Google analytics filtert referral spam

Referral spam, oftewel verwijzende spam: voor menig website- en webshopbeheerder een doorn in het oog. Het is virtueel verkeer dat afkomstig is van robots, die Javascript kunnen uitlezen. Dit zijn dus geen echte bezoekers. Het verpest je bouncepercentage, het conversiepercentage, het aantal bekeken pagina’s per bezoek en nog veel andere statistieken. Al deze spam zorgen voor onzuivere data, wat vervolgens kan leiden tot het nemen van verkeerde beslissingen. Wanneer referral spam gefilterd wordt, is de data betrouwbaarder. In het artikel ‘De oplossing voor verwijzende spam‘ vertelt Yalenca hoe deze referral spam gefilterd kan worden. Er is echter een nieuwe doorbraak, waardoor het handmatig filteren beperkt wordt.

Google filtert automatisch

Onze grote vriend Google Analytics verwijdert sinds kort automatisch de meest voorkomende referral spam! Goed nieuws voor beheerders, online marketeers en eigenaren. Het is dus niet meer nodig om zelf filters in te stellen om dit irrelevante verkeer weg te halen. Wanneer je nog geen filters hebt ingesteld, veranderen er een aantal zaken. Zo zal het totale verkeer naar je website of webshop lager worden. Daarentegen worden statistieken zoals het bouncepercentage, gemiddelde bezoekduur, het conversiepercentage etc. betrouwbaarder.

De filter is niet 100%

Op dit moment is de filter nog niet optimaal. Het is dus nog altijd mogelijk dat je tussen je verwijzingen referral spam tegen komt. Houd je verwijzingsverkeer dus goed in de gaten en maak zo nodig filters aan, zoals beschreven in het artikel van Yalenca ‘De oplossing voor verwijzende spam‘. Kenmerkende zaken van referral spam zijn:

  • Een extreem hoog bouncepercentage van (bijna) 100%
  • Afkomstig uit “vreemde” landen (Brazilië, Rusland, Verenigde Staten etc.)
  • Domeinen met een onlogische domeinextentie (bijvoorbeeld .xyz of .ru)
  • Domeinnamen met woorden als ‘buttons’, ‘seo’, ‘money’ en ‘cash’