Voorkom het “Rico effect” in 4 handige stappen

Wie heeft het niet gezien? “De wedstrijd van de eeuw”, volgens velen. Rico vs Badr. Een beladen wedstrijd met een lange aanloop, heftige trainingen en een speelduur van nog geen 4 min 22.

Een enorme anticlimax voor de bezoeker: “Het Rico effect”.

Het Ricco Effect

Een niet gebruiksvriendelijke webshop zorgt ervoor dat bezoekers afhaken. Hoewel dit al bij velen bekend is, zien we bij veel organisaties dat zij bij de gebruikerservaring steken laten vallen. Kun jij met je shop in 4 minuut 22 van een bezoeker een koper maken? Of haakt hij in recordtempo af? Lees in dit blog hoe jij in 4 eenvoudige stappen van je Rico Effect afkomt.

“Doe mij maar zo’n shop als de Wehkamp”

Als e-commerce consultant is het fijn als de partij waarmee je gaat samenwerken een referentiekader heeft. Vaak kijken zij naar de Wehkamp en de Coolblue’s van deze wereld om dit vervolgens te vertalen naar hun eigen shop. Zo krijgen we zo nu en dan printscreens van de meest uiteenlopende webwinkels. Uiteraard is het goed om je te laten inspireren door de groten der aarde. Maar bedenk je altijd dat achter een concept een plan zit dat je niet zomaar kunt kopiëren.

Wehkamp - METMEER

Meten is weten

Neem voordat je aan de slag gaat eens de tijd om in gesprek te gaan met je top klanten. Waarom bestellen zij nu bij jou? Waar lopen zij tegen aan? Welke klanten bestellen niet meer? Zijn daar nog verbeteringen door te voeren? Vaak gaat men pas over tot vragen stellen en testen nadat de shop live is gezet. Maar vergeet niet hoe waardevol de gebruikerservaringen zijn van de klanten die je al hebt. Je zou ze ook eens mee kunnen laten kijken in je nieuwe design en plannen. Wat ontbreekt er? Is de webshop er alleen maar mooier op geworden of ook functioneler? Zorg ervoor dat de klantgroepen die je al bedient er op vooruit gaan. Zij zijn tenslotte de basis van je huidige omzet.

feedback

Mijn shop werkt prima op mobiel

Wanneer heb jij als webshophouder je eigen shop voor het laatst doorlopen? Zijn alle pagina’s up to date? Kom je nog lekker door je bestelproces? Kijk je ook daadwerkelijk op verschillende schermen naar je webshop? Het tijdperk van “ik heb geen mobiele bezoekers” ligt toch echt ver achter ons. Zorg ervoor dat je design en functionaliteit uitvoerig is getest op verschillende schermen. Het feit dat je shop op desktop prima werkt, is geen succesgarantie voor mobiel.

google-friendly-mobile-website

Always be testing!

A/B testen is de term van 2016. Het wordt zo vaak genoemd dat men het ervaart als een must voor hun shop. Het is echter wel van belang dat je voldoende verkeer en conversies hebt om te kunnen testen. Uiteraard moet je ook van te voren bepalen wat je gaat testen. Het doen van een A/B test met hypothese geeft aanzienlijk meer kans op goede resultaten dan het lukraak A/B testen van verschillende opties.

ab-testing

Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.