Mobiele webshop optimaliseren. Deel 1: Homepagina

De homepagina is de meest bezochte pagina van je webshop. Je kunt het zien als de etalage van je shop waarmee je de aandacht van je potentiële klanten wilt trekken. In deze etalage laat je zien wie je bent en met name wat je verkoopt. Zijn je potentiële klanten geïnteresseerd geraakt dan zullen ze bij je webshop naar binnen treden.

Bij een homepagina die geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten dien je rekening te houden met de beperkte ruimte die je hebt. Elementen die je op vrijwel iedere (mobiele) homepagina ziet terugkomen zijn het logo, hoofdmenu, zoekbalk en een contactmogelijkheid. Naast deze elementen kun je de homepagina op verschillende manieren opzetten. In deze blog beschrijf ik drie veel voorkomende manieren.

1. De beleving staat centraal

Speelt de beleving van je merk en/of product(en) een belangrijke rol in je positionering? Dan is de homepagina dé aangewezen plek om je bezoekers te inspireren. Op de homepagina kunnen ze de sfeer proeven en overtuigt raken om verder te kijken in je shop. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van grote kwalitatieve afbeeldingen, onderstaand heb ik een voorbeeld bijgevoegd. Een bijkomend voordeel hieraan is dat je de homepagina redelijk makkelijk en snel kunt aanpassen aan bijvoorbeeld seizoens-gerelateerde trends. Bij webshops die mode, lifestyle of kwaliteitsproducten verkopen is de homepagina vaak op deze manier ingericht. Kijk als voorbeeld bijvoorbeeld eens op de mobiele webshop van Zara.

Homepagina padding-right=     Homepagina Zara

 

2. Toon een compleet overzicht

Als je een webshop met een groot en divers productaanbod hebt dan is je doelgroep erg gevarieerd. Je bezoekers komen vaak met verschillende interesses en intenties op je webshop. Om de interesse van al deze bezoekers te trekken is het zaak om direct te laten zien wat je als webshop allemaal in huis hebt. Wanneer de bezoekers vervolgens een keuze hebben gemaakt voor een bepaalde categorie kun je ze specifieker gaan aanspreken. De mobiele webshop van Coolblue is bijvoorbeeld op deze manier ingericht.

Homepagina overzicht     Homepagina bol.com

 

3. Zet je producten in de etalage

Bij een webshop met een snel en wisselend productaanbod of waarin voornamelijk actieproducten verkocht worden kun je er voor kiezen om je productaanbod direct op de homepagina te tonen. Op deze manier kunnen je bezoekers direct zien wat voor producten je verkoopt en zijn ze maar een paar klikken verwijderd van een aankoop. Je kunt de producten op de homepagina bijvoorbeeld onderverdelen in nieuwe, populaire, aanbiedingen en best beoordeeld. De mobiele webshop van TravelBird is een goed voorbeeld van een webshop met tijdelijke actieproducten.

Homepagina producten     Homepagina Travelbird

 

Meer lezen over dit onderwerp?

Deze blog is deel 1 van een serie waarin ik je vertel hoe je je mobiele webshop kunt optimaliseren. In onderstaande lijst kun je zien welke onderwerpen je nog kunt verwachten.

Deel 1: Homepagina
Deel 2: Navigatie
Deel 3: Categoriepagina
Deel 4: Productpagina
Deel 5: Winkelwagen
Deel 6: Checkout

Wil je op de hoogte gehouden worden van deze serie? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!