Transactionele e-mails instellen binnen Magento

Regelmatig krijgen wij van klanten de vraag of de teksten die gebruikt worden voor de transactionele e-mails van Magento door men zelf aangepast kan worden. In dit blogbericht leg ik je uit hoe je door middel van een aantal simpele stappen zelf de controle kunt houden over de e-mails die gestuurd worden vanuit jouw webshop.

E-mail template aanmaken

De eerste stap is het aanmaken van een nieuw e-mail template. In het onderstaande voorbeeld passen we de standaard e-mail template aan die gebruikt wordt voor de e-mail die de klant ontvangt na het plaatsen van een bestelling.

  1. Ga naar Systeem → Transactionele e-mails. Op deze pagina zie je een overzicht van alle aangepaste e-mail templates.
  2. Klik rechtsboven op de oranje knop ‘Nieuw sjabloon toevoegen’.
  3. Magento beschikt standaard over een aantal e-mail sjablonen. In dit voorbeeld passen we de e-mail template aan die gebruikt wordt voor de e-mail die de klant ontvangt na het plaatsen van een nieuwe bestelling dus kiezen we ‘Nieuwe bestelling’ bij de optie ‘Sjabloon’.
  4. Kies bij lokalisatie de taal van je webshop, in dit geval Nederlands.
  5. Klik op de oranje knop ‘Laad sjabloon’. Hiermee laden we de HTML code in van het desbetreffende e-mail template. Laat je niet afschrikken door de ingewikkelde code, het gaat uiteindelijk om de tekst die door de code heen staat.
  6. Voer de naam van het sjabloon in, bijvoorbeeld: ‘Nieuwe bestelling’. Gebruik een andere naam dan de originele naam om de sjablonen straks gemakkelijk te kunnen onderscheiden.
  7. Voer het onderwerp van het sjabloon in, dit is het onderwerp dat wordt gebruikt als titel van de e-mail.
  8. Pas de inhoud van het sjabloon aan. De code die om de teksten heen staat dient behouden te blijven, dit zorgt voor een mooie opmaak van de e-mails.
  9. Sla het sjabloon op door bovenaan te klikken op ‘Sjabloon opslaan’.

E-mail template gebruiken

De tweede stap is om het systeem te laten weten dat we gebruik willen maken van de nieuwe template die we tijdens het stappenplan in de eerste stap hebben aangemaakt. De instellingen hiervoor staan op verschillende plekken in het systeem en zijn afhankelijk van de e-mail die je wilt aanpassen. In ons voorbeeld maken we gebruik van het onderstaande stappenplan:

  1. Ga naar Systeem → Configuratie.
  2. Klik aan de linkerkant op het tabblad ‘Verkoop e-mails’.
  3. Klik op het tabblad ‘Bestelling’.
  4. Kies het nieuwe template bij de opties ‘Sjabloon bevestiging nieuwe bestelling’ en ‘Sjabloon bevestiging nieuwe bestelling voor gast’.
  5. Sla de configuratie op d.m.v. de oranje knop ‘Sla configuratie op’.

Hulp nodig bij het aanpassen van je transactionale e-mails?

Heb je naar aanleiding van dit blogbericht nog hulp nodig bij het aanpassen van je transactionele e-mails? Neem dan gerust contact met me op.