

  1. Bel intenties vestiging
  2. Bezoeken vestigingspagina
  3. Printen kortingsbonnen

Segmenten

  1. Verschillende marketingkanalen
  2. Locatie (landen/plaatsen)
  3. Kopers/niet kopers

Meer informatie over het gebruik en het aanmaken van het segmenten is te lezen in het artikel ‘geavanceerde segmenten’.

Stap 2 – Documenteer technische infrastructuur
Documenteer de technische infrastructuur. Maak een document waar je alles overzichtelijk maakt. Denk hierbij aan:

  • de structuur van de website/webshop
  • de trackingcodes
  • de ingestelde tags bij Google Tag Manager
  • de ingestelde virtual pageviews
  • de ingestelde events
  • de ingestelde filters
  • de namen van classes
  • de namen van id’s
  • etc.

Geef in dit document duidelijk aan wat er is ingesteld, waar het is ingesteld, wie het heeft ingesteld, waarom dit is gedaan en eventueel wanneer het is ingesteld. Omdat er aan een website regelmatig aanpassingen worden verricht, is het belangrijk om richtlijnen op te stellen. Waar dient men aan te denken wanneer er aanpassingen gedaan moeten worden aan de website? Het geeft alle medewerkers houvast. Tevens geeft het document inzicht in de huidige situatie aan derde partijen of nieuwe medewerkers.

Stap 3 – Maak een implementatieplan
De derde stap is het maken van een implementatieplan. In dit plan wordt antwoord gegeven op de volgende vragen:

  • Hoe zorgen we er voor dat we daadwerkelijk de gewenste gegevens verzamelen?
  • Hoe gaan we de conversies instellen?
  • Welke instellingen gaan we hanteren?
  • Welke filters stellen we in?
  • Hoe vangen we de verschillende marketingkanalen op?
  • Welke dashboards & rapporten gebruiken we voor de analyses?

Stap 4 en 5- implementeer & analyseer
In deze fase wordt het implementatieplan geïmplementeerd. Alle benodigde codes worden geplaatst, de gewenste instellingen worden ingesteld en vervolgens wordt alles getest. Wanneer alles correct wordt gemeten kunnen we gaan analyseren!