De Beste Tips om Succesvol Mobiel te Adverteren via Google AdWords

De tijd waarin we tegen elkaar zeiden dat we ‘online gingen’ is voorbij. We zijn vandaag de dag namelijk continue online. De reden hiervan: onze smartphone. We gebruiken deze voor bijna alle dagelijkse activiteiten. Niet alleen om contacten te onderhouden, maar ook om te navigeren naar de dat ene museum in Amsterdam, om een e-mailtje te sturen en om de beoordeling van dat ene restaurant bij je op de hoek op te zoeken. We zijn tegenwoordig de hele dag online. Bijna 70% van alle smartphone gebruikers gebruikt zijn of haar telefoon binnen 15 minuten na wakker worden. Deze trend zet zich vervolgens gedurende de dag voort: we gebruiken zo’n 150 keer per dag onze smartphone.

Mobile-friendly

Een belangrijke tip voordat je daadwerkelijk begint met mobiel adverteren is om ervoor te zorgen dat je website mobile-friendly is. Google heeft hiervoor een effectieve tool ontwikkeld: Mobile-Friendliness Test. Als je website nog niet mobile ready (genoeg) is, dan krijg je via deze tool diverse handige tips om je mobile-friendliness te verbeteren. Naast deze factor is pagespeed een andere belangrijke factor. Voorkom dat bezoekers je website verlaten nog voordat deze geladen is. De PageSpeed Insights Tool van Google geeft je een goede analyse over het verbeteren van de snelheid van je website.

Schermafbeelding 2016-08-04 om 10.07.52

Advertentiedoelstelling

Op het moment je website volledig geoptimaliseerd is voor mobile devices, is het belangrijk om je advertentiedoelen vast te stellen. Over het algemeen zijn de doelen op het gebied van mobile niet erg verschillend dan de advertentiedoelen van een desktop campagne. Echter, de mogelijkheden en beschikbare advertentietypen in combinatie met interactie vanuit gebruikers is wel verschillend. De belangrijkste doelen hebben we op een rijtje gezet:

  • Online aankopen stimuleren: Om zoveel mogelijk conversies te realiseren, is de kwaliteit en ervaring van de landingspagina essentieel. De weg tussen zoekmoment en transactiemoment moet zo kort mogelijk worden gehouden. Laat je contactformulieren er niet uitzien als een belastingformulier en bied bijvoorbeeld ook de optie aan je klanten om als gast een bestelling te plaatsen. Zorg ook voor duidelijk ‘call-to-action’ buttons, dit vertelt een klant wat er van hem of haar wordt verwacht. Conversiegerichte landingspagina’s zijn enorm belangrijk. Enkele handige tips voor het creëren van een betere mobiele pagina of website om je conversies een boost te geven kun je lezen in dit rapport: 25 Principles of Mobile Site Design.
  • Schermafbeelding 2016-08-04 om 09.46.25Inkomende telefoongesprekken stimuleren: Ook bij mobile ads is het mogelijk een call-extensie toe te voegen aan advertenties. Zo krijgt je telefoonnummer extra attentiewaarde. Zelfs is het bij mobiele advertenties mogelijk om een ‘call-only’ functie te selecteren. Op het moment een gebruiker op je advertentie klikt wordt hij of zij niet doorgestuurd naar de website maar is het mogelijk een bedrijf of winkel direct te bellen. Belangrijk om te weten is dat klikken op een call-only advertentie hetzelfde per klik kost als een klik op een normale tekstadvertentie.
  • In-store aankopen stimuleren: Mensen die onderweg zijn en op zoek zijn naar een locatie, zoals bijvoorbeeld een winkel, kunnen via locatie-extensies deze winkel makkelijker vinden. Voetgangers die in de buurt van een winkel zijn en zoeken op bijvoorbeeld ‘broodjeszaak’ krijgen een adres, een klikbare ‘bellen’-knop en een routebeschrijving te zien. Omdat via deze toevoegingen fysieke winkels gemakkelijker te vinden en bereiken zijn is het mogelijk offline traffic te stimuleren.Schermafbeelding 2016-08-04 om 09.46.34
  • App downloads stimuleren: Ben je in het bezit van een mobiele app? En wil je deze vaker laten downloaden? Via een mobiele-app extensie is het mogelijk het aantal app-installaties te verhogen. Het voordeel van deze extensie is de mogelijkheid gebruikers zowel naar een website als app door te sturen. Op het moment het hoofddoel is om het aantal app-downloads te verhogen, zijn advertenties voor app-promotie (met uitsluitend een link naar een app) wellicht een betere optie.
  • Brand-awareness stimuleren: Ook via een mobiele campagnes kan brand-awareness net zo effectief gecreëerd worden als via een desktop campagne. Gezien het feit mensen hun aankoopproces steeds vaker beginnen via een smartphone, is aanwezigheid op dit soort apparaten van essentieel belang. Van alle online aankopen start 65% via een smartphone. Via het Google Display Netwerk is het mogelijk om diverse ‘netwerken’ te raadplegen: 1. Adverteren op mobiele websites (MWeb) 2. Adverteren in Apps (AdMob). Adverteren op smartphones heeft als voordeel dat er naast mobiele websites dus tevens in apps geadverteerd kan worden.

Bodaanpassingen

Google weergeeft op mobiele apparaten geen advertenties rechts van de zoekresultaten, hierdoor worden er minder impressies vertoond. Het schermformaat is dan ook van effect op de beschikbare ruimte voor betaalde en organische zoekresultaten. Ook is het zoekgedrag van mobiele gebruikers anders. Er wordt minder gescrolld, hierdoor is het nog belangrijker om een hoge advertentiepositie te bemachtigen. Het is mogelijk om door middel van een bodaanpassing voor mobiel een competitief bod uit te brengen op mobile devices. Let op dat positie niet leidend wordt, neem altijd kosten versus opbrengsten in acht of een hogere positie ook een beter rendement oplevert.

Schermafbeelding 2016-08-04 om 09.59.53Advertentieteksten en -extensies

Het is raadzaam om advertenties altijd af te stemmen op mobiele gebruikers. Hierbij is het mogelijk om specifieke advertentieteksten te schrijven als ‘ontvang een gratis offerte op uw smartphone’. Ook is het mogelijk om functies als sitelinks aan te passen en gebruikers naar pagina’s te leiden die voor mobiele gebruikers relevanter zijn dan voor desktop gebruikers. Bijvoorbeeld pagina’s waarop men dichtstbijzijnde vestigingen kunnen vinden. Een andere mogelijkheid is om de zichtbare URL aan te passen in plaats van www.metmeer.nl zou je hierbij kunnen denken aan m.metmeer.nl.

Wilt u ook een optimale mobiele advertentiestrategie?

Neem dan vandaag nog contact op met de SEA-specialisten van METMEER. Bel gerust voor meer informatie: 076-20 30 006.