De oplossing voor verwijzende spam

Iedereen heeft het er de laatste tijd over, verwijzende spam. Inmiddels bij het merendeel wel bekend wat dit precies inhoudt. In een notendop. Spambots bezoeken (virtueel) je site, deze (virtuele) bezoeken worden gemeten door Google Analytics. Ze beïnvloeden de data die daardoor moeilijker te interpeteren is. Het internet staat vol met zogenaamde oplossingen. Wij hebben onderzocht welke opties er zijn en welke oplossingen ook daadwerkelijk werken.

Welke oplossingen zijn er?

Momenteel zijn er enorm veel bureau’s en Google zelf bezig om een goede oplossing te vinden. Iedereen heeft hetzelfde doel voor ogen; namelijk het verwijderen van de spam bots uit je Analytics profiel. In mijn vorige blog heb ik uitgelegd hoe je handmatig filters kunt aanmaken om de bots te filteren. Ook is het aanpassen van de UA-code en de .htaccess zijn voorbij gekomen als mogelijk oplossing. Inmiddels zijn er tools ontwikkeld die gemakkelijk filters voor je aanmaken in het betreffende profiel. Een prima oplossing zou je denken. Echter is er een limiet voor het aantal filters dat per profiel kan worden ingesteld. Uiteindelijk ga je dus tegen een beperking aanlopen.

Wat gebruiken wij?

Het analyseren van data in Google Analytics behoort tot onze dagelijkse werkzaamheden. Op het moment dat er nieuwe oplossingen ontwikkeld worden om het verwijzend verkeer uit te sluiten of te filteren, testen we of dit geschikt is voor onze klanten. De laatste tijd gebruiken wij het segment mogelijkheid steeds vaker. Jody heeft in een eerder artikel beschreven wat het voordeel is van werken met segmenten. Ik zal stap voor stap uitleggen hoe je een segment kunt aanmaken om je data te filteren. Net als met het aanmaken van een filter zorg je er niet voor dat de bots niet meer langskomen op jouw site. Je zorgt alleen dat ze ‘uitgesloten’ worden uit het Google Analytics profiel.

Stap 1: Controleer de weergaven

Wij adviseren altijd ten minste twee weergaven aan te maken in Analytics. Een weergave met raw data, hier worden geen filters ingesteld en is al het verkeer te zien. En een weergaven waarin alle gewenste filters worden toegepast. Je zou eventueel nog meer weergaven kunnen aanmaken. Hieronder leg ik uit hoe je een extra weergave kan aanmaken:

Aanmaken Segment

 

Stap 2: Segment aanmaken

Ga naar segment aanmaken. Klik op ‘+ nieuw segment’.

Segment Google Analytics

 

Stap 3: Voorwaarde meegegeven

Geef het segment een naam. Vervolgens klik je op ‘voorwaarde’. Selecteer nu hostnaam.

Segment GA

Stap 4: Domeinen invoeren

Bij opnemen selecteer je ‘komt overeen met RegEx’, vervolgens vul je de URL in zonder www en vervolgens met www. Dat ziet er als volgt uit metmeer.nl|www.metmeer.nl

Segment aanmaken

Klaar?

Wanneer je bovenstaande stappen uit hebt gevoerd, ben je in principe klaar. Het kan dat er nog een handvol spambots doorheen glippen. Deze kun je eenvoudig uitsluiten door een extra filter toe te voegen aan je segment. Hierbij selecteer je dan ‘bron’ – ‘komt overeen met RegEx’- ‘domeinen die je wil uitsluiten’. Op deze manier zie je met terugwerkende kracht het verkeer zonder spambots. Hiermee is je profiel weer opgefrist. Uiteraard kun je ervoor kiezen om het segment wel of niet in te zetten. Je kunt het segment een ster meegeven zodat je hem makkelijk kunt vinden in de lijst.

 

UPDATE 16-3-2015:

Yeah! Ein-de-lijk… filtert Google automatisch de meest voorkomende verwijzende spam uit je Google Analytics data. Het is dus niet per sé nodig om vooraf filters in te stellen. De automatische filter van Google werkt momenteel nog niet optimaal, maar een groot deel wordt dus al gefilterd. De overige spam kun je nog altijd handmatig filteren door middel van de bovenstaande stappen. Dus blijf je verwijzingen analyseren! Meer weten over deze update? Lees het artikel ‘Google filtert referral spam‘.