Mobiele webshop optimaliseren. Deel 5: Winkelwagen

Volgens een onderzoek van Baymard Institute haakt gemiddeld 68% van de webshop bezoekers met een winkelwagen af tijdens het bestelproces. Als je dit vergelijkt met een fysieke winkel dan zou dit betekenen dat ruim 2/3 van de bezoekers die bij jou in de rij van de kassa staan alsnog besluiten om je winkel zonder aankoop te verlaten. Het percentage winkelwagen verlaters ligt op mobiel zelfs nog hoger dan 68%. In het gehele bestelproces valt dus letterlijk nog veel winst te behalen, dit begint bij je winkelwagen!

Producten toevoegen

Een product komt uiteraard niet vanzelf in de winkelwagen terecht. De bezoekers dienen dit zelf te doen en het liefst zo snel en makkelijk mogelijk. Hanteer een duidelijke kleur voor de button en gebruik deze consistent. Als je webshop producten bijvoorbeeld meerdere kleuren of maten bevat dan is het belangrijk dat bezoekers dit makkelijk kunnen wijzigen. Ook de hoeveelheid van een bepaald product dient makkelijk aangepast te kunnen worden. Laat je bezoekers duidelijk zien wanneer ze een product hebben toegevoegd aan de winkelwagen. Dit kan bijvoorbeeld door een pop-up die na enkele seconden weer automatisch verdwijnt. Laat daarnaast real-time zien hoeveel producten de winkelwagen bevat.

Zalando-Winkelwagen     Bol.com winkelwagen

 

Bestellen prioriteit nummer één

Hebben je bezoekers één of meerdere producten aan de winkelwagen toegevoegd en zijn ze terecht gekomen op de winkelwagen-pagina? Dan is bestellen prioriteit nummer één! Plaats bovenaan de pagina een bestelbutton, zorg dat deze altijd direct in beeld is. Plaats deze button tevens onder de producten in de winkelwagen. Zorg dat het mogelijk is om producten in de winkelwagen aan te passen, bijvoorbeeld de hoeveelheid of de kleur van een product. Toon ook een knop om producten uit de winkelwagen te verwijderen en vergeet een mogelijkheid om verder te winkelen niet.

Vragen of onduidelijkheden kunnen voor bezoekers een reden zijn om de winkelwagen te verlaten. Ik adviseer om de winkelwagen te voorzien van een manier tot (direct) contact. Ook een opsomming met “veel gestelde vragen” kan een sterke toevoeging zijn. Ben daarnaast als webshop transparant en toon de totale prijs inclusief BTW, verzendkosten en levertijd in de winkelwagen, zo weten je bezoekers waar ze aan toe zijn.

Kassakoopjes

Iedereen kent de kassakoopjes in fysieke winkels wel, denk bijvoorbeeld aan een chocoladereep bij de kassa in de supermarkt. Dit is een effectieve manier om het bestedingsbedrag van de bezoekers te verhogen. Je kunt deze techniek ook in je webshop toepassen. Omdat je in de winkelwagen weet in welke producten een bezoeker geïnteresseerd is kun je deze kassakoopjes ook nog eens specifiek op hem of haar afstemmen. Heeft je bezoeker bijvoorbeeld een laptop in zijn winkelwagen staan dan zou je een muis of USB-stick als kassakoopje kunnen tonen.

Kassakoopjes zijn een impulsaankoop. Zorg ervoor dat deze koopjes niet te duur zijn en in één klik aan de winkelwagen toegevoegd kunnen worden. Zorg ervoor dat het “simpele” producten zijn, de bezoekers moeten niet de behoefte krijgen om uitgebreid de productinformatie te gaan lezen. Coolblue doet dit bijvoorbeeld erg goed, zie het onderstaand voorbeeld:

Coolblue Winkelwagen

 

Bestelling afronden via een andere apparaat

De omzet via mobiele apparaten is sterk aan het groeien. Een grote groep bezoekers gebruikt hun mobiele telefoon echter nog steeds voornamelijk oriënterend om vervolgens thuis via hun computer de bestelling af te ronden. Voorzie de winkelwagen van een button waarmee voornamelijk de niet ingelogde bezoekers hun gekozen producten naar zichzelf kunnen mailen. Op deze manier kunnen ze hun bestelling handig later afmaken. Wanneer je bezoekers wel ingelogd zijn dan zorg je ervoor dat de producten in de winkelwagen automatisch opgeslagen worden.

Amazon winkelwagen

 

Winkelwagen verlaten?

Zoals al eerder in deze blog te lezen haakt 68% van de bezoekers met een gevulde winkelwagen af. Dit wil echter niet zeggen dat je deze bezoekers definitief kwijt bent. Je kunt deze bezoekers op een later moment d.m.v. een e-mail herinneren aan de producten die nog in hun winkelwagen staan. Hiervoor dien je natuurlijk wel in het bezit  te zijn van hun e-mailadres.

Meer lezen over dit onderwerp?

Deze blog is deel 5 van een serie waarin ik je vertel hoe je je mobiele webshop kunt optimaliseren. In onderstaande lijst kun je de vorige blog(s) in deze serie nog eens teruglezen en daarnaast kun je zien welke onderwerpen er nog aan zitten te komen.

Deel 1: Homepagina
Deel 2: Navigatie
Deel 3: Categoriepagina
Deel 4: Productpagina
Deel 5: Winkelwagen
Deel 6: Checkout

Wil je op de hoogte gehouden worden van deze serie? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!