Site Search: Zo maak je van je omzetkiller een cashcow

Het blijft altijd een eeuwige strijd tussen design en functionaliteit. Maar laten we vooropstellen dat de meeste online ondernemers een webshop hebben voor de conversies (bestellingen). Er worden maandelijks massaal euro’s gepompt in het vergaren van nieuwe, unieke en relevante bezoekers. Een goede ontwikkeling, want zonder online marketing krijgt niemand je gevonden. Echter als we ze dan eenmaal binnen laten op ons stukje internet laten we ze aan hun lot over. Vergeet niet dat iemand die actief zoekt op je shop ook iets wilt vinden. Zoekers kopen tot wel vijf keer meer dan een gewone bezoeker. In dit blog gaan we dieper in op het gebruikersgemak van site search.

Graag deel ik een aantal voorbeelden die ik de afgelopen tijd ben tegen gekomen om je te laten zien wat ik bedoel.

De positie van je site search toepassing

 

Schermafbeelding 2016-07-01 om 13.58.28Afb 1.
Zoals eerder aangegeven is het altijd moeilijk een keuze te maken tussen hetgeen dat mooi is in je design en de oplossing die het meest wenselijk is voor de bezoeker. Op afbeelding 1 is er gekozen voor enkel een vergrootglas zonder balk. Als je met de muis klikt op het vergrootglas kom je op een categorie pagina met filter. Als je alleen er over heen gaat krijg je een zoekbalk die je aan moet klikken voor je kan beginnen met zoeken. Allemaal extra handelingen die komen tussen mij en mijn splinter nieuwe tas.

Een aantal zaken die opvallen zijn:

  • Je moet als bezoeker actief zoeken naar een zoekfunctie
  • Je komt meteen op een categorie pagina zonder eerst een zoekterm in te typen
  • Je kan ook hier de zoekterm nergens kwijt en moet je een filter invullen
  • Je wilt filteren op bruin, leder, tas, prijs
  • De route die je af moet leggen is: Categorie, dames, accessoires, tassen, kleur (scrollen voor de juiste kleur), prijs

En als je  dan eindelijk je tas hebt gevonden wordt je doorgezet naar een categoriepagina van Zalando, nog meer zoeken! Zie afbeelding 2

Schermafbeelding 2016-07-01 om 14.33.44Afb 2.

Het vergrootglas is wel zichtbaar zie afbeelding 3. Maar heeft, net als op de homepage, een lichtgevoelige reactie op de muis. En geeft een foutmelding bij het verkeerd intypen van een product of het niet aanwezig zijn van een product. De zoektocht stopt abrupt. Je krijgt geen hulp bij het zoeken of vergelijkbare producten te zien. Deze zoektocht zorgt voor frustratie terwijl je heel gericht naar een bruin lederen tas wilt kijken.

Schermafbeelding 2016-07-01 om 14.34.01Afb 3.

Zoekbegeleiding zonder afleiding; het optimaal inrichten van je site search

 

Schermafbeelding 2016-07-01 om 14.39.29Afb 4.

Bij Wehkamp gaat het al een stuk eenvoudiger. Je typt de eerste twee letters van je zoekterm en krijgt automatisch een aanvullende lijst met opties. Handig als je niet zeker weet hoe je het moet schrijven. Echter geeft het niet veel informatie. Het filteren na het doorklikken op de zoekterm gaat erg snel, zoals te zien op afbeelding 5. De duidelijke filter zorgt ervoor dat je heel concreet kan maken waar je tas aan moet voldoen. In no-time heb je de ideale tas te pakken.

Schermafbeelding 2016-07-01 om 14.41.10Afb 5.

Waar Wehkamp ook sterk in is, is het helpen bij het zoeken als je iets verkeerd typt. Ze doen niet alleen een suggestie bij de verkeerd getypte term. Ze voegen voor het gemak ook de eerste producten toe die bij de juiste spelling horen, in dit geval: pak. Zoals te zien in afbeelding 6.

Schermafbeelding 2016-07-01 om 14.42.46Afb 6.

De voordelen van Wehkamp:

  • Je hoeft niet te zoeken naar de zoekbalk
  • Je krijgt zoeksuggesties
  • Na je eerste zoekpoging kom je op een eenvoudig filter
  • Bij het foutief intypen van je zoekopdracht krijg je meteen opties te zien

Productinformatie bij je zoektermen

Bij BOBshop hebben ze eenzelfde lijst als bijvoorbeeld Wehkamp, zoals aangegeven op afbeelding 7. Maar dit keer met extra praktische aanvullende informatie. Zo kan je in één keer zien of je product op voorraad is en wat de huidige actieprijs is. Je raakt geboeid door de informatie waardoor je zoektocht verder gaat, in plaats van vroegtijdig stopt. Zowel bij Wehkamp als BOBshop is de zoekbalk prominent aanwezig. Je hoeft dus niet te zoeken naar de plek waar de speurtocht kan beginnen.

Schermafbeelding 2016-07-01 om 14.44.39 Afb 7.

BOBshop is prettig om te zoeken omdat:

  • De zoekbalk duidelijk aanwezig is
  • Er afbeeldingen staan bij de zoeksuggesties
  • De zoekbalk een prominente plek heeft op de pagina
  • Je extra informatie krijgt over de voorraad en acties

Wat ontbreekt tijdens de zoektocht via de zoekbalk bij vele shops is de mogelijkheid om je zoektocht te verfijnen tijdens het zoeken. Zodat je als het ware via een trechter uit komt bij het meest ideale product op basis van de ingevoerde gegevens.Je kan bijvoorbeeld in een zoekbalk intypen ‘blauwe jurk’ maar ook nog willen zoeken op het materiaal, de lengte, maat, en het merk.

De optimale site search binnen Magento

 

Schermafbeelding 2016-07-01 om 14.46.36Afb 8.

Bij Claudia Sträter begrijpen ze dit heel goed. Je kan, zoals je ziet in afbeelding 8,  je zoekterm verkeerd typen, half, of slechts een paar letters. Er klapt er een zoekpagina uit die aan je zoekterm voldoet. Je kan nu filteren op materiaal, kleur, prijs en merk. En bij iedere stap die je neemt kom je dichter bij je nieuwe aankoop. Zonder al te veel inspanning en afleiding.

Het succes van Claudia Sträter op een rij:

  • Zoeken en filteren op een pagina
  • Zoeken op product, prijs, kleur, merk, materiaal
  • Foutief typen heeft geen negatief effect
  • Alle informatie in een handig overzicht
  • Zoekbalk is eenvoudig te vinden
  • Styling in huisstijl van de webwinkel
  • Snelle responstijden
  • Een duidelijk route van zoeken naar kopen zonder afleiding

Laat een bezoeker die jouw shop heeft gevonden niet zwemmen in het grote aanbod. Maar begeleid ze middels de kortste weg naar hun aankoop. Zo vergroot je de kans op conversie en verklein je de kans op afleiding. Nieuwsgierig hoe wij de ‘site search’ binnen uw shop kunnen optimaliseren? Neem dan vandaag nog contact op.

In een volgend blog gaat mijn collega Timothy in op de prestaties en techniek van de verschillende site search oplossingen binnen Magento.