MailCampaigns: email marketing on steroids

Email marketing, wie kent het niet. Je mailbox stroomt er dagelijks weer vol mee. Gevraagde én ongevraagde mailings landen op je digitale deurmat. De meeste klik je achteloos weg, maar toch zijn er een paar die je aandacht grijpen, die je net even nieuwsgierig genoeg maken om te klikken. Die op het juiste moment, met het juiste aanbod aan jou alleen gericht lijken te zijn. Hoe doen ze dat?

Maak kennis met MailCampaigns. Mailcampaigns is een 100% Nederlandse email marketing tool, wat het meteen al prettig maakt in het gebruik, maar waardoor support ook laagdrempelig en bereikbaar is. MailCampaigns lijkt een beetje op z’n meer bekendere broertje Mailchimp; beiden geven je de mogelijkheid om emailadressen te vergaren, doelgroepen aan te maken en emailings door middel van drag-and-drop in elkaar te zetten. Maar waar Mailchimp stopt, gaat MailCampaigns verder. Veel verder.

magento-mailcampaigns

Mailcampaigns en Magento: a match made in heaven

Mailcampaigns is uitstekend ‘stand-alone’ te gebruiken of in combinatie met andere software. Echter vanwege onze passie voor Magento ecommerce en online marketing, ga ik in dit blog met name dieper in op de mogelijkheden die juist de combinatie van MailCampaigns en Magento biedt.

Wat heb je hiervoor nodig?
Een up-to-date Magento shop, een (proef)abonnement op MailCampaigns en de koppeling.
De Magento koppeling zorgt voor een veilige synchronisatie. Hierdoor kun je bijvoorbeeld je producten uit de shop laten zien in de nieuwsbrief door simpelweg het artikelnummer in te toetsen. Afbeelding, tekst en prijs worden meteen ingeladen. Ook klantinformatie, orders en spaarpunten kunnen opgehaald worden.

Alles in huis? Ok, dan gaan we!

If this then that

If This Then That

Ook wel kortweg IFTTT genoemd, staat voor ‘Als dit gebeurt, doe dan dat’. Dit is de trigger, dat is de actie. Door programmeurs al jaren een veelgebruikt stukje code, maar nu ook heel simpel en toegankelijk gemaakt voor jou en mij. Een ontzettend krachtige tool.

Het principe werkt als volgt. Je definieert eerst een bepaalde trigger. Vervolgens kijkt MailCampaigns constant of de gebruiker die trigger heeft uitgevoerd en zodra dat zo is, voert hij een actie uit.

Voorbeeld: Inschrijvingen krijgen voor een evenement
Je stuurt je klanten een email met twee verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld een uitnodiging voor een evenement over een nieuwe dienst en een interessant artikel over de nieuwe dienst. Zodra een lezer klikt (de trigger) op de link over de nieuwe dienst, heeft MailCampaigns dat direct in de gaten en start de gedefinieerde acties. Drie dagen nadat de lezer geklikt heeft, verstuurd MailCampaigns automatisch een nieuwe mail met een whitepaper met nog meer informatie over de dienst. En zeven dagen daarna krijg de lezer een mail met nogmaals de uitnodiging voor het evenement van de nieuwe dienst.

Hartstikke handig! Maar nog interessanter wordt het als je nog veel verder gaat. Je kunt handmatig al segmenten maken binnen je mailinglijst, door zelf filters toe te passen op bepaalde kenmerken (bijvoorbeeld ‘alle vrouwen tussen de 30 en 40 die product X gekocht hebben). Maar zou je daar ook met IFTTT iets mee kunnen doen? Jazeker.

Voorbeeld: Heractiveren van oude klanten
Stel je hebt een Magento webshop en in die shop biedt je je klanten een loyaliteitsprogramma aan. Lekker punten sparen bij iedere aankoop en op enig moment laten verzilveren. Met de Magento koppeling naar MailCampaigns ontstaat nu de volgende, automatische oplossing. Je doel is om bestaande klanten die al enige tijd niks meer bij je besteld hebben, te heractiveren. Met IFTTT regels kun je dan instellen dat [alle klanten] die langer dan [6 maanden] niets gekocht hebben, én die meer dan [100 spaarpunten] hebben, automatisch een mail krijgen met daarin een uitnodiging om hun [precieze aantal spaarpunten] te verzilveren. En het mooie is, dat deze regel altijd actief is en dus constant een of meerdere mensen die aan die selectie voldoen, een mail kan sturen.

Je kunt je nu wel voorstellen, dat als je niet één IFTTT regel hebt, maar tien slimme regels, dat je voor een constante stroom aan relevante uitingen werkt. En die kosten je ook nog eens geen enkele tijd of moeite meer.

email-automation

Email automation

Een andere manier van automatiseren is door te kijken naar de koopcyclus van een klant, in relatie tot de artikelen. Door op het juiste moment hierop in te springen, is de kans groot dat de klant toe is aan een nieuwe aankoop en ingaat op je aanbod.

Voorbeeld: Product bijna op? Reminder!
Je hebt een kapsalon en verkoopt haarverf online. Vanuit ervaring weet je dat een haarkleuring bij normaal gebruik na ongeveer anderhalve maand een beetje uitgegroeid is en door het douchen wat vervaagd is. Door aan het product een levensduur als kenmerk mee te geven, kan MailCampaigns iedereen die een haarverf heeft gekocht, automatisch na vijf weken een email sturen met een reminder om op tijd je nieuwe verf te kopen. En als je direct beslist krijg je er nog een paar extra handschoentjes bij ook.

Voorbeeld: Kleine kinderen worden groot, groei mee!
Stel je hebt een fietsenwinkel en je verkoopt vandaag aan iemand een kinderzitje voor op een fiets. Grote kans dat diegene dan een kind heeft van ongeveer een jaar oud. Zou het dan niet heel slim zijn om diegene drie jaar later een email te sturen met een leuke kinderfiets met zijwieltjes en een oranje vlaggetje? En misschien nog twee jaar later een fiets in een maatje groter? Met een fietsmandje als extra optie, of een felgekleurde fietsbel?

TIP: Als je begrijpt in welke fase je klant een product koopt en nodig heeft, kun je daar waarschijnlijk wel een patroon in herkennen en inspelen op een aankomende behoefte.

split-run-mailing

Split run tests (A/B testen)

De lijst met mogelijkheden is nog veel langer en waarschijnlijk begin je nu al voor jezelf de nodige kansen te zien. Als laatste wil ik nog ingaan op de Split run tests. Dit is een niet te onderschatten functie van MailCampaigns. Het geeft je de mogelijkheid om op een slimme manier je nieuwsbrief bij zo veel mogelijk mensen onder de aandacht te krijgen. Hoe het werkt? Simpel.

Stel je hebt 3500 mensen in je mailinglijst staan. Als je nu een mail verstuurd naar iedereen tegelijk, dan zie je straks netjes in de statistieken hoeveel mensen de mail geopend hebben en hoeveel mensen geklikt hebben op een van de links. Maar ja, het knaagt dan wel dat je niet weet of die aantallen hoger hadden kunnen zijn. Enter de Split run test.

Je maakt je mail zoals altijd, maar dit keer bedenk je twee titels:
A. Schrijf je in voor onze kennissessie!
B. Mis geen waardevolle informatie, schrijf je in voor onze kennissessie!

Je maakt hierbij heel handig gebruik van verlies-tekst in variant B. Vervolgens geef je aan dat de mailing verzonden mag worden naar 500 mensen. Nu krijgen 250 mensen de mail met titel A te zien en 250 mensen met titel B. Binnen enkele uren zie jij binnen MailCampaigns welke mailing vaker geopend is en wat meer respons opleverde. Je kunt nu goed onderbouwd en gemakkelijk de overige 3000 mensen de best presterende mailing sturen.

Zoals je ziet biedt email marketing een zee aan mogelijkheden om potentiële klanten te overtuigen, oude klanten te heractiveren en bestaande klanten vaker te verleiden tot een aankoop. En het mooiste is dat je met iedere automatisering van je emailmarketing weer meer tijd vrijmaakt voor nieuwe slimme acties.

Welke kansen zie jij voor jouw business? Ik denk graag met je mee!