Mobiele webshop: gebruiksvriendelijkheid maakt verschil

Het zal je niet verbazen dat de omzetcijfers van online winkelen in Nederland jaar na jaar blijven stijgen. Deze stijging zal zich in de komende jaren alleen maar voort blijven zetten. Dit zal met name komen door de enorme stijging van aankopen via mobiele apparaten. Forrester verwacht dat in 2018 ongeveer 49% van de online aankopen zal plaatsvinden via mobiel en tablet. Hier liggen enorme kansen. Is jouw webshop er al klaar voor?

Consumenten gebruiken hun mobiele apparaat niet enkel meer om zich te oriënteren. Ze gaan steeds vaker over tot koop. Dit komt met name door de steeds geavanceerdere technieken en de toenemende netwerksnelheid. Het maakt het winkelen via een mobiel apparaat steeds gemakkelijker.

Gebruiksvriendelijkheid, de sleutel tot conversie

Om je te onderscheiden valt er qua gebruiksvriendelijkheid vaak nog veel winst te halen. Gemak is wat iedere bezoeker wil. Om de gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren is het belangrijk om te weten wie je mobiele webshop bezoeken en wat hun behoeftes zijn. Dit kan bijvoorbeeld door gebruikerstests uit te voeren. Met de informatie die hier uitkomt kan de ideale mobiele webshop voor je bezoekers gecreëerd worden.

Onderdelen die bij iedere mobiele webshop een grote invloed op de gebruiksvriendelijkheid hebben zijn het menu, de zoekfunctie en het bestelproces.

Het menu is de ingang van je mobiele webshop

Het ontwerpen van een menu voor mobiele apparaten vergt een totaal andere aanpak dan voor desktop apparaten. Dit komt met name door de geringe ruimte van een mobiel apparaat. Zorg er altijd voor dat het menu makkelijk benaderbaar is. Het is samen met de zoekfunctie dé ingang naar de rest van je webshop. Geef heldere benamingen, limiteer het aantal menu-items en minimaliseer de menu-diepte.

De zoekbalk is van essentieel belang

De bezoeker heeft weinig geduld en hecht daarom veel waarde aan snelheid. De zoekbalk is een essentiële functie om snel bij een gewenst product te komen. Er zijn verschillende manieren om het zoeken voor de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk te maken. Onderstaand een aantal tips:

  • Geef real-time zoeksuggesties
  • Toon de meest relevante zoekresultaten bovenaan
  • Herken spelfouten, synoniemen en enkelvoud/meervoud vormen

De zoekbalk is dé plek waar bezoekers vertellen waar ze naar opzoek zijn, gebruik deze informatie.

Via het bestelproces valt de winst te behalen

Bij het bestellen hecht de bezoeker waarde aan snelheid, duidelijkheid en betrouwbaarheid. Heb je al aan de onderstaande punten gedacht?

  • Minimaliseer het aantal invoervelden
  • Geef real-time feedback bij een foutieve invoer
  • Deel het bestelproces op in stappen en laat de voortgang zien
  • Toon vroeg in het proces de betaalmogelijkheden en de totale prijs inclusief verzendkosten
  • Voorkom afleiding, verberg overbodige content

Vragen? Graag!

De komende periode zal ik dieper ingaan op specifieke webshop-onderdelen die kunnen bijdragen aan een hogere gebruiksvriendelijkheid van je mobiele webshop. Mocht je nog vragen hebben, dan beantwoord ik die natuurlijk graag. Je kunt me bereiken door een mail te sturen naar robbin@metmeer.nl.