Mobiele webshop optimaliseren. Deel 2: Navigatie

Wanneer er potentiële klanten op je webshop zijn wil je uiteraard niet dat ze verdwalen of iets niet kunnen vinden. Dit is met name op mobiele apparaten een veel voorkomende irritatie. Aangezien er online vaak een grote concurrentie is, zijn je bezoekers binnen no-time vertrokken naar een andere webshop. In deze blog geef ik je een aantal tips waarmee je dit zoveel mogelijk kunt voorkomen. Help je bezoekers!

Het hoofdmenu is je voordeur

Je kunt het hoofdmenu zien als de voordeur van je webshop. Wanneer bezoekers deze openen, kunnen ze zien wat er in je shop te vinden is. Zorg ervoor dat het menu herkenbaar en altijd benaderbaar is. Veelal wordt het menu afgebeeld d.m.v. het bekende “hamburger-icoon”, langzamerhand kun je hierbij spreken van een conventie. Als je helemaal zeker wilt zijn dat je bezoekers het menu herkennen kun je ervoor kiezen om het icoon tekstueel te versterken, zie onderstaand voorbeeld.

Hierbij nog een aantal tips om je menu gebruiksvriendelijk(er) te maken:

  • Geef menu-items een toepasselijke en heldere benaming
  • Toon duidelijk wanneer een menu-item nog sub-items bevat
  • Maak menu-items minimaal 44×44 pixels, dit geldt voor alle klikbare elementen op je webshop
  • Toon duidelijk hoe het menu gesloten kan worden
  • Verberg niet gekozen items, geef wel de mogelijkheid om terug te navigeren binnen het menu

Navigatie hoofdmenu

 

Behulpzame zoekfunctie = meer conversie

Wanneer een bezoeker in een fysieke winkel iets niet of niet snel kan vinden dan loopt hij naar een medewerker toe. Een bezoeker op je webshop gebruikt hiervoor de zoekfunctie. Je kan dus wel stellen dat de zoekfunctie een belangrijk onderdeel van je webshop is. Het is belangrijk om de zoekfunctie een consistente en makkelijk benaderbare plek op je webshop te geven.

Onderstaand een aantal manieren om van je zoekfunctie een behulpzame zoekfunctie te maken. Je kunt het vergelijken met een gepassioneerde medewerker die je helpt en waar nodig met je meedenkt.

  • Geef real-time zoeksuggesties
  • Herken spelfouten, synoniemen en enkel- / meervoudsvormen
  • Toon relevante zoekresultaten bovenaan
  • Geef de optie om zoekresultaten te sorteren en filteren
  • Geen zoekresultaten? Geef suggesties of een contactmogelijkheid

Help je bezoekers kiezen

Met behulp van het menu en de zoekfunctie bereiken je bezoekers de producten waar ze naar opzoek zijn. Echter kan het nog weleens voorkomen dat je bezoekers vervolgens geen keuze kunnen maken uit het grote aantal vergelijkbare producten (keuzestress). De beperkte ruimte op een mobiel apparaat werkt hierin ook niet echt mee. In dit proces kun je je bezoekers ook helpen. Je kunt dit doen met behulp van heldere filtermogelijkheden en de optie tot het sorteren van de producten op bijvoorbeeld prijs.

Navigatie filteren sorteren

 

Onverhoopt toch de weg kwijt?

Zijn je bezoekers onverhoopt toch verdwaald geraakt? Zorg er dan voor dat ze op een simpel manier terug kunnen keren naar de vorige pagina(s). Je kunt dit bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van een terug-knop of kruimelpad. Het is ook verstandig om je logo terug te laten linken naar de homepagina, veel bezoekers zien dit als een veilige uitweg als ze echt niet meer weten waar ze zich bevinden.

Meer lezen over dit onderwerp?

Deze blog is deel 2 van een serie waarin ik je vertel hoe je je mobiele webshop kunt optimaliseren. In onderstaande lijst kun je de vorige blog(s) in deze serie nog eens teruglezen en daarnaast kun je zien welke onderwerpen er nog aan zitten te komen.

Deel 1: Homepagina
Deel 2: Navigatie
Deel 3: Categoriepagina
Deel 4: Productpagina
Deel 5: Winkelwagen
Deel 6: Checkout

Wil je op de hoogte gehouden worden van deze serie? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!