Online en offline winkelen

Zoals in het eerste deel van deze serie te lezen, is één consistente winkelervaring cruciaal. Afhankelijk van de productgroepen en de daarbij horen klantenbehoeftes kies je als retailer je kanalen. Deze kanalen kunnen online, offline of een combinatie van beide zijn. In deze blog (deel 2) vertel ik welke bevindingen ik heb opgedaan tijdens gesprekken met retailers en het bezoeken van diverse evenementen.

In gesprek met de retailer

Ik heb met diverse retailers, in verschillende branches gesproken om er achter te komen wat hun kijk is op de ontwikkelingen binnen het huidige winkellandschap. De retailer is zich er van bewust dat hij moet innoveren om aan de vraag van de consument te blijven voldoen. Onderstaand een opsomming van een aantal interessante bevindingen:
• De consument wil zelf bepalen hoe, wanneer en waar hij iets koopt. Wij als retailer zullen er voor moeten zorgen dat we op dát moment in deze behoefte kunnen voorzien. De consument heeft de macht!
• Een fysieke winkel moet een beleving geven: testen, ervaren, ruiken en proeven. Het moet een belevenis zijn om te gaan winkelen, een dagje uit. Retail in combinatie met horeca, cultuur en vermaak. Dit moet de winkelstraat in de toekomst worden. (emotie-shoppen)
• Een webwinkel moet gezien worden als een apart filiaal, het heeft de potentie om in de toekomst het grootste en belangrijkste filiaal te worden.
• De fysieke winkel en webshop zijn vaak nog twee gescheiden werelden. Dit gaat ten kosten van de bediening van de consument. Intern is er een aardige weg te gaan om online en offline effectief te combineren. De organisatie en infrastructuur moeten er ook klaar voor zijn.

Store of the future

Ter inspiratie heb ik een bezoek gebracht aan de Store of the Future in Den Haag. De Store of the Future is een innovatief warenhuis waarin bezoekers een blik op de toekomst van het winkelen kunnen werpen. De nieuwe creatieve technieken die ik daar ben tegengekomen, hebben bij mij doen beseffen dat de het “gat” tussen online en offline winkelen op erg toffe manieren kan worden overbrugd.

Focussen

Er kan wel geconcludeerd worden dat er ontzettend veel speelt in het huidige winkellandschap. De retailers kunnen vaak niet voldoen aan de wensen en behoeftes van hun klanten. Innoveren is cruciaal en geeft retailers de mogelijkheid om zich te onderscheiden van hun concurrenten.

Het oplossen van alle wensen en behoeftes is onmogelijk. Een oplossing die een deel van deze behoeftes vervult is wel rendabel. Daarnaast is het van belang dat METMEER een rol kan spelen in de vervulling van deze behoeftes. Dit is de reden dat ik me ben gaan focussen. Ik ben op zoek gegaan naar een manier waarop in fysieke ruimtes geprofiteerd kan worden van (reeds bestaande) content uit de webshop.

Ik heb hierover de volgende ontwerpvraag geformuleerd:

“Hoe kan METMEER bezoekers in een fysieke ruimte d.m.v. hun smartphone verrijken met extra gewenste informatie uit de webshop, wat zal resulteren in een completere winkelervaring en beleving?”

Case: Trendia

Zoals eerder al in deze blog vermeld, verschillende de behoeftes en dilemma’s enorm per branche en productgroep. Dit is de reden waarom ik ervoor heb gekozen om gebruik te maken van een case, namelijk Trendia. Deze specialist in wand- en vloertegels is reeds klant van METMEER. Ze beschikken over een ruime showroom en uitgebreide webshop.

In de volgende blog (3) vertel ik hoe ik richting een ontwerpoplossing ben gekomen!

Meer over dit onderwerp lezen?

Deze blog is onderdeel van een driedelige serie waarin ik vertel op welke manier een webshop en fysieke winkel elkaar kunnen versterken.

Wil je op de hoogte gehouden worden van deze serie? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!