Nieuwe functionaliteit AdWords: Customer Match

Wat is customer match?

Sinds kort kent Google AdWords  een nieuwe functionaliteit. Het is nu mogelijk om de doelgroep te targetten op basis van het e-mailadres. Het heeft wat weg van remarketing en het heet ‘Customer Match’. Het is te vergelijken met Custom Audiences van Facebook en Tailored Audiences van Twitter.

Het gebruik van e-mailadressen

Bij AdWords kan men e-mailadressen van klanten, prospects en/of andere relaties uploaden. Wel is het belangrijk dat deze e-mailadressen op correcte wijze zijn verzameld. Deze e-mailadressen worden gecodeerd en vervolgens gaat Google deze lijst vergelijken met haar eigen database (Google-accounts). Wanneer er een match is, worden de advertenties vertoont aan de gebruiker. Advertenties kunnen worden weergegeven op Google zoeken, YouTube en Gmail. Een voorwaarde is wel dat de campagne ten minste 1.000 actieve gebruikers moet hebben.

Wanneer er gebruik gemaakt wordt van de ‘Customer Match’-functie, zal Google automatisch een lijst samenstellen met gebruikers. Deze gebruikers zijn geselecteerd op basis van overeenkomende eigenschappen met je doelgroep. De lijst kan worden gebruikt voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Gebruikers hebben wel de mogelijkheid om de ‘Customer Match’-advertenties uit te sluiten. Dit kan namelijk worden gedaan door de gepersonaliseerde advertenties uit te vinken bij Google Advertentie instellingen. Verder is het belangrijk om te weten dat gebruiker maximaal 180 dagen in de betreffende lijst kan staan.

De mogelijkheden met Customer Match

Ter inspiratie hebben enkele mogelijkheden met ‘Customer Match voor je opgesomd.

  • Verlaten winkelwagens
    Alle klanten of prospects die een gevulde winkelwagen hebben verlaten zonder de bestelling af te ronden, kunnen opnieuw worden benaderend.
  • Nieuws en acties
    Communiceer een boodschap naar je klanten. Dit kan een tijdelijke actie zijn, maar ook andere zaken, zoals de opening van een fysieke winkel.
  • Prospects
    Je kan prospects bereiken wanneer ze een e-mailadres hebben achtergelaten. Bij het aanmaken van een account, het aanmelden van een mailing of bij het invullen van een ander formulier.
  • Retentie
    Wanneer je producten verkoopt die tijdelijk meegaan, is het interessant om na een bepaalde periode weer zichtbaar te zijn.
  • Offline relaties
    Het is denkbaar dat je offlline contacten op doet. Bijvoorbeeld via een fysieke winkel of bij een beurs. Als je rechtmatig een e-mailadres hebt verkregen, kan die worden gebruikt om de relatie online te benaderen.

Voorwaarden Customer Match

Het gebruik van ‘Customer Match’ brengt wel een aantal voorwaarden met zich mee. Zo is het belangrijk dat in je privacybeleid wordt vermeld dat je klantgegevens deelt met derden. Verder is het niet toegestaan om persoonlijke gegevens te verzamelen, gegevens van kinderen jonger dan 13 jaar mogen niet worden niet worden geüpload. Tot slot mag gevoelige informatie niet worden gebruikt in campagnes en advertenties.