Optimale informatie en contact voor je klanten

Deze keer wil ik het met je gaan hebben over de standaard mogelijkheden welke Magento biedt om je bezoekers / klanten optimaal te voorzien van (handige) informatie en contact. Tegenwoordig is de concurrentie op het wereldwijd web moordend te noemen en is een product veelal bij meerdere webshops te verkrijgen. De online consument weet dit maar al te goed en het wegklikken van jouw shop kan binnen een paar seconden al gebeurd zijn. Bezoekers op je shop zijn altijd leuk, maar bezoekers welke ook daadwerkelijk iets kopen zijn natuurlijk GE-WEL-DIG!

Zorg voor zoveel mogelijk manieren om contact leggen

Tegenwoordig is het van groot belang om meerdere methoden aan te bieden waarop bezoekers in contact kunnen komen. Uiteraard is het contactformulier een goede start en deze is te vinden onder URL: webshop.nl/contacts/. Een tweede, steeds populairdere, methode voor contact is het aanbieden van een Live Chat functionaliteit. Wil je dit zelf ook in jouw shop? METMEER helpt je graag! Sinds de komst van WhatsApp in 2009 is er veel verandert. Nederland telt op dit moment maarliefst 9.5 miljoen (!) actieve gebruikers en dit biedt online retailers kansen om contact te leggen met consumenten. Mijn collega heeft uitgebreid uitgelegd hoe dit in z’n werk gaat!

Zorg dat de klant ook kán vinden waar hij of zij naar op zoek is.

Uiteraard speelt de zoekfunctie binnen je shop hierin de meest cruciale rol en dient deze te allen tijde toegankelijk te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een meescrollende header met zoekbalk. Volgens sommigen is de standaard zoekfunctie van Magento niet geheel optimaal aangezien in enkele gevallen de resultaten niet overeenkomen met de zoekopdracht. Echter biedt Magento ook een “Advanced Search” mogelijkheid voor je bezoekers, welke te vinden is onder URL: webshop.nl/catalogsearch/advanced/. Het is ook mogelijk om je bezoekers de meest populaire zoekwoorden te tonen via: webshop.nl/catalogsearch/term/popular/. Mocht je het nog een stap verder willen nemen dan zijn er alternatieven om de zoekfunctie uit te breiden zoals Sphinx of ElasticSearch.

Geef een niet geregistreerde klant inzage in zijn of haar bestelling(en)

Wanneer een klant er voor kiest om een bestelling te plaatsen zonder zich te registreren voor je shop (afrekenend als Gast), heeft deze geen mogelijkheid om in te loggen op zijn of haar account. Normaal gesproken is het via dit account mogelijk om inzage te krijgen in een bestelling, zoals het opvragen van de factuur of actuele status. Magento biedt hier een oplossing voor door middel van een pagina waar niet geregistreerde klanten de gegevens moeten invoeren van een bestelling om zo toch alle informatie te tonen omtrent de bestelling. Deze pagina is te vinden via deze URL: webshop.nl/sales/guest/form/. Op deze manier is het voor een niet geregistreerde klant mogelijk om toch te vinden wat hij of zij zoekt, wat weer een telefoontje kan schelen.

Maak de sitemap gemakkelijk leesbaar voor je bezoekers

Waarschijnlijk ben je al wel bekend met wat een sitemap inhoudt en wat de functie hiervan is. Buiten het feit dat je de mogelijkheid hebt binnen Magento om een XML-sitemap te genereren voor de zoekmachines, is het ook mogelijk om een (leesbare) sitemap weer te geven voor de zoekende mens. Via deze URL: webshop.nl/catalog/seo_sitemap/category/ verschijnt er een nette sitemap van alle categorieën die actief zijn in jouw webshop. Wanneer je alle producten wilt weergeven in een sitemap, dan kan dat via deze URL: webshop.nl/catalog/seo_sitemap/product/