Meer omzet door een ideale mix aan betaalmethoden?

Als webwinkelier ben je continu op zoek naar een manier om meer omzet uit je webwinkel te halen. Meestal wordt deze omzetstijging gezocht in een breder aanbod aan producten of diensten, meer bezoekers of conversie optimalisatie. Zelden wordt geprobeerd om deze stijging te realiseren door een andere mix van betaalmethoden aan te bieden. Is het mogelijk om meer omzet te realiseren in een webwinkel door simpelweg andere betaalmethoden aan te bieden? En welke betaalmethoden zorgen dan voor de meeste omzet, de ideale mix?

Welke betaalmethoden kunnen aangeboden worden?

Op dit moment zijn er veel betaalmethoden beschikbaar. Betaalmethoden die zowel nationaal als internationaal inzetbaar zijn. De meest bekende betaalmethoden zijn iDeal, CreditCard (Visa, Mastercard, Paypal), Mister Cash, giropay en overschrijving. Daarnaast zijn er nog veel betaalmethoden die erg interessant kunnen zijn. Denk onder andere aan AfterPay, Achteraf betalen, Klarna en diverse cadeaukaarten. In sommige gevallen, afhankelijk van de doelgroep, kunnen betaalmethoden zoals bitcoins ook interessant zijn.

Als laatste zijn er betaalmethoden die speciaal ontwikkeld zijn voor de mobiele bezoeker. Steeds meer bezoekers van webwinkels bekijken een webwinkel vanaf een mobiel device. Op deze kleine schermen in combinatie met de huidige technieken (random reader e.d.) is het betalen van een order via een mobiel device niet ideaal. Enkele methoden die speciaal ontwikkeld zijn voor betalingen via mobiele devices zijn MasterPass, Apple pay, Google Wallet en èM. Deze betaalmethoden hebben allemaal voor- en nadelen en mede afhankelijk van je doelgroep zal bepaald moeten worden welke een bijdrage zouden kunnen leveren aan een omzetstijging.

Betaalmethoden webshop

Hoe kunnen betaalmethoden het beste worden aangeboden via een webwinkel?

Het aanbod aan betaalmethoden is groot. Het is tijdrovend en kostbaar om alle betaalmethoden apart te koppelen met een webwinkel. Om die reden wordt vaak gebruik gemaakt van een Payment Service Provider (PSP). Een PSP zorgt ervoor dat een webwinkel door middel van één koppeling een breed scala aan betaalmethoden kan aanbieden. Bij de meeste PSP’s zijn de verschillende methoden simpelweg aan en uit te zetten. De keuze voor een bepaalde PSP hangt af van het aanbod van deze leverancier. Niet iedere PSP heeft namelijk hetzelfde aanbod aan methoden beschikbaar.

Welke betaalmethoden moeten beschikbaar zijn op een webwinkel?

Dit varieert van webwinkel tot webwinkel. Om deze keuze te kunnen maken, moet eerst duidelijk zijn wat de doelgroep van de webwinkel is. In welk(e) land(en) bevindt deze doelgroep zich? Dit is belangrijk omdat bepaalde betaalmethoden uitsluitend bedoeld zijn voor 1 land. Denk aan iDeal (voor de Nederlandse markt), Mister Cash (voor de Belgische markt) en giropay (voor de Duitse markt). Indien de webwinkel zich op één of meerdere van bovengenoemde markten richt, moeten deze betaalmethoden in de basis aanwezig zijn. Dat betekent niet dat we onze ideale mix al gevonden hebben. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat consumenten een keuze aan betaalmethoden willen hebben.

Webshop betalingen

Uit welke betaalmethoden wil de huidige consument kunnen kiezen?

Er zijn betaalmethoden die specifiek ontwikkeld zijn voor mobiele betalingen. Indien een webwinkel veel mobiele bezoekers heeft, dat zal in de meeste gevallen rond de 25% van het totaal aantal bezoekers zijn, is het aan te raden minimaal 1 van deze methoden aan te bieden. Daarnaast is het raadzaam om ook creditcard betalingen te accepteren. Als laatste is een webwinkelier verplicht om een vorm van achteraf betalen aan te bieden aan consumenten. Enkele voorbeelden hiervan zijn AfterPay, Achteraf betalen, Overschrijving en Klarna.

Is het aanbod aan betaalmethoden medeverantwoordelijk voor de omzet?

Het succes van een webshop wordt mede bepaald door het aanbod aan betaalmethoden. Indien een bezoeker kan betalen met de door hem / haar gewenste betaalmethoden, zal hij /zij sneller overgaan tot een aankoop. Uit onderzoek, uitgevoerd door het E-Commerce Center blijkt dat +/- 15% van de mogelijke orders wordt afgebroken tijdens het betaalproces. Uit hetzelfde onderzoek (gehouden in Duitsland) kwam naar voren dat het toevoegen van Paypal en Achteraf betalen zorgde voor een omzetverhoging tussen de 15% en 17%. Men kan dus wel stellen dat het aanbod van betaalmethoden van invloed is op de omzet van een webwinkel.

Diverse betaalmethode

Wat is mijn ideale mix van betaalmethoden?

Het aanbieden van Paypal en Achteraf betalen zullen niet in alle gevallen zorgen voor dezelfde omzetstijging als in het onderzoek werd gerealiseerd. Dit is mede afhankelijk van het aanbod aan producten, de doelgroep en de landen waarop gefocust wordt. Om uiteindelijk tot een mix te komen die goed werkt voor jouw webwinkel zul je moeten gaan testen. Bepaal van tevoren welke beschikbare betaalmethoden van invloed kunnen zijn op jouw omzet en test hoeveel procent van de orders betaald wordt met die specifieke methoden. Alleen door te testen zul je achter een optimale mix voor jouw webwinkel komen.

Op zoek naar de meest ideale mix van betaalmethoden voor jouw webwinkel?

Neem contact met ons op en we gaan samen de ideale mix bepalen.