Implementatie Google Analytics event tracking

Voor alle onze klanten doen wij onze stinkende best om meer omzet te genereren. Om onze doelstelling te behalen stellen we een sterke strategie op. Hierbij hechten wij enorm veel waarde aan de beschikbare data. Naarmate we meer data tot onze beschikking hebben, kunnen wij betere analyses maken en scherpere conclusies trekken. Om meer inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers op een website of webshop, implementeren wij Google Analytics event tracking.

Wat is event tracking?

Event tracking is een methode om interacties te meten die met de standaard Google Analytics implementatie niet worden gemeten. Enkele voorbeelden van elementen die met de standaard implementatie van Google Analytics niet worden gemeten zijn:

  • AJAX elementen in een website/webshop
  • Flash elementen in een website/webshop
  • Externe links
  • Downloads van bestanden
  • Specifieke knoppen/links
  • Pop-ups

 

Waarom Google Analytics event tracking implementeren?

Zoals gezegd meet Google Analytics niet standaard alle interacties. Afhankelijk van de interactie kan het waardevolle informatie bevatten. Informatie die je als marketeer, eigenaar of medewerker graag in handen hebt. Het geeft namelijk een beter inzicht in het gebruikers gedrag. Want wat doen ze op de webpagina?

Wat wil je meten?

Online marketeers, waaronder ikzelf, maken op regelmatige basis gebruik van het gezegde meten = weten. Maar net zo lief draai ik dit gezegde om. Weten = meten. Dat is zeker van toepassing bij event tracking. Voordat je aan de slag gaat, dient men namelijk goed na te denken over hetgeen wat je wilt weten. Op welke vragen zouden we graag antwoord hebben? Pas dan kunnen we kijken hoe we deze informatie gaan verzamelen. In veel gevallen zal event tracking uitkomst bieden. Enkele voorbeelden heb ik onderstaand opgesomd. Maar staar je niet blind, er zijn nog vele andere mogelijkheden.

Voorbeelden van vragen die eenvoudig beantwoord kunnen worden met Google Analytics event tracking:

  • Tot waar scrollen mijn bezoekers?
  • Welke bestanden worden er gedownload?
  • Bekijken ze mijn video(‘s)?
  • Op welke externe links klikken mijn bezoekers?
  • Welke filters worden er gebruikt?
  • Hoe vaak gebruikt men een bepaalde functie op de website/webshop?
  • Meten van 404-pagina’s

 

 Event tracking 404 page

 

Variabelen inschieten

Een groot voordeel van Google Analytics event tracking, is dat het niet alleen aantallen meet. Je kan ook informatie mee laten sturen. Sterker nog, bij event tracking zijn twee velden vereist namelijk de ‘event category’ en ‘event action’. Daarnaast heb je nog twee optionele elementen die informatie kunnen bevatten, namelijk ‘event label’ en ‘event value’. De enige beperking hierbij is dat ‘event value’ enkel kan bestaan uit nummers.

Men kan er voor kiezen om vaste waarden mee te geven aan deze velden of variabelen mee te sturen. Vaste waarden zijn vaak interessant om elementen en of acties te herkennen en eventueel te groeperen. Variabelen zijn enorm interessant als je bepaalde informatie wilt.

Voorbeeld van event tracking met vaste waarden:

Event: klik op ‘In winkelwagen’-knop
Event category: Groene knoppen
Event action: In winkelwagen
Event label: n.v.t.
Event value: n.v.t

Event: klik op ‘Bekijk product’-knop
Event category: Groene knoppen
Event action: Bekijk product
Event label: n.v.t.
Event value: n.v.t

Op basis van de ‘event category’ en ‘event action’ weet je precies hoe vaak er op deze knop is geklikt. Door te categoriseren kun je zien hoe vaak er op een groene knop is geklikt (interessant wanneer er verschillende groene knoppen zijn), maar tevens zien hoe vaak er op de specifieke knop ‘In winkelwagen’ is geklikt.

Voorbeeld van event tracking met variabelen:

Event: Download PDF-bestand
Event category: Downloads
Event action: ‘Naam bestand
Event label: ‘Pagina
Event value: n.v.t.

Hierbij geef je bij de ‘event action’ en ‘event label’ variabelen mee. Afhankelijk van welk bestand er gedownload wordt én vanaf welke pagina dit gedaan wordt, wordt de waarde bepaald. In Google Analytics kan er bijvoorbeeld het volgende komen te staan:

Event category: Downloads
Event action: ‘Prijslijst 2016’
Event label: ‘/prijzen/’

Met variabelen kun je dus extra informatie achterhalen. Zo kunnen we met het voorbeeld achterhalen welke bestanden via welke pagina’s worden gedownload. Dit kan heel waardevol zijn.

 1. Implementatie event tracking voor Universal Analytics

Bijna iedereen die Google Analytics gebruikt is inmiddels al overgestapt naar Universal Analytics. De vernieuwde techniek van Google Analytics. Omdat er gebruikt wordt gemaakt van een andere techniek zal ook de implementatie anders zijn. Onderstaand wordt uitgelegd hoe je event tracking implementeert wanneer je gebruik maakt van Universal Analytics.

Events kunnen worden verstuurd met behulp van de ‘send’ commando. Hierbij geef je vervolgens aan wat er verstuurd dient te worden. Bij event tracking versturen we een ‘event’. Deze dient verstuurd te worden op het moment dat de gebeurtenis is uitgevoerd.

Deel 1 van de code (command0)ga(‘send’,’event’,

Vervolgens dienen de event velden te worden ingevuld. Zoals gezegd zijn twee velden verplicht en de andere twee velden zijn optioneel. Deze velden staan altijd op de onderstaande volgorde.

Event category (verplicht): tekst
Event action (verplicht): tekst
Event label (optioneel): tekst
Event value (optioneel): numeriek

Deel 2 van de code (informatie): ,’Event category’, ‘Event action’, ‘Event label’, ‘Event value’);

Vaste waarden dienen gekenmerkt te worden door de aanhalingstekens (‘). Voor de variabelen gebruiken XXXX.

Voorbeeld code 404 error

ga(‘send’, ‘event’, ‘404 fouten’ (vaste waarde), + document.location.pathname + document.location.search (variabele), ‘ ref: ‘ + document.referrer (vaste waarde + variabele));

Non-interaction events

In enkele gevallen wil je een bepaalde actie kenmerken als géén interactie. Dit wil zeggen dat de gebeurtenis niet als interactie geldt, wat inhoud dat dit niet meegenomen wordt in de berekening van de bouncerate. Wanneer je gebruik wilt maken van deze functionaliteit, voeg je het dik gedrukte gedeelte toe aan je code:

ga(‘send’, ‘event’, ‘404 fouten’, + document.location.pathname + document.location.search, ‘ ref: ‘ + document.referrer, {nonInteraction: true});

2. Implementatie event tracking voor Google Analytics

De oude implementatie van event tracking, voor wanneer de oude trackingcode van Analytics nog wordt gebruikt, kent dezelfde opbouw. Alleen wordt deze anders geschreven omdat er gebruikt wordt gemaakt van een andere techniek.

Deel 1 van de code (commando):_gaq.push([‘_trackEvent’,

Deel 2 van de code (informatie)’category’, ’action’, ’label’, value, ’non-interaction’])

Voorbeeld code 404 error

_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘404 fouten’, + document.location.pathname + document.location.search, + document.referrer,, ’true’]);

3. Implementatie event tracking voor Google Tag Manager

Wanneer je gebruikt maakt van Google Tag Manager is het niet nodig om codes direct te implementeren in je website of webshop. Je kunt vrij eenvoudig aparte tags aanmaken in je container van Google Tag Manager. We adviseren om eerst al een ‘trigger’ in te stellen. Met de ‘trigger’ stel je regels in voor wanneer een bepaalde tag dient te worden verstuurd. In de bovenstaande voorbeelden hebben we een stukje code geschreven die we willen versturen op het moment dat iemand terecht komt op een 404-pagina.

Instellen trigger 404 pagina voor Google Tag Manager

In ons geval willen we een event sturen op het moment dat de gebruiker een 404-pagina te zien krijgt. Door middel van een ‘trigger’ stel je regels op die exact vertelt wanneer een bepaalde tag verstuurd moet worden. Onderstaand een stappenplan voor het instellen van de trigger.

  1. Ga naar ‘Triggers’ links in het menu
  2. Klik op de knop ‘Nieuw’
  3. Geef de trigger een naam
  4. Sla deze eventueel op in een aparte map door op het map-icoon te klikken
  5. Klik rechtsboven op het potloodje bij ‘Triggerconfiguratie’
  6. Klik de gewenste interactie
  7. Geef indien nodig de voorwaarden op
  8. Klik op opslaan

Instellen variabelen 404 pagina voor Google Tag Manager

Niet alle variabelen worden standaard verwerkt. Wel biedt Google Tag Manager de mogelijkheid om zelf variabelen toe te voegen. Volg hiervoor de volgende stappenplan.

  1. Ga naar ‘Variabelen’ links in het menu
  2. Klik op de knop ‘Nieuw’
  3. Geeft de variabele een naam
  4. Sla deze eventueel op in een aparte map door op het map-icoon te klikken
  5. Klik rechtsboven op het potloodje bij ‘Variabele configuartie’
  6. Kies de gewenste variabele
  7. Vul de variabele die je wilt ophalen in
  8. Klik op opslaan

Instellen tag 404 even voor Google Tag Manager

  1. Ga naar ‘Tags’ links in het menu
  2. Klik op de knop ‘Nieuw’
  3. Geef de tag een naam
  4. Kies bij ‘Tagtype’ voor Google Analytics of Universal Analytics
  5. Vul de Tracking-ID van het desbetreffende ‘property’ in
  6. Kies bij Trackingtype voor ‘Gebeurtenis’
  7. Vul je gewenste categorie in en/of kies een variabelen door middel van het plusje (+)
  8. Kies de gewenste ‘Trigger’
  9. Sla de Tag op
  10. Test de tag met behulp van de functie ‘Voorbeeld weergeven & debuggen)

 

Mocht het met de bovenstaande uitleg niet helemaal duidelijk zijn. Dan adviseer ik om op de onderstaande link te klikken. Hier vind je een video waarbij het instellen van event tracking bij Google Tag Manager nogmaals helder wordt uitgelegd (Engelstalig).

Extra video Google Tag Manager

Events instellen als doel in Google Analytics

Enkele events zijn zo essentieel dat je deze als doel wilt meten. Dit kan je eenvoudig instellen in Analytics. Om dit te realiseren volg je de onderstaande stappen.

  1. Ga bij Google Analytics naar ‘Beheer’ in het horizontale menu
  2. Kies vervolgens ‘doelen’ in het kolom op weergave-niveau
  3. Klik op de rode knop ‘+ Nieuw doel’
  4. Geef de doelnaam op
  5. Kies eventueel een bepaalde doel-id
  6. Kies bij ‘Type’ voor ‘Gebeurtenis’
  7. Klik op de blauwe knop ‘Doorgaan’
  8. Geef de gewenste gebeurtenisvoorwaarden op
  9. Geef eventueel de gebeurteniswaarde op als doelwaarde
  10. Klik op ‘Opslaan’

Event doelen instellen Analytics

Heb je nog vragen over event tracking? Neem dan contact met ons op!